850 Turbo Öppen Dumpventil

Kentakofot
11 augusti 2010 · 21 Inlägg

Hej!

Har sökt i forumet men inte hittat tillräckligt med information!

Skall montera en dumpventil på en 850 trubo, men vet inte riktigt hur jag skall gå till väga.

Förstår att man "plugga" igen original dumpen med ett dumplock. Sedan skall dumpen monteras, på tryckröret/slangen om jag förstått rätt?

Men hur monterar man den? Kapar tryckslangen och klämmer dit ett gummi t-kors? Eller hur gör man? Sedan har vi ju vakuumslangen som går ifrån dumpens "huvud" vart skall den monteras?

Är jag på rätt väg eller här jag helt ute och cyklar?

http://img819.imageshack.us/i/850turbo.jpg/

Har markerat tryckslangen/röret där dumpen skall monteras om jag hajjat rätt?

Svar uppskattas något oerhört!!

Senast redigerat av Kentakofot (11 augusti 2010)

Marlboroman
11 augusti 2010 · 8 233 Inlägg

Finns lite olika varianter, antingen kapa ett av röret och använda ett t-kors, eller så bygger man ett nytt rör med en anslutning på, eller å svetsar man en anslutning på det andra röret ekller så finns det en speciell variant på slang mellan intercoolern och det tryckrör du ringat in med en färdig anslutning på.

Vaccumslangen kan man ju den som gick till originalventilen. Eller så tar man bort kåpan över gasspjället (kåpan som sitter med sn skurv  tillvänster om röret du ringar in) och uhder där är alla vacuumslangar anslutna.

Senast redigerat av Marlboroman (11 augusti 2010)

Volvo 240 GL "Turbo" (1990)
Kongofilip
16 augusti 2010 · 19 Inlägg

hej har funderingar på öppen dumpventil på min 850 , ska jag då "plugga" den orginala återcirkulerande piss dumpen som sitter där nu ? har en öppen dump ligger på hyllan och orginal "avlastningsventil" har gett upp helt i membranet och bilen står o skräpar samt går som skit om man startar den ,

fråga 1 går det att ta bort orginal dump som sitter på turbon eller måste denna funka om man ska ha öppen dump ?

fråga 2 vart köper man ett membran billigt ? volvo vill ha 1800kr!?!?! för en liten gummigrej me plåt , helt sjukt ! 

tacksam för svar mvh kenny ,

vill ju inte skrota bilen men är på kanten att jag lessnat helt då jag har bytt allt runt motorn redan o lagt ut massor me pengar

speedbumps is a crime!
lind_skog
16 augusti 2010 · 73 Inlägg

kennykrom skrev:
fråga 1 går det att ta bort orginal dump som sitter på turbon eller måste denna funka om man ska ha öppen dump ?

tacksam för svar mvh kenny ,

Orginaldumpen sitter på turbon med 3st skruvar, du tar bort den och sätter dit ett dumplock, sen sätter du en dump på tryckröret mellan IC och gasspjället!

MVH

Kongofilip
16 augusti 2010 · 19 Inlägg

smile aha ok var hittar jag ett dumplock ? går det att använda orginal lock ? mvh kenny

speedbumps is a crime!
suprahellstrom
16 augusti 2010 · 59 Inlägg

Typ dom flesta volvo trimmare lär ju ha så som KLracing,Extremt mfl.. Dumplock är helt enkelt en blockoff för orginal dumpventil som då sitter inbyggd i turbon. Att köra öppen dump är ju inte direkt att rekomendera på en bil som har LMM då den dumpar luft som motorn redan har gjort beräkningar på och då går bilen alltså fett. kanske inte hela världen men om du inte är ute effter "Pyssh" så kör med en återcirkulerande ist!

tex http://shop.klracing.se/cgi-bin/ibutik/ … okresultat

Senast redigerat av suprahellstrom (16 augusti 2010)

Bensinskallen P o r s c h e
16 augusti 2010 · 1 700 Inlägg

suprahellstrom skrev:
Typ dom flesta volvo trimmare lär ju ha så som KLracing,Extremt mfl.. Dumplock är helt enkelt en blockoff för orginal dumpventil som då sitter inbyggd i turbon. Att köra öppen dump är ju inte direkt att rekomendera på en bil som har LMM då den dumpar luft som motorn redan har gjort beräkningar på och då går bilen alltså fett. kanske inte hela världen men om du inte är ute effter "Pyssh" så kör med en återcirkulerande ist!

tex http://shop.klracing.se/cgi-bin/ibutik/ … okresultat

Exakt, vanligt problem när man klämmer på öppen dump.

Beror väl lite på hur dumpen man köper ser ut, men de går säkert att bygga om och sätta en slang på den och bygga egen återcirkulerande, om man nu har en öppen dump ligger och väntar wink . Slangen ska då anslutas mellan lmm och turbon...

Volvo V70N 2.4T "Studentbilen" (2000)
Subaru Impreza WRX STI "Hawkeye" (2007)
pboda_lundh
17 augusti 2010 · 205 Inlägg

kennykrom skrev:
hej har funderingar på öppen dumpventil på min 850 , ska jag då "plugga" den orginala återcirkulerande piss dumpen som sitter där nu ? har en öppen dump ligger på hyllan och orginal "avlastningsventil" har gett upp helt i membranet och bilen står o skräpar samt går som skit om man startar den ,

fråga 1 går det att ta bort orginal dump som sitter på turbon eller måste denna funka om man ska ha öppen dump ?

fråga 2 vart köper man ett membran billigt ? volvo vill ha 1800kr!?!?! för en liten gummigrej me plåt , helt sjukt ! 

tacksam för svar mvh kenny ,

vill ju inte skrota bilen men är på kanten att jag lessnat helt då jag har bytt allt runt motorn redan o lagt ut massor me pengar

du kan få köpa en hel org dump av mig om du vill för en 500 tongue

Nissan 200sx s13 "S13" (1989)
Volvo Xc70 "Brukis" (1999)
Blazt
20 april 2011 · 105 Inlägg

Så man bör alltså  inte sätta på en öppen dumpventil på en Volvo V70 T5 -98 ?

Volvo V70N (2000)
Marlboroman
21 april 2011 · 8 233 Inlägg

Blazt skrev:
Så man bör alltså  inte sätta på en öppen dumpventil på en Volvo V70 T5 -98 ?

Bör och bör... Det är väl som man anser själv. Så länge man monterr och ställer in riktigt så att bilen går som den ska så rä det ju ingen fara. Det där med att att dem går fett är mer ett 2/7/940-bekymmer eftersom femmorna har ett annat styrsystem som funkar på ett annat sätt vnär man släpper gasen.

Volvo 240 GL "Turbo" (1990)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang