Fel bil? köpt en bil men köpkontraktet stämmer inte??

attackhamster
22 mars 2011 · 475 Inlägg

PITSTOP skrev:

attackhamster skrev:

discokapten skrev:
Varför tar du inte och skriver ut bilmodell och motoralternativ? Lär väl bli fan så mycket lättare att få klarhet i det då?

Kommer skriva det EFTER han har sålt bilen eller lämnat tillbaka den big_smile

Så du/han kommer att vara lika ruttna som bilfirman var från början och lura på nån bilen? hmm
aja man får som man förtjänar wink

För helvete bit i det sura och lär er en läxa till nästa gång att man inte köper en bil utan att ha en kunnig som följer med.

ex vad stod det i annonsen?
har han kvar ett utdrag från annonsen? (jag sparar alltid mina annonser när jag köper en bil med annat dokument om bilen)

Självklart kommer han skriva vad det är för bil!
han köpte ju bilen ifrån en bilförmedlare och dom bör ju kunna vara kunnig inom sitt område?

visa faller för grupptryck.. visa faller för laddtryck
Bättre med kartong trim än rasad motor
Mazda RX-7 (1993)
tobbe456
22 mars 2011 · 335 Inlägg

Tja!

Killen har lagen på sin sida, har säljaren medvetet underhållit information (i detta fallet skrivit att det är en annan motortyp i bilen) så täcker Köplagen/Konsumentlagen detta (privat/bilfirma) Köplagen gäller i två år från köptillfället, konsumentköplagen kan vara tre år som någon annan i denna tråden skrev..

Googla så får ni se.

Om köpekontraktet är kvar så ring och prata med någon på ARN eller konsumentverket eller något, sen tar man ett snack med bilfirman.
Ersättning ska du fanimej ha, annars får du väl dra de till tingsrätten. Lagen verkar klar om man läser den i alla fall.

/T

Volvo C30 T5 "Momentum" (2007)
killercow
22 mars 2011 ·

ett återköp av bilen är nog inte aktuellt då han kört runt med den i 1,5år.
däremot kan ARN komma fram till ett visst pris avdrag om dom anser att han fått en sämre version än i köpekontraktet. alt. att bilen faktiskt kan återköpas mot värdeminskning slitage mm

själv anser jag att personen i fråga får skylla sig själv. köper man en sak så ska man oxå kolla upp ordentligt. ja menar om det är så viktigt att det är tex en T5 så borde man ju faktiskt kollat upp det ordentligt.

Rudholm
22 mars 2011 · 863 Inlägg

Tack alla som förstår att jag tyckte frågan var luddig!

För att svar på din fråga (som NU är solklar!):
Precis som folk säger har du rätt att reklamera i 3års tid!
Jag är inte 100% insatt i just bilaffärer, men nån typ av ersättning
borde du helt klart kunna få tillbaka om du kan bevisa att dom inte
gett rätt information vid försäljningen!

Om du har ett köpekontrakt på en T5 (helst med reg / chassi nummer)och kan
visa upp att bilen inte alls är en T5 som utlovat har du rätten på din sida! smile

Steg 1: Prata med försäljaren! (Oftast vill dom undvika tvist)
Steg 2: Konsumentköplagen
Steg 3: ARN

Lycka till smile

Stöttad av: NYMEK. Pulverline. Ursviken Technology. Autodelar. RisEtrade. MECA. MABI Hyrbilar. Gulf Skellefteå. Skellefteå Bil. Skellefteå Reklam. JBW Färg & Kem. OKQ8 Klemensnäs. LAHEGA. LAITIS.
Följ Golfens renovering! http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=209892
killercow
22 mars 2011 ·

En fråga bara:

Är den bilen mindre värd som köparen fått än den bilen som står i köpekontraktet. alltså värderingen av dom 2?

Phaetoon
23 mars 2011 · 8 156 Inlägg

DrKamikaze skrev:

Phaetoon skrev:
Att bilen inte har några emblem är inget att hänga upp sig på. Ganska vanligt sätt att "styla" en bil för att få ett cleant utseende. Att den är reggad med mer kräm än vad bilfirman hävdar är ju underligt.

Ska bli kul och se om Bill och Bull "vågar" dumförklara en moderator och be han läsa på om autism wink
Vad han försökte skriva (utan större framgång) är att bilen är reggad med mindre effekt än vad säljaren påstod. Varav den registrerade effekten också ska vara den verkliga effekten.

Ps. "vännen" verkar ha lika dålig koll på kW som trådstartaren, är det en ren slump? wink

Min första tanke var att firman fått in en chiptrimmad bil och sålt den vidare och litat på förra ägarens uppgifter om effektökning. Men sen läste jag igenom första inlägget igen. Om man läser det blint så står det ju faktiskt i regbeviset att bilen är starkare än vad bilfirman uppgav (dvs de fiktiva 210kW.)
Det var där jag tappade bort mig.
Det värsta är att jag läste TobbeE_87:s inlägg innan jag skrev mitt inlägg...

Jag har själv lite autistiska drag. Ibland blir jag lite enkelspårig. Jag fastnar väldigt lätt i detaljer istället för att tolka helheten i en text.

*Edit
Jag tror i vilket fall att TS inte vill dumförklara mig på det sättet wink

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.
| I mitten skall du gå säkrast. (Ovidius)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang