4753
Sök

Låda till Kenwood KFC-W3011

4 Inlägg
23 mars 2011
Trådstartare
#1
Kan någon kunnig hjälpa till genom att räkna ut mått till en Ventilerad baslåda till min 12" Kenwood KFC-W3011?

Lådan skall gå in i bakluckan på en BMW E36.
Jag vill ha så bra ljud som möjligt, gärna rätt så högt tryck på basen smile

Skulle vara mycket tacksam om någon kan/vill hjälpa smile
Senast redigerat av MuP (23 mars 2011)

21 761 Inlägg
23 mars 2011
#2
Om du vill ha "bra" ljud så är det absolut sluten låda som gäller, basen har mycket högt Qts och då blir det inte bra ljudkvalitet i basreflexlåda. Högt lär den säkert spela i basreflex, är du bara ute efter tryck så kommer en sån låda att vara "bättre". smile

Slutet: 50 liter
Basreflex: 50 liter med 4" port, röret görs 17 cm och sedan trattar i båda ändar.

4 Inlägg
23 mars 2011
Trådstartare
#3
Tackar! Spelar det ingen större roll på Bredd, Höjd & Djup bara jag har 50L volym?
blir antagligen bara en vanlig rektangulär låda.

Måste jag ta element volymen i beaktande eller är det bara att bygga en låda på 50L och lägga in elementet?
Och det är bara på motsatta sidan till elementet och porten som ska ha isolering?

21 761 Inlägg
23 mars 2011
#4
En vanlig rektangulär låda går alldeles utmärkt, se bara till att avståndet mellan basens magnet och bakre vägg är minst 3-4 cm. Gör du en basreflexlåda så bör avståndet mellan portens mynning inuti lådan och motstående vägg helst är ca 10 cm eller mer. Jag har inte räknat med att dämpmaterial ska sitta inuti lådan, men vill du ha sånt så kan du sätta på alla väggar utom baffeln.

Du kan bygga lådan på 50 liter, går bra. smile

4 Inlägg
23 mars 2011
Trådstartare
#5
Okej tack för hjälpen! big_smile

4 Inlägg
24 mars 2011
Trådstartare
#6
ska röret vara 17cm före jag sätter på trattarna ?

med trattarna blir det typ 12cm längre
Senast redigerat av MuP (24 mars 2011)

21 761 Inlägg
24 mars 2011
#7
Ja, själva röret ska vara 17 cm. smile


Sök