Storlek baslåda och andra funderingar

wellis galen
19 mars 2011 · 85 Inlägg

tjo tänkte fixa lite ljud i bruksen.

De blir en mds audiophile classic bas som ändå ligger som ska användas.
o bilen är en e36 touring som den ska in i.

nu undrar jag hur stor lådan ska vara? sluten lr portad?
vilket håll ska basen/ porten va åt, inåt utåt lr upp?

hoppas nån kan svara på mina funderingar

wellis galen
20 mars 2011 · 85 Inlägg

verkligen ingen som vet lr?

TT-Avant
20 mars 2011 · 6 851 Inlägg

Ring till MDS och fråga om lådstorlek smile

Saab 9-5 kombi 2.0t "Black Core" (1999)
Drönirettab
20 mars 2011 · 21 761 Inlägg

Sedan vet vi ju heller inte exakt vilken bas det handlar om, tex 8"/10"/12" och modellnamn. smile

Vad är modellnamnet?

MDS borde annars kunna ge råd, håller med TT-Avant.

wellis galen
20 mars 2011 · 85 Inlägg

mds audiophile AC10 classic står de på den..men hur ska den riktas i en kombi? sluten lr ej?

Senast redigerat av wellis (20 mars 2011)

Drönirettab
20 mars 2011 · 21 761 Inlägg

I en kombi rekommenderas att basen och porten spelar bakåt mot bakluckan, då kommer den djupare basen fram bäst. Den verkar passa i både slutet och basreflex, jag har räknat på basreflex.

Bygg lådan på 50 liter och använd 4" port, röret görs 30 cm långt och sedan trattar i båda ändar. Avstämningen blir omkring 35 Hz, vilket brukar ge en hel del djupbas i kombi. Om det blir för mycket djupbas så kan röret kortas av några cm i taget tills man blir nöjd. smile

wellis galen
20 mars 2011 · 85 Inlägg

tack för svaren nu vet jag smile

TT-Avant
20 mars 2011 · 6 851 Inlägg

Drönirettab skrev:
I en kombi rekommenderas att basen och porten spelar bakåt mot bakluckan, då kommer den djupare basen fram bäst. Den verkar passa i både slutet och basreflex, jag har räknat på basreflex.

Bygg lådan på 50 liter och använd 4" port, röret görs 30 cm långt och sedan trattar i båda ändar. Avstämningen blir omkring 35 Hz, vilket brukar ge en hel del djupbas i kombi. Om det blir för mycket djupbas så kan röret kortas av några cm i taget tills man blir nöjd. smile

Klara den basen enn så djup avstämmning? Vart hamnar -F3 på då?

Saab 9-5 kombi 2.0t "Black Core" (1999)
Drönirettab
20 mars 2011 · 21 761 Inlägg

Fs är 32 Hz enligt produktspecen hos MDS, borde inte vara några större problem med så låg avstämning. Fast Xmax verkar ju inte så imponerande förstås (jämfört med dagens superbilbasar), ser ut som mindre än 10 mm tycker jag. smile

Teoretiskt ligger F3 på runt 33 Hz enligt mitt program, men med kupeförstärkning blir det helt andra saker. Den borde kunna återge 25-60 Hz utan någon jättepeak, men teori och praktik har ju ofta svårt att samsas.

TT-Avant
20 mars 2011 · 6 851 Inlägg

Hmm..ja de BÖR gå i teorin. Men som du skriver, teori och praktik..hehe
Få önska lyckatill till TS iaf.

Saab 9-5 kombi 2.0t "Black Core" (1999)
zrken
21 mars 2011 · 329 Inlägg

Här hoppar jag in lånar lite tråd.

Drönitterab och TT-Avant, jag tolkar det ni pratar om såsom att en bas ej bör sättas i en låda stämd, så att F-3db punkten ej ligger under basens Fs ?

Varför? eller tolkade jag fel?

Mvh Surk

Edit: allmänn begriplighet.

Senast redigerat av zrken (21 mars 2011)

Drönirettab
21 mars 2011 · 21 761 Inlägg

Det man brukar säga är att inte stämma av lådan under basens Fs, anledningen ska vara att den tappar i effekttålighet och riskerar att gå sönder. Jag är dock inte helt med på det resonemanget och har även frågat folk om den "tumregeln" kan tänkas vara korrekt, men åtminstone några anser att man kan stämma av under basens Fs utan större problem. smile

Senast redigerat av Drönirettab (21 mars 2011)

TT-Avant
21 mars 2011 · 6 851 Inlägg

Det är lite olika det dära med F3. Själv så stämmer jag oftast inte av under basens FS värde.Men basar med lite bättre kvalitet brukar att funka att stämma av lite under, men ska dock vara medveten om effekttåligheten minskar när man gör detta (enligt mej iaf.)

Saab 9-5 kombi 2.0t "Black Core" (1999)
zrken
21 mars 2011 · 329 Inlägg

Drönitterab, TT-Avant, Jag har grävt lite i problemet.

Har labbat runt lite i WinISD och ser att det är riktigt att man tappar effektålighet. Detta beror på att portens peak resonans ligger så lågt, att den helt enkelt inte får någon positiv inverkan på de frekvenser man vanligen vill åt. Dvs, man får ingen reduktion i konutslag i det området vi vill vara, utan den reduktionen kommer i väldigt låga register. Att man 'tappar effekt' är alltså kort och gott att basen bottnar ut lättare pga konstruktionen.

Men värt att hålla i tungan rätt i mun nu. F-3 har jag i nuvarande ex på 22hz, avstämningen ligger på 26hz, Basens Fs på 26hz och peaken i frekvensrespons ligger på runt 30hz.

Drönirettab
22 mars 2011 · 21 761 Inlägg

zrken skrev:
Att man 'tappar effekt' är alltså kort och gott att basen bottnar ut lättare pga konstruktionen.

Ja, det håller jag med om. När jag läser vad som brukar skrivas så brukar det stå ungefär att om man stämmer av under basens Fs så tappas mycket av effekttåligheten och basen går sönder väldigt lätt, man skriver ingenting om att det är just ur "konutslagssynppunkt" som basen får sämre effekttålighet.

Där anser jag att man bör definiera mer exakt. smile

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang