Ta körkort där många bokstäver ingår?

Atchoprosit
23 mars 2011 · 193 Inlägg

Hej.

Jag tänkte kolla hur det ligger till med körkort nu för tiden, när farsan tog körkort för buss så fick han även körkort för lastbil och tungt släp för bil. Är det fortfarande så?

Måste man gå i någon sorts skola eller går det köra upp privat här också? I så fall vad behöver man för litteratur etc.?

Ju fler bokstäver i en smäll desto bättre.

Tacksam för svar!

Nitrometanskada Gött mos
23 mars 2011 · 1 096 Inlägg

Mig veterligen får man inga körkort "på köpet" idag. Men det är sant som du säger, mina mor och far-föräldrar har alla körkort för MC också, det ingick i bil-körkortet.

Dragracing - You can't have more fun still wearing your pants.
www.TeamPonyDrift.com - www.Facebook.com/TeamPonyDrift
www.Bonnmeck.se - www.Facebook.com/TeamBonnmeck
Volvo 242 Turbo "242 From Hell" (1975)
Saab 9-5 Aero Sportsedan "Caramell" (2004)
CarpeDiem German Engineering
23 mars 2011 · 9 083 Inlägg

Nej, det är inte så idag. Ska du ta C-kort och D-kort måste du ha B-kort innan och det är separata kurser. E-kort är också separat. Dessutom måste man ha yrkeskompetensbevis för att få köra lastbil och buss.

Innehar SFROs bygghandbok så har du frågor, skicka gärna PM :)
Biltransport? Tveka inte att höra av dig :) Skicka PM :)
Atchoprosit
23 mars 2011 · 193 Inlägg

CarpeDiem skrev:
Nej, det är inte så idag. Ska du ta C-kort och D-kort måste du ha B-kort innan och det är separata kurser. E-kort är också separat. Dessutom måste man ha yrkeskompetensbevis för att få köra lastbil och buss.

A och B har jag, yrkeskompetensbevis behövs väl inte om man är över 21 och om man inte ska köra buss i linjetrafik?

Muttley
23 mars 2011 ·

Stennert skrev:

CarpeDiem skrev:
Nej, det är inte så idag. Ska du ta C-kort och D-kort måste du ha B-kort innan och det är separata kurser. E-kort är också separat. Dessutom måste man ha yrkeskompetensbevis för att få köra lastbil och buss.

A och B har jag, yrkeskompetensbevis behövs väl inte om man är över 21 och om man inte ska köra buss i linjetrafik?

Jo du måste ha de för att köra lastbil och "turistbuss" ska du köra linjebuss är de ett undantag.

Miklen
23 mars 2011 ·

tkd_rille skrev:

Stennert skrev:

CarpeDiem skrev:
Nej, det är inte så idag. Ska du ta C-kort och D-kort måste du ha B-kort innan och det är separata kurser. E-kort är också separat. Dessutom måste man ha yrkeskompetensbevis för att få köra lastbil och buss.

A och B har jag, yrkeskompetensbevis behövs väl inte om man är över 21 och om man inte ska köra buss i linjetrafik?

Jo du måste ha de för att köra lastbil och "turistbuss" ska du köra linjebuss är de ett undantag.

Det ändrades väl iom dom nya reglerna? All yrkesmässig tung trafik kräver yrkeskompetensbevis.

Med några få undantag då...

Senast redigerat av Miklen (23 mars 2011)

Atchoprosit
23 mars 2011 · 193 Inlägg

Miklen skrev:

tkd_rille skrev:

Stennert skrev:

A och B har jag, yrkeskompetensbevis behövs väl inte om man är över 21 och om man inte ska köra buss i linjetrafik?

Jo du måste ha de för att köra lastbil och "turistbuss" ska du köra linjebuss är de ett undantag.

Det ändrades väl iom dom nya reglerna? All yrkesmässig tung trafik kräver yrkeskompetensbevis.

Med några få undantag då...

Jag ska ju iofs inte ha det till något yrke utan jag tar det för skojs skull, är det andra regler då?

