4385
Sök

Avbetalning av bil!

3 Inlägg
25 mars 2011
Trådstartare
Tjena garaget, har letat runt som satan efter någon som kan hjälpa mig. Hittade en bil på blocket som kostar 9500kr. Jag kan lägga 20% i avbetalning stod det. Det är en bilfirma som har den.

Jag undrar vad det är för krav på avbetalning? om det ens är några krav. Jag är 20År men jag har inte fast jobb! Så jag är rädd att man måste ha fastjobb eller något sånt, men ska det verkligen behövas när den kostar 9500kr? Det ända jag har i inkomst är mitt studielån och mitt extra jobb. Snälla hjälp mig.

Forummoderator
26 598 Inlägg
25 mars 2011
Hade jag varit du hade jag väntat tills jag hade kunnat betala hela summan. 9500 kronor är inte mycket, om du verkligen sparar dina pengar varje månad och jobbar det du kan.
Hade varit skillnad om det hade varit 90500.
Då hade det varit helt andra bullar.

Bara ett vänskapligt råd.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

2 982 Inlägg
25 mars 2011
AirOne har helt rätt, 9500:- bör du nog slanta på en gång.

-det beror på vad för krav firman har.
bil i 9500:-klassen så kan nog du få ett lån genom banken. dvs. ett blancolån med hög ränta då bilen inte kan tänkas tas som pantsättning.

pröva om du inte vet, prata med bilfirman.
Senast redigerat av Rock-Star (25 mars 2011)

Forummoderator
18 410 Inlägg
25 mars 2011
Nikped skrev:
Tjena garaget, har letat runt som satan efter någon som kan hjälpa mig. Hittade en bil på blocket som kostar 9500kr. Jag kan lägga 20% i avbetalning stod det. Det är en bilfirma som har den.

Jag undrar vad det är för krav på avbetalning? om det ens är några krav. Jag är 20År men jag har inte fast jobb! Så jag är rädd att man måste ha fastjobb eller något sånt, men ska det verkligen behövas när den kostar 9500kr? Det ända jag har i inkomst är mitt studielån och mitt extra jobb. Snälla hjälp mig.

Hej!
Normalt sett får man inte avbetalning på bilar under 15 tkr. Så frågan blir: Är det via kreditbolag eller firman i fråga? Prata med de annars! De är inte omöjliga! I synnerhet mindre firmor kan hjälpa dig. I teorin är 20% kontant ett krav enligt lag för att få lån på resten. I dessa dagar är lån utan säkerhet lätt att få. Kolla med banken! Brukar bli billigare om nu inte handlaren själv vill bli av med bilen och gör en "egen" avbetalning. Utan ränta.

Kravet på avbet ligger som en grundregel på att skulden ska aldrig överstiga bilens värde. Lite svårt i ditt fall! En Renault i den prisklassen är osäker medan en Volvo 940 GL skulle nog gå bra.

Vad tittar du på för bil? Länka!

Mvh
Alexander
Före detta bilhandlare
Senast redigerat av Dieselsmurfen (25 mars 2011)

711 Inlägg
25 mars 2011
Ring eller maila firman och be dom kolla om du får köpa bilen på avbetalning.
Nu7 vet jag inte hur mkt du drar in i månaden,men ha i tanke också att försäkring&bensin kostar
en hel del.Sen är den säkerligen avställd också,så då får du även där en slant som ska fram.

Jag gissar på att det är en volvo 850 du är sugen på,den är inte bensinsnål heller..
Senast redigerat av jimbon (25 mars 2011)

Forummoderator
18 410 Inlägg
25 mars 2011
jimbon skrev:
Ring eller maila firman och be dom kolla om du får köpa bilen på avbetalning.
Nu7 vet jag inte hur mkt du drar in i månaden,men ha i tanke också att försäkring&bensin kostar
en hel del.Sen är den säkerligen avställd också,så då får du även där en slant som ska fram.

Jag gissar på att det är en volvo 850 du är sugen på,den är inte bensinsnål heller..

- Inget bra val. Törstig som fan. Lådan kan krångla. Diverse elfel.

Lägg ut annonser på som du tycker bra bilar så hjälper vi alla åt att sålla bort dåliga bilar.

Alexander

Saabifierad
2 031 Inlägg
25 mars 2011
Inte för att vara elak men om du inte har råd med 9500 kronor till bilen, hur skall du ha råd med bränsle och försäkring samt vad ska du göra om bilen går sönder? Det gäller att tänka lite längre än bara inköpspriset av ett fordon.

Miljöpartistisk riksdagspolitiker: På vägen hit denna dag såg jag något sorgligt, jag såg en pingvin som bara låg ner vid sidan av cykelvägen, och jag förstod nästan direkt varför: bensinpriset är ju enbart på 14 kronor.......... Skulle det ligga på 50 kronor idag skulle pingvinen vara uppe och göra det pingviner gör..... Tänk på det kära församling....Tänk på det!

Det som inte dödar gör ont
2 668 Inlägg
25 mars 2011
Du får helt enkelt köra lite enkel matematik. Hur mycke pengar har du - Försäkring-bensin-ränta-lånet-(Oförutsedda kostnader, skatt, besiktning, nått går sönder) = blir det nått kvar.

Har man inte råd att casha 10k så ska man nog låta bli hur hårt det än låter.

2slow

Fisketokig
2 997 Inlägg
25 mars 2011
Dra inte in bank eller dyl i en sådan liten affär.

Bättre att låna 10-15 papp av en polare eller familj under ett par månader.
Det är löningsdag för de flesta idag. Om inte din omgivning skulle våga låna ut den summan så hur skulle en bank våga?

Tänk på att den ska skattas, tankas och försäkras direkt, dvs tusenlappar som ska ut första månaden

Saab 9-3 Aero SS --- Honda CBR600RR
Can Am 800XXC Vägreg --- Can Am 450X Vägreg

3 Inlägg
30 mars 2011
Trådstartare
Tack för era svar. Efter mycket tänkande köpte jag mig en gammal 745 istället ! kansle är en bättre första bil och så har man något att lära sig mecka med smile

Forummoderator
26 598 Inlägg
30 mars 2011
Nikped skrev:
Tack för era svar. Efter mycket tänkande köpte jag mig en gammal 745 istället ! kansle är en bättre första bil och så har man något att lära sig mecka med smile

Klokt val. Lycka till!

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

Sök