Tjena alla glada, fick lite prylar från CTEK idag. Så nu började jag skissa lite på schemat.
Fråga nummer 1 tänker jag rätt?
På med följande inkopplings beskrivning till min D250, som jag förstår det menar dem att man ska dra minus kablar från batterierna till laddaren, är inte det onödigt kan jag inte likaväl jorda från laddaren i Chassit ?
Jag har ett relä som jag hade tänkt att använda, nåt slags "Autoleads PC4-30 relä" (http://www.blekingebilradio.se/product. … c4-30-rela) ersätter Ctek D250 laddaren det reläet? Eller kan jag fortfarande använda det? och var ska det vara monterat då?
På med följande inkopplings beskrivning till min D250, som jag förstår det menar dem att man ska dra minus kablar från batterierna till laddaren, är inte det onödigt kan jag inte likaväl jorda från laddaren i Chassit ?
Det bör gå bra att jorda i chassit. Att man rekommenderar separata minuskablar direkt till batteriet är nog för att vara säker på en ordentlig kontakt, det kan ju bli dålig kontakt via chassijord ifall man slarvar med att slipa plåtrent. En trolig förklaring enligt mig iaf.
Carl_bmw316 skrev:
Jag har ett relä som jag hade tänkt att använda, nåt slags "Autoleads PC4-30 relä" (http://www.blekingebilradio.se/product. … c4-30-rela) ersätter Ctek D250 laddaren det reläet? Eller kan jag fortfarande använda det? och var ska det vara monterat då?
Som jag tolkar beskrivningen till D250S dual så hålls batterierna separerade hela tiden, dvs de kopplas inte ihop av laddaren. Det innebär i så fall att slutstegen bara får ström via bakre batteriet, inte från båda batterierna. Om den tolkningen är fel vet jag inte, skulle nog vara bra om andra också läste manualen.
Skiljerelät (PC-4) borde väl inte behövas med tanke på att laddaren separerar batterierna.