6251
Sök

Hjälp med nytt projekt!

179 Inlägg
23 mars 2011
Trådstartare
#1
God dag min damer och herrar!

Jag är på gång med ett nytt projekt, det va ett tag sen sist och jag fick återigen känna på glädjen av riktigt satans fet bas, på ren svenska. Anyway, min fråga till er är följande;

Med den setupen jag kommer beskriva nedanför, vad ska jag införskaffa för batteri/er, kablar (storlek), material till låda, MDF eller spån? Fyll på med fler saker om jag har glömt något!

Tillägg: Basen kommer att sitta i en Volvo 850 -95 (Sedan..). Det här med avstämning har jag rätt dålig koll på, har kikat runt lite i forumet men inte blivit mycket klokare än. Sitter på jobbet nu när jag skriver så jag kan inte plocka hem något program och testa i än, ska dock göras när jag kommer hem ikväll!

Till setupen;
Slutsteget är ett Orion HCCA 25001 - http://www.orioncaraudio.com/products/p … ductid=574

Basen är för närvarande bara en, Orion HCCA 12.2 (Kan bli 2 lite senare) - http://www.orioncaraudio.com/Products/P … ductID=512

Edit: text
Senast redigerat av spungeBob (23 mars 2011)

179 Inlägg
23 mars 2011
Trådstartare
#2
Kikade lite på WinISD men det blev mest mindfuck där. Basarna fanns inte med i listan och jag hittar inte överdrivet välskrivna specifikationer på basen.

Fick ett rätt ok pris på AGM batterier (90Ah, ~1500 StartA har jag för mig han snackade om) av en polare som jobbar med det, så då återstår bara att veta hur många som kan tänkas behövas?

451 Inlägg
24 mars 2011
#3
Ju mer du lär dig om basportar och avstämningar, desto bättre inser du att det inte går att generalisera problemet till något som gäller för alla.

Vill du vara säker på att lyckas med baslådan rekommenderar jag att du bygger en låda med en storlek som avspeglar hur djupt du vill gräva med basarna. (större -> djupare bas) När lådan är byggd så kan du börja med portar som ger baslådan sin helmholtz-resonans nära 30-35 hz. (se till att basen är inspelad)

Lyssna hur det låter, anteckna vad du tycker och tänker.

Korta ner porten några cm. provlyssna igen och anteckna.
Upprepa tills du inser att du kapat portarna för mycket och sätt därefter i nya portar med rätt längd.

451 Inlägg
24 mars 2011
#4
Kablar köper du minst 50 mm2 och batterier så många du har råd och plats till.
Spån bygger du med om du vill andas in giftigt damm, slita ner verktygen samt komma undan "billigt"
MDF använder du om du vill göra lite mer komplicerade lådor som kräver fräsning eller lackering. MDF måste förborras för att inte spricka. Materialen är i övrigt lika bra som baslådor.

16 197 Inlägg
24 mars 2011
#5
Rigan skrev:
Kablar köper du minst 50 mm2 och batterier så många du har råd och plats till.
Spån bygger du med om du vill andas in giftigt damm, slita ner verktygen samt komma undan "billigt"
MDF använder du om du vill göra lite mer komplicerade lådor som kräver fräsning eller lackering. MDF måste förborras för att inte spricka. Materialen är i övrigt lika bra som baslådor.

limmet om anväds till mdf e giftigare.

"Testar man inte så får man aldrig veta"

179 Inlägg
24 mars 2011
Trådstartare
#6
Härligt svar Rigan! Tackar för det.

Jo det där med basrör lär ja ej använda mig av, tänkte köra slotbox till den här basen. Men det du sa va uppskattat, kan bli rör i nästa låda skulle jag tro! 50mm2 lär va rätt givet såhär i efterhand när man har läst igenom sisådär 482 andra trådar här :p

Jo det är klart att jag köper ett par batterier, men mer än 2 extra där bak borde väl inte behövas till det steget?
Jo det där med spån respektive MDF, jag bryr mig inte om kostnaderna för det. Småpengar om man ska dra en jämförelse mot vad grejjerna gick på. Det jag tänkte på där va att jag har läst olika saker om MDF, nånting om att det kan bli missljud pga nån resonansgrej(?) i materialet? Spån har jag byggt i innan, har inga större problem med att bygga i det då jag inte ska göra något 'avancerat' bygge i bagaget på 850'n, lär bli när ja införskaffar nästa.
Senast redigerat av spungeBob (24 mars 2011)

21 761 Inlägg
24 mars 2011
#7
Stegets interna säkring är väl 250 A om jag tolkar manualen rätt, den storleken rekommenderas även på säkringen vid batteriet. Om steget körs med full RMS-effekt i 1 Ohm så kan strömförbrukningen teoretiskt hamna uppåt 250 A vid 14,4 V inmatad spänning.

Minst två extra batterier skulle jag rekommendera ifall du vill utnyttja steget rejält, vad jag vet så ska det få plats med 3 st 90-100 Ah batterier (350-353 mm långa) i reservhjulsbaljan på den bilen. Jag har lyssnat i en 850 sedan med baslåda som var avstämd till runt 35 Hz teoretiskt, det grävde djupt. Basarna var dubbla Orion HP12. smile

Väljer du att köpa en till HCCA 122 så måste basarna kopplas till 2 Ohm (steget verkar inte tåla 0,5 Ohm enligt manualen), då minskar uteffekten och strömförbrukningen.

179 Inlägg
24 mars 2011
Trådstartare
#8
Ja får det till 250 A också, så det borde väl stämma. Så antal batteri / A som gäller på batterierna totalt ska vara detsamma eller mer än vad steget är säkrat för?

Härlig fakta du kommer med Drönirettab! Det hade jag faktiskt inte en tanke på att ens kika på, men det låter ju som en utmärkt plats för lite skrymmande batterier. smile Hur lät det i den 850'n med dem basarna förövrigt?

Köper jag en HCCA 122 till så köper jag nog med stor sannolikhet ett HCCA 25001 i samma veva, man vill ju ha effekt till dom basarna!

21 761 Inlägg
24 mars 2011
#9
Det finns en liten "generell" rekommendation angående batterier och slutstegseffekt, man brukar säga 1 st batteri per 1000 WRMS. Följer man detta så blir det 2,5 batterier totalt, vilket skulle innebära 1,5 st extra batteri. Då är 2 st extra batterier ett lämpligt val, men det är ingen nackdel med ytterligare batteri förstås.

Eftersom du kan tänka dig ett till steg så är det ju absolut läge för minst 3 st extrabatterier, om du har för avsikt att spela på riktigt högt. smile

Orion HP12 lät bra tycker jag, de spelade djup bas men hängde ändå med utan att släpa efter en massa. Ordentligt högt gick det att spela också.

179 Inlägg
24 mars 2011
Trådstartare
#10
Okej, men då kan det va läge att köpa 2 batterier till att börja med och fylla på efterhand. Vet dock inte när jag kommer lägga beställningen på nästa steg och bas, lär väl bli efter skatteåterbäringen! smile

Ja tänkte försöka spela på rätt så högt, hur högt vet jag inte men komma upp i 140 db har jag som ett litet eget mål. Till att börja med förstås!

Låter som en klockren bas! Ska bli intressant att höra hur det här kommer låta i slutändan, har en känsla av att det kommer bli en riktigt djup bas som kan spelas högt..

451 Inlägg
27 mars 2011
#11
spungeBob skrev:
Härligt svar Rigan! Tackar för det.

Jo det där med basrör lär ja ej använda mig av, tänkte köra slotbox till den här basen. Men det du sa va uppskattat, kan bli rör i nästa låda skulle jag tro! 50mm2 lär va rätt givet såhär i efterhand när man har läst igenom sisådär 482 andra trådar här :p

Jo det är klart att jag köper ett par batterier, men mer än 2 extra där bak borde väl inte behövas till det steget?
Jo det där med spån respektive MDF, jag bryr mig inte om kostnaderna för det. Småpengar om man ska dra en jämförelse mot vad grejjerna gick på. Det jag tänkte på där va att jag har läst olika saker om MDF, nånting om att det kan bli missljud pga nån resonansgrej(?) i materialet? Spån har jag byggt i innan, har inga större problem med att bygga i det då jag inte ska göra något 'avancerat' bygge i bagaget på 850'n, lär bli när ja införskaffar nästa.

Problem med detta får du endast i mellanregister-området. Bekymra dig inte över basens resonans. Kan dock säga att vanliga högtalartorn till hemmet med 10" mellanregister/midbasar låter RIKTIGT illa när MDF:en är dåligt stagad och förstör ljudet med sin egenresonans.

179 Inlägg
1 april 2011
Trådstartare
#12
Rigan skrev:
Problem med detta får du endast i mellanregister-området. Bekymra dig inte över basens resonans. Kan dock säga att vanliga högtalartorn till hemmet med 10" mellanregister/midbasar låter RIKTIGT illa när MDF:en är dåligt stagad och förstör ljudet med sin egenresonans.

Okej, det är ju inget man behöver bry sig om då. Blir nog en MDF låda då i och med att ett finare bygge kommer att bli relevant.
Förövrigt kan ja helhjärtat rekommendera att Inte spela med en sån här bas i hemmet då allt som inte sitter fast rasar ner på golvet. Även med en något felbyggd låda och en inte allt för kraftig stärkare..

451 Inlägg
2 april 2011
#13
spungeBob skrev:
Okej, det är ju inget man behöver bry sig om då. Blir nog en MDF låda då i och med att ett finare bygge kommer att bli relevant.
Förövrigt kan ja helhjärtat rekommendera att Inte spela med en sån här bas i hemmet då allt som inte sitter fast rasar ner på golvet. Även med en något felbyggd låda och en inte allt för kraftig stärkare..

Det är väl inga problem med saker som rasar ned? Bara att sätta fast ordentliga hyllor och tilta lite mot väggen tongue Det största problemet är att få väggar/skåp/dörrar/lysrörsarmaturer att hålla käften och inte vibrera.

Eller så höjer man bara upp tills man inte hörs missljuden längre roll
Mina grannar hatar mig som du kanske kan förstå, men bor man i lägenhet med kontrakt där det klart och tydligt står att man inte får störa sig på ljud/viberationer så får man skylla sig själv på fredagkvällarna big_smile

179 Inlägg
2 april 2011
Trådstartare
#14
Rigan skrev:
Det är väl inga problem med saker som rasar ned? Bara att sätta fast ordentliga hyllor och tilta lite mot väggen tongue Det största problemet är att få väggar/skåp/dörrar/lysrörsarmaturer att hålla käften och inte vibrera.

Eller så höjer man bara upp tills man inte hörs missljuden längre roll
Mina grannar hatar mig som du kanske kan förstå, men bor man i lägenhet med kontrakt där det klart och tydligt står att man inte får störa sig på ljud/viberationer så får man skylla sig själv på fredagkvällarna big_smile

"Sopa under mattan" är ett bra uttryck, bokstavligt talat! Så länge man har en stor matta tongue Ja det är så sant, märkte det idag när ja testade koppla på 25001 till den stackars basen.. Ja hamnade i något slags tillstånd mellan eufori och chock när man skickade in, i runda slängar, 2000 Watt i den! Då hördes inte en enda grej förutom basen. big_smile

Haha det där kontraktet låter ju som det ultimata basälskar-kontraktet! En annan håller till i hus så det underlättar en del vad gäller att spela högt smile


Sök