6617
Sök

Tips och råd angående första bilen sökes!

Seaztrand
17 april 2011
Trådstartare
Tjo, som rubriken säger behöver jag lite hjälp och tips om första bilen!

De 3 bilarna jag är ute efter är Saab 9-3, 9-5 och Mitsubischi Galant.

Det jag undrar över är tex, är detta bra första bilar? och hur är utrymmet bak i dessa? är det tex samma storlek på baksätet i en 9-3a som en 9-5a?

Man vill ju att passagerarna ska sitta någorlunda bekvämt smile

Samt vilka de vanliga "sjukdomarna" är för dessa bilar, tex rost eller slitage.

Vad vet ni och vad rekommenderar ni? budgetten ligger runt 15 - 30 papp.

Seaztrand
17 april 2011
Trådstartare
okey, är det inte lite svårare att hitta delar till en galant då? om den nu skulle gå sönder smile

tjao, kravet är ju att det ska vara en av dessa 3 bilar jag skrivit, för dessa bilar tyckar jag ialla fall är rätt snygga (gillar inte volvo smile ). den ska ju hellst ha över 140häst och såklart vara bekväm att köra/åka i. annars vet jag inte mer.. det är ju min första bil heh,

vet inte så himla mycket, är väll som en annan kille som nyss tagit körkort och vill ha den snyggaste bilen i stan ^^

huh?
10 427 Inlägg
17 april 2011
Mitsubishi Galant verkar ha ganska dyra reservdelar. En SAAB lär ju passa bättre för plånboken om något skulle gå sönder wink

Allmänt envis
12 512 Inlägg
17 april 2011
Japanska bilar har lite dyrare delar men Saab-delar är inte direkt billiga för det, framför allt håller en Galant mycket bättre än en Saab. Man köper hellre en dyr del än en massa halvdyra sådana.

Sedan finns det många begagnatfällor kring Saab, framför allt 9-5 med motorproblem och dylikt. 9-3 hade jag inte köpt på grund av modellens värdelösa väghållning och uppträdande. Jag tror Mitsubishi Galant är det vettiga valet här, en bra och rejält pålitlig bil med fullt godkänd väghållning och uppträdande.

Däremot hade jag nog valt en Saab 9-5 trots allt, eftersom det är mycket mer och lyxigare bil än en budget-Galant men jag hade fått betala för mitt val i reparationer och underhåll jag sluppit som japs-ägare.
Senast redigerat av Rquired (17 april 2011)

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

Seaztrand
17 april 2011
Trådstartare
dålig väghållning på 9-3 säger du... men jag ska ju inte köra rally direkt heller wink finns det några andra nackdelar med en 9-3a annars?

318 Inlägg
17 april 2011
jag antar du menar en og9-3? Nästan alla 9-3or har rost vid bakskärmarna( i höjd med listen) och ganska många har pixelfel i SID:en..... jag gillar min 9-3a skarpt:) är själv 18 med skapligt färskt kort( 6 månader) och även om det inte är min första bil så är det min första bil som jag köpte själv!
9-5:an har bättre komfort ( bättre benutrymme bak) men är riktigt tung 1700kg. 9-3:an har stor bagage tack vare sin kombikupé kaross...
jag var nära att köpa en 9-5 -01 men är glad att jag köpte min 9-3a istället:) då jag tycker 9-5an är för stor:P

angående motorproblem så gäller det T7 motorn som kom augusti 2000.... dessa motorer lider av sk. oil sludge. detta löstes genom en uppgradering av vevhusventilationen som dock inte alla har gjort KOLLA UPP DETTA  på bilen du är intresserad av!  T7 motorn identifieras enklast genom att den har svart tändkasett.

T5 som är t7:ans föregångare har röd tändkasset. T5:an är att föredra om du har för intention att trimma.
T7:an är "ecopower" motorer ( lägre inre friktion) och lämpar sig inte lika bra för trimning.

Känns växellådan bra så håller den lääänge om man inte misshandlar den, kolla så backen går att få i!

Lycka till:)

Allmänt envis
12 512 Inlägg
17 april 2011
Seaztrand skrev:
dålig väghållning på 9-3 säger du... men jag ska ju inte köra rally direkt heller wink finns det några andra nackdelar med en 9-3a annars?

Lite småfel som på 9-5, men det är ingen basutrustad bil heller utan skall man ha lite utrustning får man förvänta sig lite fel med åren! (Tyckte PartilleMalm förklarade det snyggt) Modellen har ju fördelar, karaktär och fin komfort är två exempel.

Tyvärr är uppträdandet tillräckligt för att sänka modellen i mina ögon, brist på närvarokänsla och väghållning när vägen svänger är kanske inte hela vägen om man inte hör till dem som tycker det är roligt att ta ut bilen på kurviga vägar.

Men att bilen drar i ratten och vinglar fram även när man gasar tycker jag är värre, men varken det eller väghållningen är något som inte går att hantera: Utan det är känslan det ger jag syftade på, man upplever det som att man inte har kontroll över bilen även i måttlig fart och det är inte behagligt. 9-5 är mycket bättre, ingen sportbil men upplevs trygg, och är ännu mer bekväm.

Därför höll jag 9-5 högre än lillebror, synd då 9-3 är smidigare och har rätt kaross (Halvkombi). smile

318 Inlägg
17 april 2011
Tyvärr så är inte väghållningen på 9-3an toppen..... jag kan ju inte hålla samma fart i kurvor som polarens golf mkII men på vanliga vägar har han ju inte en sportmössa;)

Att den drar iväg ( har för mig min gamla ftt drog åt höger) när man gasar på kommer man inte ifrån då detta har att göra med turbovridet som faktiskt är sjukt gött på saabs fulltrycksturbo:)

Draget på tvåan från ca 40 km/h till 100 är makalöst och inte många som hakar på;)

Saab har ju även ett dåligt rykte ( som i många fall är oförtjänt) men de gynnar ju dig som köpare då de är väldigt mycket bil för pengarna:)
Senast redigerat av PartilleMalm (17 april 2011)

7 385 Inlägg
17 april 2011
jag hade helt klart valt en galant ! då jag inte gillar saab, många dåliga lösningar gör att det är jobbigt att skruva med samt att jag faktiskt inte tycker de är så bekväma jävligt tysta men inte direkt bekväma... de lite äldre saabarna tycker jag lite mer om. En sak som är posetivt med saabarna är väl att det är hyffsat enkelt att få lite fart på de.

Jag hade tittat efter tyskt , vw audi bmw eller kanske till och med en merca även om de är lite gubbiga.

Seaztrand
17 april 2011
Trådstartare
Alright, har fått ganska många bra råd och tips är på bara någon timme, det tackar jag för! smile Ska titta lite närmre på alla råd här mellan 9-3, 9-5 och galant, ska även slänga lite tittar på BMW, VW och Audi så återkommer jag till denna tråd när jag kommit fram till ett resultat smile Tack så hemskt mycket allihop förresten wink

fortsätt gärna slänga in mer tips och råd om ni känner för det! (:
Senast redigerat av Seaztrand (17 april 2011)

Allmänt envis
12 512 Inlägg
17 april 2011
Seaztrand skrev:
Alright, har fått ganska många bra råd och tips är på bara någon timme, det tackar jag för! smile Ska titta lite närmre på alla råd här mellan 9-3, 9-5 och galant, ska även slänga lite tittar på BMW, VW och Audi så återkommer jag till denna tråd när jag kommit fram till ett resultat smile Tack så hemskt mycket allihop förresten wink

fortsätt gärna slänga in mer tips och råd om ni känner för det! (:

Kan glatt rösta för BMW men ta en titt på Alfa Romeo 156 med! Mycket körglädje och själ till en rimlig peng, är inte alls så dåliga som ryktet om italienska bilar säger utan tvärt om riktigt bra däremot är den relativt dyr i underhåll.

Seaztrand
17 april 2011
Trådstartare
mhm Bmw och alpha är riktigt fina bilar, men också riktigt dyra i lagning och försäkring vad jag hört ;S

7 385 Inlägg
17 april 2011
Seaztrand skrev:
mhm Bmw och alpha är riktigt fina bilar, men också riktigt dyra i lagning och försäkring vad jag hört ;S

bmw är inte så dyra i delar mm ... försäkringen är lite högre , alfa vet jag inget om.

men du kan nog hitta en rolig vw som inte är dyr och äga... tex en jetta mk 1 big_smile

Allmänt envis
12 512 Inlägg
17 april 2011
Seaztrand skrev:

I fallet Alfa Romeo stämmer det, BMW´s är inte särskilt dyra i varken drift eller reparationer men däremot kan de vara dyra att försäkra lite beroende på vad man bor och ens ålder. För de flesta är de inte dyrare än en Volvo, i mitt fall billigare än motsvarande 850, S40 eller Saab 9-3.

Kolla upp premien för respektive bil, det gör du enklast på ert försäkringsbolags hemsida. I fallet BMW finns deras egna originalförsäkringar som för en del blir markant billigare än IF, Folksam etc. Ge dem en chans åtminstone, du kan ta en prisuppgift respektive hemsida! smile

Sök