2566
Sök

Köra min bil på etanol?

Den med lägst bil vinner
617 Inlägg
17 april 2011
Trådstartare
Ja som rubriken lyder så undrar jag om man kan köra min volvo v40 på etanol bara? vad behövs göras för att jag ska kunna det? vad bör jag tänka på? P.s vet inte om tråden har hamnat rätt så flytta den om det inte är rätt,

tack på förhand // olivernilsson

man blir aldrig klar med en bil, man får alltid nya ideér ;)

3 292 Inlägg
17 april 2011
Finns massa info om detta om du googlar lite.. men som sagt, är du miljövän är det ett mycket bra alternativ.. är tanken att det ska bli billigare så kan du glömma det.. möjligen att du kan tjäna nån liten krona hit eller dit.. inga större vinster är att räkna med. Att efterkonvertera till etanol betyder att den kommer att dra ca 30% mer..

En uträkning jag gjorde för ett tag sen

En liter etanol kostar 9.70:- per liter och bensinen 14:- per liter

9,7 + 30% = 12,61:- per liter etanol

Du sparar alltså 1,39:- per liter genom att köra på etanol... och observera att bilen kommer att dra CA 30% mer.. kan bli ännu mer beroende på just din motor osv osv..

Alltså ingen större vinst.
Senast redigerat av Danne_1977 (17 april 2011)

** Volvo 765 Dieselkonvertering på G, D24TIC motorpaket sökes **

Svetsare
828 Inlägg
18 april 2011
Danne_1977 skrev:
Finns massa info om detta om du googlar lite.. men som sagt, är du miljövän är det ett mycket bra alternativ.. är tanken att det ska bli billigare så kan du glömma det.. möjligen att du kan tjäna nån liten krona hit eller dit.. inga större vinster är att räkna med. Att efterkonvertera till etanol betyder att den kommer att dra ca 30% mer..

Du sparar alltså 1,39:- per liter genom att köra på etanol... och observera att bilen kommer att dra CA 30% mer.. kan bli ännu mer beroende på just din motor osv osv..

pengavinst är ju inte allt etanolen ger ju mer effekt smile) miljövänliga är väl vi alla som bränner däck ha ha

Angry Drift Team

158 Inlägg
18 april 2011
Danne_1977 skrev:

1kr är fortfarande 1kr xD

Nej men som sagt, motorn går ju i regel bättre med ett högre oktan tal samt att det går att klämma ur lite mer effekt pga detta.

Den med lägst bil vinner
617 Inlägg
18 april 2011
Trådstartare
ja en krona är en krona wink haha

man blir aldrig klar med en bil, man får alltid nya ideér ;)

158 Inlägg
18 april 2011
Fast jag såg nu att du inte hade turbo tongue då kan du lika gärna låta bli xD för då är det bara 1kr och 1kr only xD

Forummoderator
10 576 Inlägg
18 april 2011
det handlar inte bara om att tjoffa på 30% mer soppa utan den skall dit på rätt ställe, så som kallstart etc, i övrigt kan man åka mot mycket högre lambda.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

Sök