Miklen
23 mars 2011 ·

Stennert skrev:

Miklen skrev:

tkd_rille skrev:

Jo du måste ha de för att köra lastbil och "turistbuss" ska du köra linjebuss är de ett undantag.

Det ändrades väl iom dom nya reglerna? All yrkesmässig tung trafik kräver yrkeskompetensbevis.

Med några få undantag då...

Jag ska ju iofs inte ha det till något yrke utan jag tar det för skojs skull, är det andra regler då?

http://www.yrkestrafiken.se/Ny_i_bransc … tensbevis/

Där står undantag å sånt..

..för övrigt.. inte funderat på att hitta en billigare hobby tongue Är inte direkt billigt med C å D kort om du ska fixa det privat smile

Muttley
23 mars 2011 ·

Stennert skrev:

Miklen skrev:

tkd_rille skrev:

Jo du måste ha de för att köra lastbil och "turistbuss" ska du köra linjebuss är de ett undantag.

Det ändrades väl iom dom nya reglerna? All yrkesmässig tung trafik kräver yrkeskompetensbevis.

Med några få undantag då...

Jag ska ju iofs inte ha det till något yrke utan jag tar det för skojs skull, är det andra regler då?

Reglen är väl rätt så ny. men de är ju bra.
Men vad tar man då lastbil och buss för om de bara är för skoj?. Man vill kunna tjäna pengar på de med.

Finns en del undantag. De tog 2 minuter att googla.
http://www.yrkestrafiken.se/Ny_i_bransc … tensbevis/

Atchoprosit
23 mars 2011 · 193 Inlägg

Miklen skrev:

Stennert skrev:

Miklen skrev:

Det ändrades väl iom dom nya reglerna? All yrkesmässig tung trafik kräver yrkeskompetensbevis.

Med några få undantag då...

Jag ska ju iofs inte ha det till något yrke utan jag tar det för skojs skull, är det andra regler då?

http://www.yrkestrafiken.se/Ny_i_bransc … tensbevis/

Där står undantag å sånt..

..för övrigt.. inte funderat på att hitta en billigare hobby tongue Är inte direkt billigt med C å D kort om du ska fixa det privat smile

Tack, det ska jag ta mig en närmare titt på! smile

Jag kirrade körkortet för ca 2500kr så då borde väl inte buss o lastbil gå över 10 000kr om man fixar det privat? Visst kuggar man ett antal gånger så kan det kosta på sig en del tongue

Muttley
23 mars 2011 ·

Stennert skrev:

Miklen skrev:

Stennert skrev:

Jag ska ju iofs inte ha det till något yrke utan jag tar det för skojs skull, är det andra regler då?

http://www.yrkestrafiken.se/Ny_i_bransc … tensbevis/

Där står undantag å sånt..

..för övrigt.. inte funderat på att hitta en billigare hobby tongue Är inte direkt billigt med C å D kort om du ska fixa det privat smile

Tack, det ska jag ta mig en närmare titt på! smile

Jag kirrade körkortet för ca 2500kr så då borde väl inte buss o lastbil gå över 10 000kr om man fixar det privat? Visst kuggar man ett antal gånger så kan det kosta på sig en del tongue

Allt beror på hur bra du kör.
Folk skriver att de kosta typ 1300 för övningskörning. Sen måste du räkna hälsokoll och allt sådant. Men både lastbil och buss tar du verkligen inte på 10 tusen. isåfall 10 lapp per kort.

Atchoprosit
23 mars 2011 · 193 Inlägg

tkd_rille skrev:

tkd_rille skrev:
Reglen är väl rätt så ny. men de är ju bra.
Men vad tar man då lastbil och buss för om de bara är för skoj?. Man vill kunna tjäna pengar på de med.

Finns en del undantag. De tog 2 minuter att googla.
http://www.yrkestrafiken.se/Ny_i_bransc … tensbevis/

Allt beror på hur bra du kör.
Folk skriver att de kosta typ 1300 för övningskörning. Sen måste du räkna hälsokoll och allt sådant. Men både lastbil och buss tar du verkligen inte på 10 tusen. isåfall 10 lapp per kort.

