2083
Sök

Problem med Rockford P400-2 slutsteg - Inget ljud

49 Inlägg
19 mars 2011
Trådstartare
Hej! Köpte mig ett Rockford P400-2 slutsteg idag som jag har till en JBL P1022 och är kopplat i 1ohm.
Kopplade in allt och provspelade och det fungerade ända tills jag ställde på steget lite då slog steget ifrån ett par gånger och protect lampan blinkade till och helt plötsligt så slutade basen spela.

Steget lyser blått (power) och protect lampan lyser inte ändå kommer det inget ljud. Har låtit steget vara ett bra tag men det hoppar inte igång. Ständigt samma sak, Power lyser men inget ljud kommer. Har ändrat jordpunkten och det blev ingen skillnad.

När man låter steget vara på och kopplar bort ena högtalar sladden och kopplar dit den igen så mosar den på fullt med ström till högtalaren som trycks ut, men aldrig om jag startar stereon och steget som vanligt med allt påkopplat, då är det heldött?

Kan tillägga att jag inte har dom grövsta kablarna för tillfället, kan det ha med saken att göra eller är det nåt annat som kan taska?

Vore hemskt tacksam för förslag och hjälp!

7 281 Inlägg
19 mars 2011
Du lastade steget alldeles för lågt.
0.5 ohm/kanal är det få steg som klarar av.
Koppla om basen till 4 ohm men fungerar det inte då så har du bränt steget.

Dessutom så ska man ALDRIG koppla in med fel kablar!

GM förstörde SAAB
37 Inlägg
20 mars 2011
inte RCA signalkablarna som är dåliga? Har hänt mig!

Suveränast Av Alla Bilar SAAB!!!

49 Inlägg
20 mars 2011
Trådstartare
Har inhandlat nytt kabelkit nu som jag ska testa. Återkommer med resultat!

3 466 Inlägg
20 mars 2011
Hur exakt har du kopplat högtalarna på steget?

Om du har kopplat 1 spole per kanal så ska de funka men har du däremot bryggat steget och parallellkopplat spolarna så är risken ganska stor att du har brännt steget, inte minst om du har klena kablar med...!

Det absolut bästa alternativet är att seriekoppla spolarna och brygga steget o köra de i 4ohm!

"Den som ingen turbo har, han får åka utan bar"

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
20 mars 2011
Kan nästan lova att nya kablar inte kommer att hjälpa, även om du har jättetunna kablar så ska det låta så länge som steget går igång. Du har troligtvis belastat steget för hårt och därmed bränt det.

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!

Sök