6367
Sök

"Äkta" USA-skylt med riktigt reg-nr på USA-bil i efterhand

440 Inlägg
17 mars 2011
Trådstartare
Hej!

Jag har nu fått hem 2 New-York-skyltar med mitt riktiga reg-nr till min Dodge.

Jag vet att detta inte är lagligt, speciellt inte med New-York-stilen, det hade fungerat om det enbart varit USA-skyltar vad gäller storleken men nu är det ju lite "krims-krams" på där det står New York osv..

Vad tror eller vet ni polisen säger om detta? Jag vet givetvis att Bilprovningen inte accepterar det, men under besiktning så byter jag självklart skyltar med mina gamla EU-skyltar.

Är det höga böter på detta? Vad kan jag försvara mig med? Kan jag ha de lagliga skyltarna i bagaget och på så sätt "byta" ifall en polis stannar mig?

Dumma frågor från min sida, jag vet!, så ge mig några förnuftiga svar wink

Mvh
Jonathan

2 924 Inlägg
17 mars 2011
Det är 1500 eller 2000 kr i böter på det.

Generellt så kan Polisen bli mkt grinigare på en falsk skylt än ingen alls d.v.s det kan börja överväga böter för förfalskning därtill.

Falska skyltar är alla oavsett ursprung, som inte kommer från Transportstyrelsen.

~ Life is short, have FUN! ~

440 Inlägg
17 mars 2011
Trådstartare
Det lät absolut inget roligt, får bli att tänka över detta, och ev. "hitta på" några bra argument (om det finns några) till polisen smile

2 924 Inlägg
17 mars 2011
chryslerstratus skrev:
Det lät absolut inget roligt, får bli att tänka över detta, och ev. "hitta på" några bra argument (om det finns några) till polisen smile

Vill inte göra dig besviken men att hitta på "argument" för när Polisen konstanterat att du har en falsk skylt är bortkastad tid.

Enda minimala chans att slippa undan böter vid sådana tillfällen är att hoppas Polisen har väldigt mkt att göra eller har "en bra dag" så de väljer göra tjänstefel och se mellan fingrarna men som du säkert förstår så är sannolikheten väldigt låg på detta, så inget att hoppas på.

~ Life is short, have FUN! ~

440 Inlägg
17 mars 2011
Trådstartare
Nej givetvis har du rätt, bara jag som försöker (vill) att det ska fungera.

Men jag får nöja mig med att beställa ett par USA-skyltar från vägverket i mindre storlek.
Senast redigerat av chryslerstratus (15 april 2014)

Forummoderator
18 530 Inlägg
17 mars 2011
Ta en titt på min 300C. Klistermärke! Klarat mig i en kontroll med den men han stod och tittade på den ett tag. Det var nog på gränsen.

En kollega på jobbet köpte likadan sen. Han (20-åring, lite "rejsig" bil) fick inga böter men order om att komma ner till polisen senast dagen efter och visa upp rätt skylt.
Senast redigerat av Dieselsmurfen (17 mars 2011)

440 Inlägg
17 mars 2011
Trådstartare
Det var en liten skylt på din 300C!! yikes

Men mina skyltar är original med New-York-stil, dvs. dom ser ut som reg-skyltarna i delstaten New York i USA :S

Men man kanske vågar prova, eller inte.

Jävel
2 018 Inlägg
17 mars 2011
På min duett hade jag regplåten hängde i styrstaget (nästan under bilen) Så den blev alltid bucklig i farthinder osv. Så jag satte på en klister-regplåt och blev stoppad några gånger. Då visade jag de krockade skyltarna och förklarade läget. Fick aldrig böter iaf. Men mest tur antar jag

You got to risk it, to get the biscuit :)

A small step for Sloth, a giant leap for Slothkind
3 929 Inlägg
17 mars 2011
Du kan annars göra som min far gjorde.
Han behöll original Wisconsin plåten och sedan dubbelhäftande tejp på baksidan på svenska plåten och tryckte dit.

http://www.garaget.org/?car=183155&image=2070014

Ser rätt bra ut faktiskt. Visserligen inte lika snyggt som när det bara är en plåt men på håll ser det ut som en amerikansk plåt iallafall smile

Kolla gärna in min garage tråd - Garaget Zoo! - http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=203067

440 Inlägg
17 mars 2011
Trådstartare
Såg väldigt snyggt ut på Mustangen wink

Jag kanske vågar köra med dessa skyltar ett tag, prova tills nån ev. stannar mig, ser ungefär samma ut som på Mustangen smile

A small step for Sloth, a giant leap for Slothkind
3 929 Inlägg
17 mars 2011
Ser helt okej ut. Då har man en liten jolle med segel och det står fint "Wisconsin" högst upp smile

Kolla gärna in min garage tråd - Garaget Zoo! - http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=203067

440 Inlägg
17 mars 2011
Trådstartare
smile

Får borra upp några hål i skyltarna imon och montera dem big_smile

529 Inlägg
17 mars 2011
chryslerstratus skrev:
Hej!

Jag vet att detta inte är lagligt, speciellt inte med New-York-stilen, det hade fungerat om det enbart varit USA-skyltar vad gäller storleken men nu är det ju lite "krims-krams" på där det står New York osv..

Vad tror eller vet ni polisen säger om detta? Jag vet givetvis att Bilprovningen inte accepterar det, men under besiktning så byter jag självklart skyltar med mina gamla EU-skyltar.

Är det höga böter på detta? Vad kan jag försvara mig med? Kan jag ha de lagliga skyltarna i bagaget och på så sätt "byta" ifall en polis stannar mig?

Mvh
Jonathan

Får man fråga var du har köpt dom?

"'Cause tramps like us, baby we were born to run" - Springsteen

Egen företagare Bilbygge & Chassie-teknik
1 594 Inlägg
17 mars 2011
chryslerstratus skrev:
Hej!

Mvh
Jonathan

Tjafsade oerhört mycket om detta för över 16 år sedan med lokala sheriffen här i Österund. Jag startade en trend bland jänkebilsåkarna här på hemmaplan med att beställa jättefräna USA-skyltar från ett företag här i Sverige som präglade och gjorde exakta kopior av TSV´s orignalskyltar fast enligt egna önskemål. Mitt tilltag accepterades av många poliser tills det spridit sig och min modell av skylt (bilden) satt på så många jänkare som rullade här att polisen fick nog. Jag var ända upp i tingsrätten och bråkade men fick ge mig då egentillverkade skyltar räknas som om bilen är helt utan reg.skylt. Det finns inga undantag, endast polisens tillfälliga skyltar (dessa gula som kan hämtas ut ifall din blir stulen) och det blir INTE falskskyltning så länge inte ett annat regnummer än bilens monteras.
Vid en jättepolisrazzia i Västerås på Power Meet skrev dom på allting men inte på mina skyltar sedan jag lyckats dela hela polisgänget som fanns på plats. Där ena halvan var för mina skyltar och andra gänget emot. Dom lyste med ficklampor och grejjade för att kolla reflektionen och "motståndarna" konverterade när jag hivade fram originalskyltarna från skuffen som var försedda med snabbfästen.

http://www.geting.se/image.php/293943-Firebird_3.jpg

Varför bara en bil när man ha flera...
Mest roddar & jänkare i verkstan,
men även en å annan Saab

440 Inlägg
17 mars 2011
Trådstartare
Bra att veta, tack så mycket för svar! smile

PS, intressant och komisk berättelse, haha, gött att du fick poliserna att hålla med dig! xD

440 Inlägg
18 mars 2011
Trådstartare
JimpeBoy skrev:
chryslerstratus skrev:
Hej!

Mvh
Jonathan

Får man fråga var du har köpt dom?

Skyltarna är från Showplate.se, dom var jäkligt snabba med leveransen och skyltarna ser bra ut.

Finns annars på ebay.com samt dekal-dekor.se, men på dekal-dekor så får man inga med USA-stil med olika stater osv.. (tror jag inte).

Supraman
2 300 Inlägg
18 mars 2011
Om du tänker kör med dom så se till att ha med dom riktiga skyltarna så du kan montera dom på plats.
Poliserna kan va snallare då men personligen hade jag nog inte kört med dom för dom sticker ut för mkt.

Expert är man när man har lärt sig så mkt att man kan erkänna att man kan ha fel och är öppen för att lära sig nåt nytt.

Sök