4147
Sök

Chippa/Mappa Ford S-MAX tdci 2.0 140 automat (power shift) 2011

4 Inlägg
20 april 2011
Trådstartare
Hej,
Jag har precis beställt en ny S-MAX tdci 2.0 140 2011 och undrar om det är någon som kan eller har erfarenhet av mappning av dessa motorer till s-maxen. Bilen ska ha original 138 hk och 340 Nm tror jag, vissa skriver att den har 320 Nm. Ford ska ha 10 000 för att ändra effekten till 163 hk 340 Nm och nu får man gratis uppgradering till 200 hk när man uppgraderar till 163. Så jag tänkte att motorn måste vara förbered för betydligt högre effekt än 138 hk... Nån som vet skillnaden på dessa effektalternativ, är det bara ändring av programvara?

Som jag har förstått så ska man inte använda dieselboxar pga att man bara lurar systemet och färddator visar fel, abs mm fungerar inte som det ska. Automatlådan får fel info om vrid mm.

Så jag har tittat på trim/uppgradering som byter ut programvaran via data/service porten. De två jag har hittat som verkar vettiga är Bluefin och V-Tech RTS. Bluefin är billigare ca 400 pund och ger 173 hk och 394 i vrid. V-Tech ger mer 195 hk och 440 nm i vrid för 7900kr. Är det någon som har erfarenhet av dessa uppgraderingar till S-MAX. Min S-MAX har partikelfilter och nyckellöst tändningssystem med startknapp, kan det påverka? Jag tycker V-Techs siffror är lite extrema, kan de påverka automatlådan, motor mm?
Vet nån hur mycket vrid (Nm) som fords nya power shift låda klarar?

Hur är det med garanti? Kan Ford upptäcka en sån uppdatering även om man flashar tillbaks till original innan service...?

Det blev många frågor, men jag har letat på nätet i olika forum och det verkar inte finnas så många trådar om S-Maxen tdci. Så det kan vara bra att bena ut det nu.

Tacksam för svar!

Johan

4 Inlägg
21 april 2011
Trådstartare
En uppdatering, så här svarar superchips som tillverkar mapparna till bluefin,

Your S-Max 140 has the new Delphi DCM ECU in it. We have a bluefin which can read and programme your vehicle. We have done similar vehicles to yours, if you are not happy with the performance we have a 7 day money back guarantee.
The keyless ignition with start button is not a problem.
You can return the car to original before any service from Ford.

Det verkar ju lovande. Tydligen så byttes styrsystemet ut nu i feb från Siemens SID till Delphi DCM 3.5. Undrar om alla maptillverkare vet om det, utan säljer sin utrustning till de gamla systemet....

/Johan

4 Inlägg
23 april 2011
Trådstartare
En till uppdatering!
Jag hittade bara information om Volvos powershift låda, om max vrid. Jag tror det ska vara samma låda som till Ford.

"Den version av Powershift som Volvo nu lanserar är dimensionerad för att klara ett vridmoment på 450 Nm. I de aktuella Volvomodellerna C30, S40 och V50 kombineras Powershift med den fyrcylindriga turbodieseln på 2,0 liter med en effekt på 136 hp och ett vridmoment på 320 Nm."

Update:
Enligt wikipedia så har både Ford och Volvos låda utvecklats i samarbete med GETRAG Corporate Group. http://www.getrag.de/en/216.1?_search_= … _offset_=0
Enligt deras hemsida finns det två lådor med Dual Clutch, 6DCT470 samt 6DCT450. Det enda som skiljer dessa är hur mycket max torque dom är dimensionerade för, 470 Nm och 450 Nm. Det är helt omöjligt att få fram via nätet vilken låda S-Maxen har.

Max vrid på 450 Nm och V-techs trim gav 440. Det är farligt nära den dimensionerade gränsen för lådan, om dessa uppgifter stämmer på Fords låda. Läste nånstans att VW DSG har en gräns på 350 Nm. Just nu så lutar det åt Bluefin tuningen....

http://www.mybluefin.co.uk/

Det är ju helt sjukt vad jag nördar ner mig i det här lol

/Johan
Senast redigerat av wikan (24 april 2011)

4 Inlägg
29 april 2011
Trådstartare
En uppdatering,

Efter ha läst en hel del på nätet så de tre stora maptilverkarna i europa är Superchips (bluefin), Rica och BSR. Eftersom BSR inte har trim till S-maxen så tittade jag på Rica. Rica är ett holländskt företag som har egen utveckling och har bra omdömen. De är de enda som har kört dyno på s-maxen från 2010 med nya effektalternativen och styrsystem. Dom har två mappalternativ till 140 hästarn, ett som man får som 163 hästars varianten med blyga 340Nm vridet. Sen har dom en bättre mapp som ger 190hk och 398 Nm i vrid. Jag tycker det liknar fords original alternativ... Det verkar väldigt seriöst och utprovat, synd att dom inte har allternativet att göra ommappningen själv utan man måste upsöka en ÅF till Rica. Vad jag kan utläsa så är närmsta ÅF i Göteborg. Är det nån som vet en Rica ÅF i Stockholm?????
Kolla in länken http://www.rica.nl/viewcar.aspx?vehicle=2067

Sök