5145
Sök

Montera baselement upp och ner, krävs fasvändning?

418 Inlägg
20 mars 2011
Trådstartare
#1
Hej! Jag har en liten fråga om när man monterar elementen med korgen utåt, så elementet spelar "inåt" i lådan. Krävs det då en fasvändning för att detta ska fungera optimalt?
Har själv mina basar monterade på detta viset, och läste om att vissa påstod att man skulle fasvända elementen också.

Så hur är det igentligen? yikes

Mvh anton N


Team dBAkuten!
3 263 Inlägg
20 mars 2011
#2
Det är bara att testa och se vilket som blir bäst, i min bil så kunde jag fasvända i cd:n så då var det lätt att lyssna sig till vilket som lät bäst. Detta gäller oavsett om du har korgen utåt eller inte.

Extreme Fiestan 163.4dB
FLEXpressen 154.2dB @ 48Hz & 153.2dB @ 26Hz.
SPL-Hundkojan Svetsning pågår. 125 meter stål kan vara lagom ;)
TEAM dBAkuten

418 Inlägg
20 mars 2011
Trådstartare
#3
Vad är det för skillnad som skulle kunna ske om man fasvänder ett baselement? Tycker inte det bör hända så mkt :o


329 Inlägg
20 mars 2011
#4
Mofflan skrev:
Vad är det för skillnad som skulle kunna ske om man fasvänder ett baselement? Tycker inte det bör hända så mkt :o

Med otur kan felfasvändning vara förödande utsläckande för SQ försök... När det kommer till SPL är det högst sannorlikt så att det inte spelar ngn roll vilken fas basarna spelar i i förhållande till resten.


GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
20 mars 2011
#5
När det gäller fas så finns inget "rätt" eller "fel", det som låter bäst är det som gäller oavsett hur högtalarna sitter monterade. Min bas t.ex. sitter med magneten in i lådan (normal montering) men är fasvänd då det låter mycket bättre så.

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!

Team dBAkuten!
3 263 Inlägg
20 mars 2011
#6
Mofflan skrev:
Vad är det för skillnad som skulle kunna ske om man fasvänder ett baselement? Tycker inte det bör hända så mkt :o

Man kan uppleva en skillnad i hur snabb basen upplevs beroende på åt vilket håll basen slår.

Extreme Fiestan 163.4dB
FLEXpressen 154.2dB @ 48Hz & 153.2dB @ 26Hz.
SPL-Hundkojan Svetsning pågår. 125 meter stål kan vara lagom ;)
TEAM dBAkuten

Bad music kills good sound
7 241 Inlägg
20 mars 2011
#7
Stor skillnad på elektrisk och akustisk fas.
Som redan nämnts så kan man uppleva basen dels som rappare och dels spela mer ihop med framsystemet när basen är i rätt akustisk fas. Så det är ngt man fårlyssna sig fram till vad man tycker funkar bra.

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP


Sök