16 april 2011
Trådstartare
Update! Beslutade att jag skulle bara ordna det här idag då jag måste ha bilen och åka i, ska iväg på lack på måndag också.
Jag nollade motorn på veven så den markeringen stämde, då stämmde även markeringarna på kamdreven överens. Kände ändå att det var åt skogen fel, så jag plockade bort fördelarlock och rotor, och kamgivaren, för att se "spåren" marlboroman nämner. Redan när jag tog bort fördelarlocket såg jag att det här ser inte bra ut, en spricka i botten av fördelarlocket var det första, sen hade jag ju nollat motorn, men rotorn stod EJ på cyl 1 i locket, utan på 5! (ett halvt varv fel), tog bort kamrems spännaren och lossa remmen, dubbelkolla veven, drog runt kammarna manuellt så den yttre kammen hade spåret överst, och den inre mot torpedväggen hade spåret neråt, Dubbelkolla allt igen, och som marlboroman sa, är inte 1ans cylinder vändläge, nollningen på motorn utan det fela med ca 20 grader.
Drog dit kamremmen och spännaren, drog runt motorn på veven manuellt för att se att den gick runt, och det gjorde den, kolla igenom allt återigen så jag inte missat något, och starta bilen den spann som en katt, förutom att den misständer på riktigt höga varv, måste va fördelarlocket som var sprucket.
Tack för all hjälp