Bättre ljud med kondensator?

TomteMums
22 april 2011 · 34 Inlägg

Tja tja!

Har ett par magnat 12or i bilen just nu, har även en kondensator som ligger och skrotar just nu som jag tänkt koppla in. men undrar lite om det ger något att koppla in den och om den orkar med.

Basar: Magnat Xpress 12
Slutsteg: Magnat edition mono
Kondensator: Prosonic 1.0 Farad

Har även läst lite om att man måste ladda upp kondensatorn a lite så innan man kopplar in den? sen hur man ska koppla in den?

Tacksam för svar
Mvh

Drönirettab
22 april 2011 · 21 761 Inlägg

När en sån där kondensator är urladdad så blir det en kraftig strömrusning om man kopplar in den oladdad till bilens elsystem, därför ska den laddas upp "mjukt".

Dagens kondingar kan ha inbyggd elektronik med någon form av mjuk uppladdning, men finns det ingen sån elektronik så brukar det följa med ett motstånd med i kondingens förpackning som används till uppladdning. Det fungerar även bra att använda en vanlig billampa (tex 55 W) istället för motstånd.

När kondingen ska laddas upp så kopplas motståndet/lampan i serie med pluskabeln från batteriet som ska sitta på kondingen, dessutom måste minuskabeln vara ansluten. Används lampa så kan man se när det är färdigladdat genom att lampan till slut släcks, används motstånd så vet jag dock inte hur länge det tar men det brukar stå i anvisningarna.

Kondingen ska sitta så nära slutsteget som möjligt, annars utnyttjas den inte på rätt sätt. smile

A_Karlsson
22 april 2011 · 537 Inlägg

jag är inte kung på billjud direkt men jag tror att kondensatorn inte gör så att det spelar bättre, men den lagrar ström så att det inte "blinkar" i ljuset på bilen. men helt säker är jag inte. den ska seriekopplas på pluskabeln från batteriet.

Saab 900i 2.1 16v "Accuair og900" (1992)
Drönirettab
22 april 2011 · 21 761 Inlägg

Inte seriekopplas, den ska sitta parallellt med slutsteget (dvs plus till plus och minus till minus) och så nära som möjligt. smile

A_Karlsson
22 april 2011 · 537 Inlägg

Drönirettab skrev:
Inte seriekopplas, den ska sitta parallellt med slutsteget (dvs plus till plus och minus till minus) och så nära som möjligt. smile

ja just det, så kanske det skulle va tongue

Saab 900i 2.1 16v "Accuair og900" (1992)
TT-Avant
22 april 2011 · 6 851 Inlägg

Har du Magnat Edition mono coh 2x12" Express basar så har du en bra kombination. Blir det inte "bra" så har du troligen fel i strömförsörjningen, eller "fel" låda.
Dessa basar är inga HiFi basar direkt, de är mera party basar som låter ok.

Detta vet jag efter som jag har kopplat sådär 15-20 sånna kombinationer bara i år.
Är det i din Golf IIIa som det är monterat?

Saab 9-5 kombi 2.0t "Black Core" (1999)
TomteMums
22 april 2011 · 34 Inlägg

TT-Avant skrev:
Har du Magnat Edition mono coh 2x12" Express basar så har du en bra kombination. Blir det inte "bra" så har du troligen fel i strömförsörjningen, eller "fel" låda.
Dessa basar är inga HiFi basar direkt, de är mera party basar som låter ok.

Detta vet jag efter som jag har kopplat sådär 15-20 sånna kombinationer bara i år.
Är det i din Golf IIIa som det är monterat?

Joo det krämar på riktigt bra men tänkte bara eftersom jag har en liggandes om det skulle ge något att koppla in, men du tycker inte jag ska göra det då?

TT-Avant
22 april 2011 · 6 851 Inlägg

det kommer troligen inte ge dej varken bättre eller högre bas i bilen. Så jag rekomenderar dej att sälja den till någon stackare i tex. en EPA så det ser coolt ut wink

Saab 9-5 kombi 2.0t "Black Core" (1999)
TomteMums
22 april 2011 · 34 Inlägg

TT-Avant skrev:
det kommer troligen inte ge dej varken bättre eller högre bas i bilen. Så jag rekomenderar dej att sälja den till någon stackare i tex. en EPA så det ser coolt ut wink

okej då struntar jag i det. haha få ta a göra det;)

Btw eftersom du jobbar där jag köpt mina saker så kan jag ju fråga dig här nu istället, jag har lite funderingar på att bygga på lite på ljudet bygga en låda med 4st xpress 12or i istället har börjat bli lite basberoende nu. skulle det spela på betydligt bättre eller ska man satsa på något helt nytt typ dubbla i AD serien?

Senast redigerat av TomteMums (22 april 2011)

TT-Avant
22 april 2011 · 6 851 Inlägg

nja, problemet med 4 X-press är väl litervolymen på lådan. Det blir en ganska så stor låda i din lilla bil, det går, men räkna inte med att få direkt något bagage över.

Det jag skulle råda dej till mest är nog isf. att byta till ett Black Core One steg. Basarna i sig klarar detta om man justerar det rätt. Det är nog kanske första steget. Vad har du för låda idag?



PS: Men vill du ha en låda på 240L i bilen så är det klart att det kommer spela högt med 4 st. basar.
Dock är din bil ganska så "liten" så man skulle väl kunna gå ner till 200L och därmed har lite högre avstämning.
Men jag tycker att 160L låda är ganska så stort i min 9-5 kombi..haha (dock så har jag ju vänt basarna åt "fel" hål så där ryker lite plats till.)

Senast redigerat av TT-Avant (22 april 2011)

Saab 9-5 kombi 2.0t "Black Core" (1999)
TomteMums
22 april 2011 · 34 Inlägg

TT-Avant skrev:
nja, problemet med 4 X-press är väl litervolymen på lådan. Det blir en ganska så stor låda i din lilla bil, det går, men räkna inte med att få direkt något bagage över.

Det jag skulle råda dej till mest är nog isf. att byta till ett Black Core One steg. Basarna i sig klarar detta om man justerar det rätt. Det är nog kanske första steget. Vad har du för låda idag?

Joo det blir ju rätt stort men ska snart skaffa större bil (945/v70) där jag tänkt bygga ljud i.
Idag har jag en låda på ca 120liter med 1st 4"aeroport (15cm) lådan e ritad av er.

TT-Avant
22 april 2011 · 6 851 Inlägg

Du kan då ha två 4" portar som är 25cm ist. wink

Saab 9-5 kombi 2.0t "Black Core" (1999)
TomteMums
22 april 2011 · 34 Inlägg

TT-Avant skrev:
Du kan då ha två 4" portar som är 25cm ist. wink

Det fick inte plats. Niclas var ute a kolla på lådan när jag var hos er för ett tag sen, han sa jag skulle köra med 1st 15cm istället för skulle ju haft 2st 30cm från början, det skulle bara skilja någon db.

TT-Avant
23 april 2011 · 6 851 Inlägg

ja, men jag menade om det går plats så ta två, det blir högre, det kan jag lova dej.vänd basarna ut och in och sätt i två porter på 25cm wink lite på mej..haha

Saab 9-5 kombi 2.0t "Black Core" (1999)
TomteMums
23 april 2011 · 34 Inlägg

TT-Avant skrev:
ja, men jag menade om det går plats så ta två, det blir högre, det kan jag lova dej.vänd basarna ut och in och sätt i två porter på 25cm wink lite på mej..haha

haha okey, ska se om jag kan modda om lådan lite wink

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang