5363
Sök

Slutsteg höjer och sänker basen.

13 Inlägg
12 mars 2011
Trådstartare
#1
Har 1000/1v2 slash och två 10" w6or i sluten låda. Men basen är inte konstant. Ibland går den upp väldigt mycke och går inte tillbaka till normal nivå förns jag höjer volymen ganska mycke. Har fått känslan att problemet är vanligast när jag nyss börjat spela. Frågor på det?

Är det ett vanligt problem? Nån som har en aning om vad det kan vara?

Mvh

451 Inlägg
12 mars 2011
#2
Issue skrev:
Har 1000/1v2 slash och två 10" w6or i sluten låda. Men basen är inte konstant. Ibland går den upp väldigt mycke och går inte tillbaka till normal nivå förns jag höjer volymen ganska mycke. Har fått känslan att problemet är vanligast när jag nyss börjat spela. Frågor på det?

Är det ett vanligt problem? Nån som har en aning om vad det kan vara?

Mvh

Vänta.. VA? spelar basen lägre när du höjer volymen?
Annars låter det som problem med lågnivåkablarna.

13 Inlägg
12 mars 2011
Trådstartare
#3
Rigan skrev:
Issue skrev:
Har 1000/1v2 slash och två 10" w6or i sluten låda. Men basen är inte konstant. Ibland går den upp väldigt mycke och går inte tillbaka till normal nivå förns jag höjer volymen ganska mycke. Har fått känslan att problemet är vanligast när jag nyss börjat spela. Frågor på det?

Är det ett vanligt problem? Nån som har en aning om vad det kan vara?

Mvh

Vänta.. VA? spelar basen lägre när du höjer volymen?
Annars låter det som problem med lågnivåkablarna.

Alltså, det är som att den spelar två olika nivåer. För hög så de låter dåligt och normalt, som jag vill ha det. Och det hoppar lite som det själv mellan dom här nivåerna. Vanligast, som jag skrev, när jag nyss börjat spela. Om den lägger sig på för hög bas så kan jag få den till normal igen genom att höja volymen ganska mycke. Är ni med?

451 Inlägg
12 mars 2011
#4
Issue skrev:
Rigan skrev:
Issue skrev:
Har 1000/1v2 slash och två 10" w6or i sluten låda. Men basen är inte konstant. Ibland går den upp väldigt mycke och går inte tillbaka till normal nivå förns jag höjer volymen ganska mycke. Har fått känslan att problemet är vanligast när jag nyss börjat spela. Frågor på det?

Är det ett vanligt problem? Nån som har en aning om vad det kan vara?

Mvh

Vänta.. VA? spelar basen lägre när du höjer volymen?
Annars låter det som problem med lågnivåkablarna.

Alltså, det är som att den spelar två olika nivåer. För hög så de låter dåligt och normalt, som jag vill ha det. Och det hoppar lite som det själv mellan dom här nivåerna. Vanligast, som jag skrev, när jag nyss börjat spela. Om den lägger sig på för hög bas så kan jag få den till normal igen genom att höja volymen ganska mycke. Är ni med?

Skall bli kul och se hur detta slutar. Jag har ingen aning nämligen wink

ljudfantast
1 372 Inlägg
13 mars 2011
#5
Känns som att din huvudenhet är skräp? (signalstyrkan)

13 Inlägg
13 mars 2011
Trådstartare
#6
michieff skrev:
Känns som att din huvudenhet är skräp? (signalstyrkan)

E-klass 350 med harman/kardon tillval. Tillverkad 2010.

21 761 Inlägg
13 mars 2011
#7
Använder du lågnivåsignal (RCA) eller högnivåsignal (högtalarkablar) från stereon till steget?

Om steget får signal via stereons högtalarkablar så är det viktigt att ställa omkopplaren "Input Voltage" i rätt läge, dvs "High". Står den i fel läge så kan det kanske bli så där eftersom signalen från stereon blir för hög och stegets regleringskretsar stryper utsignalen.

Jag gissar dock bara, har inte använt ett sånt steg själv utan jag har läst i en PDF-manual på nätet. Ditt steg är hyfsat avancerat och har diverse regleringskretsar för att hålla en konstant utnivå fastän impedans och inmatad spänning varierar. smile

13 Inlägg
13 mars 2011
Trådstartare
#8
Drönirettab skrev:
Använder du lågnivåsignal (RCA) eller högnivåsignal (högtalarkablar) från stereon till steget?

Om steget får signal via stereons högtalarkablar så är det viktigt att ställa omkopplaren "Input Voltage" i rätt läge, dvs "High". Står den i fel läge så kan det kanske bli så där eftersom signalen från stereon blir för hög och stegets regleringskretsar stryper utsignalen.

Jag gissar dock bara, har inte använt ett sånt steg själv utan jag har läst i en PDF-manual på nätet. Ditt steg är hyfsat avancerat och har diverse regleringskretsar för att hålla en konstant utnivå fastän impedans och inmatad spänning varierar. smile

Tack, det där kan ju helt klart vara något. Signalen är tagen från högnivå. Ska kolla så det står rätt på steget sen! Återkommer.

13 Inlägg
13 mars 2011
Trådstartare
#9
Drönirettab verkar ha löst problemet. Inte spelat så mycke så jag kan säga till 100% att det är löst, men det lutar däråt. Tack för hjälpen. smile

ljudfantast
1 372 Inlägg
13 mars 2011
#10
vad bra, då har du inget "Issue" längre då wink


Sök