Allt går inte ut på att tjäna pengar, det kan vara en njutning eller ett nöje. T ex när vi har behövt en lastbil av någon anledning här hemma så har pappa åkt o lånat en över en helg för någon hundring istället för att hyra någon firma. Sen känns det alltid bättre efteråt om det är man själv som har gjort jobbet. smile
Övningskör gör jag med pappa så det är ingen direkt utgift. Har du lastbilskort? Vad är det som kostar så mycket? Halkbana och liknande eller? smile

Muttley
23 mars 2011 ·

Stennert skrev:

tkd_rille skrev:

tkd_rille skrev:
Reglen är väl rätt så ny. men de är ju bra.
Men vad tar man då lastbil och buss för om de bara är för skoj?. Man vill kunna tjäna pengar på de med.

Finns en del undantag. De tog 2 minuter att googla.
http://www.yrkestrafiken.se/Ny_i_bransc … tensbevis/

Allt beror på hur bra du kör.
Folk skriver att de kosta typ 1300 för övningskörning. Sen måste du räkna hälsokoll och allt sådant. Men både lastbil och buss tar du verkligen inte på 10 tusen. isåfall 10 lapp per kort.

Allt går inte ut på att tjäna pengar, det kan vara en njutning eller ett nöje. T ex när vi har behövt en lastbil av någon anledning här hemma så har pappa åkt o lånat en över en helg för någon hundring istället för att hyra någon firma. Sen känns det alltid bättre efteråt om det är man själv som har gjort jobbet. smile
Övningskör gör jag med pappa så det är ingen direkt utgift. Har du lastbilskort? Vad är det som kostar så mycket? Halkbana och liknande eller? smile

Ok. Tog för givet att du skulle hyra lastbil.

Germax
23 mars 2011 · 12 086 Inlägg

Jag tror fortf man får BE på köpet om man tar CE.. men det är väl kanske inte så väsentligt i det här fallet.
I övrigt finns inga "på köpet"

DouZter
23 mars 2011 · 244 Inlägg

Ja BE får du på köpet om du ta CE, tror det är samma om du tar D kort så får du även DE om jag inte är helt ute och cyklar...

Volvo V70 2.5T "Blixten" (2005)
WilliamL Bmw Love
23 mars 2011 · 164 Inlägg

En kör lektion för C kostar Ca 1000 kr för 45 minuter, teori kostar lika mycket som för bil och du skriver på samma ställe där du tar för bil. Uppkörningen sker på ett annat ställe och nej du får inget på köpet förutom om du tar tungt släp för lastbil då får du det även för bil. räkna 8 körlektioner iallafall på C om du inte har provat att köra ett tungt fordon innan. svårare än du tror smile

Bmw är ingen bil, det är en livstil!
Atchoprosit
24 mars 2011 · 193 Inlägg

WilliamL skrev:
En kör lektion för C kostar Ca 1000 kr för 45 minuter, teori kostar lika mycket som för bil och du skriver på samma ställe där du tar för bil. Uppkörningen sker på ett annat ställe och nej du får inget på köpet förutom om du tar tungt släp för lastbil då får du det även för bil. räkna 8 körlektioner iallafall på C om du inte har provat att köra ett tungt fordon innan. svårare än du tror smile

William du har banne mig svar på allt! wink Jag börjar övningsköra med pappa, så får jag se om det är lika kul som jag tror och om det är värt pengarna så kanske jag tar mig någon lektion. Ja men det är ju inget roligt om det inte är en utmaning. wink

WilliamL Bmw Love
25 mars 2011 · 164 Inlägg

jadu Stennert kanske för att jag själv håller på att ta just C körkort i samma stad som dig din gamle skojjare wink

Bmw är ingen bil, det är en livstil!
Atchoprosit
25 mars 2011 · 193 Inlägg

WilliamL skrev:
jadu Stennert kanske för att jag själv håller på att ta just C körkort i samma stad som dig din gamle skojjare wink

Skulle du ta CE med? smile Kan jag låna dina böcker när du är klar? (A)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang