4338
Sök

Brus i högtalare när bilen är igång ( ej generatorvin) UPPDATERAT

6 851 Inlägg
4 april 2011
körde med en Autoleads kabel och drog den på vänster sida så som du gjorde. under ratten, ner vid kickpanelen och sedan bakåt. Men om du ska börja linda in dina kablar i alu. folie, enligt hans rek. så är det ingen bra kabel. En bra kabel behöver man inte göra något mera med. Den ska vara bra skärmad från början wink

1 926 Inlägg
4 april 2011
Trådstartare
Denna kabel är det http://www.brl.se/sv/artiklar/ljud-och- … 6055m.html

Ja men jag har mina nerdragna där också, sen under tröskellisten bakåt.

En fundering bara, KAN det ha med remoten att göra? Jag tog remoten från lågnivåkablen och satt i "remote" på stereon, sedan andra änden in i slutsteget då givetvis (Pioneer)..

Sedan har jag läst en del om att det kan vara dålig jord till stereon, men jag har ju vanliga ISO-kablaget så det borde väl lira som det ska?

6 851 Inlägg
4 april 2011
borde inte vara remoten som spökar då jag drog den ihop med den lågnivåkabeln oxå. Att ditt ISO kablage skulle va dåligt tror jag ej, mer att det isf. kan vara jorden till steget bak som spökar.
Men som sagt, se om du kan testa med en annan rca kabel löst i bilen så kan du utesluta den.

1 926 Inlägg
4 april 2011
Trådstartare
Jorden till stegen ligger direkt på batteriet i bak, bättre kan det ju inte bli..

Det kanske är någon av lågnivåerna som är dåliga i kontakten, kan det bli störningar då?

Det känns så skumt eftersom det inte är några som hellst störningar när bilen är AVSTÄNGD

6 851 Inlägg
4 april 2011
testa då att lägg jorden på någon av bältesinfästningarna istället för direkt på batterijord. Jag tror att detta kan vara felet för dej wink

1 926 Inlägg
4 april 2011
Trådstartare
Tror du? Jag får väl testa det imorgon.

Jorda du där när du drog i en e46a?

6 851 Inlägg
4 april 2011
ja jag jorda i infästningen till baksätet va. jag undviker gärna att jorda på batteriet då jag vet att i många fall så uppkommer konstiga ljud och fel.

1 926 Inlägg
6 april 2011
Trådstartare
UPPDATERING:

Jag har varit till BRL, fått testa ett nytt slutsteg (samma prob) samt en ny stereo ( samma prob)

Vi testade även störningsfilter, dom konstanterade att det är en av lågnivåerna som snappar upp störningarna. (ej stereon)
Så idag slet jag ur de mesta i inredningsväg, flyttade en av lågnivåerna ner i (bakom) mittkonsollen och under växelspaken och ner vid kardantunneln och sedan bak.
Testade att spela, störningarna var kvar, något mindre om jag har bilen igång men ljusen avstängda. Vrider jag på parkljuset blir det nästan värre brus/ljud än förut. MEN bromsar jag så blir det Mkt tystare.. Va i helvetet är fel?!?
Förut gjorde det ingen skillnad om jag bromsade..
Imorgon ska vi även flytta en till lågnivå, som kommer gå på samma ställe, bakom mittkonsollen ner vid växelspaken och vidare vid kardantunneln (dock på andra sidan) och vidare bakåt för att se om det gör någon skillnad.

6 851 Inlägg
6 april 2011
Har du bytt jordpunkt? Börja med detta innan du sliter ner bilen för att flytta signalkabeln.
Slipa plåtrent och fäst i bältesinfästningen eller låsen till föregående.

1 926 Inlägg
6 april 2011
Trådstartare
Nej det har jag inte gjort än, kan ju passa på att göra det imorgon då. Bilen är redan helt utsliten, bara ratten och förarstolen kvar.. Kan ju lika gärna bygga bur och snaska på en turbo medan man är i farten cool

1 926 Inlägg
7 april 2011
Trådstartare
Var ute en sväng med bilen förut

Och precis som förut så kom störningarna när jag sätter i den 3e lågnivån. Oavsett var i bilen den ligger..
Varför kommer störningarna just på den 3e lågnivån?
Det var även en ny sladd nu så det kan knappast vara den som är trasig..

6 851 Inlägg
7 april 2011
fortfarande, har du bytt jord? i värsta fall så är det signaljorden som har gått sönder för dej och detta beror på dålig jord,oftast.

Ja jag tjatar om jord, men utan bra jord så  blir allt annant kass. Oavsett hur bra saker man använder.. wink

3 187 Inlägg
7 april 2011
TT-Avant skrev:
fortfarande, har du bytt jord? i värsta fall så är det signaljorden som har gått sönder för dej och detta beror på dålig jord,oftast.

Ja jag tjatar om jord, men utan bra jord så  blir allt annant kass. Oavsett hur bra saker man använder.. wink

men om signal jorden har pajat så borde det bli störning i alla lågnivå kablar? inte bara i den tredje, låter mer som att det är något med rca kopplingarna på steget eller stereon som är dåliga..

2 035 Inlägg
7 april 2011
han har ju testat med ny stereo och nytt steg så förmodligen är det ju jorden som mattias säger.

Biljudsveteran sen 1984!

1 926 Inlägg
7 april 2011
Trådstartare
Sådär nu har jag kommit hem från garaget igen och kan säga att jag börjar bli nöjd! smile

Jag har ändrat jordpunkterna, satte dom på bältesinfästningen (en på vardera) slipade plåtrent osv.

Men bruset var kvar.. Vi slet ur en lågnivå från tröskeln och drog i mittkonsollen, still got the problem.. Slet ut lågnivå två, nu började det hända grejjer..

Alltså. Nu har vi bytt plats på två av lågnivåerna och dragit dom bakom mittkonsollen vid växelspaken och bakåt, och störningarna har försvunnit! big_smile Ytterst lite brus kvar, dock endast hörbart med örat vid högtalaren.. Men nu har jag fått ett svagt generatorvin istället, dock hörs det bara med musiken avstängd. Känns som att jag får leva med det som är kvar..

Sök