5376
Sök

Banankontakter, bör jag använda dem eller inte??

2 914 Inlägg
10 mars 2011
Trådstartare
#1
hej. smile då jag har banankontakter hemma, kan jag använda dessa på högtalarkabeln eller inte?? blir det som en "flaskhals"?? är clas ohlsson kontakter om det ska spela någon roll, har tänkt sätta högtalarkablarna i kontakterna och sen köra in kontakterna in i basarna då det är sådana terminaler så det ska gå använda. smile


och sen bara för att förtydliga, hur många watt tror ni en banankontakt klarar av?? smile

854 Inlägg
10 mars 2011
#2
Vad är anledningen till att du vill använda banankontakter?

Jag ser två anledningar:
Det är snyggt. Kommer kontakterna synas?
Det är smidigt om man kopplar in/ut mycket. Kommer du göra detta?

Lyckas du uppfylla någon av dessa hade jag kört på det.

Hur många watt klarar en kabel?


2 914 Inlägg
10 mars 2011
Trådstartare
#3
största anledningen är att kablarna lossnat förr tongue vill helst inte dehöva löda. tongue

2.5 mm2 fixar 25A
25A X 13V =325W
325W fixar en 2.5mm2 kabel t.ex. smile

2 914 Inlägg
10 mars 2011
Trådstartare
#4
CA 1500w RMS, Funkar de då eller?

854 Inlägg
10 mars 2011
#5
Med dina beräkningar så skulle alltså ditt slutsteg skicka ut 115A till högtalaren tongue

Tänk en gång till, eller två.

Varför jag stälde frågan var lite för att du skulle fundera på hur långt ett snöre är. Finns många alternativ.


451 Inlägg
10 mars 2011
#6
kalle_kalle skrev:
CA 1500w RMS, Funkar de då eller?

Ja det bör funka om den är av tredje graden.. big_smile
Ja det fungerar. Köp guldpläterade kontakter om du är orolig. Det är en så kort sträcka att det inte bör bli något spänningsfall att räkna med.

Sedan så har det inte ett smack med effekten som skall flöda igenom den utan hur många ampere kontakten klarar. Exempel: banankontakter till ett 2000 watt slutsteg i fyra ohm blir hälften så varma som om de var kopplade till ett 2000 watt slutsteg i ett ohm.

Effekten= strömstyrkan^2 * impendansen * cosinus(fasvinkeln i grader)
Senast redigerat av Rigan (10 mars 2011)

2 914 Inlägg
10 mars 2011
Trådstartare
#7
Rigan skrev:
kalle_kalle skrev:
CA 1500w RMS, Funkar de då eller?

Ja det bör funka om den är av tredje graden.. big_smile
Ja det fungerar. Köp guldpläterade kontakter om du är orolig. Det är en så kort sträcka att det inte bör bli något spänningsfall att räkna med.

Sedan så har det inte ett smack med effekten som skall flöda igenom den utan hur många ampere kontakten klarar. Exempel: banankontakter till ett 2000 watt slutsteg i fyra ohm blir hälften så varma som om de var kopplade till ett 2000 watt slutsteg i ett ohm.

Effekten= strömstyrkan^2 * impendansen * cosinus(fasvinkeln i grader)

är ett strömstarkt steg, så vi ska se smile nu ska jag vara med frugan så då får baslådan / garaget vänta smile

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
11 mars 2011
#8
Jag kör med guldplätterade 4mm, så gör även mina kompisar då det är en smidig lösning som håller bra och gör det enkelt att koppla i/ur lådan. Dom ska tåla 100A så det är inga problem om man inte har ett monstersteg. smile

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!

Bad music kills good sound
7 241 Inlägg
11 mars 2011
#9
Sedan kan man gå in på lite överkurs och nämna att varje skarv i en signalväg genererar ngn form av förändring.
Vare sig det är i tid eller fas så skapar det en viss försämring.... wink

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
11 mars 2011
#10
Så sant så, men för att höra skillnaden som ett par såna kontakter ger, dessutom i basregistret, då behövs det nog en riktigt grym anläggning och nån som har vältränade öron. smile

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!

Bad music kills good sound
7 241 Inlägg
11 mars 2011
#11
ChriZtoffer skrev:
Så sant så, men för att höra skillnaden som ett par såna kontakter ger, dessutom i basregistret, då behövs det nog en riktigt grym anläggning och nån som har vältränade öron. smile

Saaaaaaaaaaant, men ändå wink

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP

2 914 Inlägg
12 mars 2011
Trådstartare
#12
jag tycker då att det dunkar riktigt friskt trots banankontakter ^^ hänglås som hoppar på instrumentbrädan var något nytt i min bil ^^ låter dessutom bra smile

Bad music kills good sound
7 241 Inlägg
12 mars 2011
#13
kalle_kalle skrev:
jag tycker då att det dunkar riktigt friskt trots banankontakter ^^ hänglås som hoppar på instrumentbrädan var något nytt i min bil ^^ låter dessutom bra smile

Pratar inte om dunka.
Men lägg på fler skarvar på diskant och mellanregisteroch man KANmärka av det om man har otur eller ett riktigt vältränat lyssningsöra....vilket jag själv personligen inte har.
Jag vet bara att jag gillar vad jag hör om jag gillar det wink

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP


Sök