4191
Sök

Honda Civic Type-R Chipp ?

5 Inlägg
29 april 2011
Trådstartare
Tja tänkte dra iväg och chipap bilen.....

http://www.itsfun.nu/index.php?option=c … mp;itemid=

motorvolym:  1998 ccm       

effekt: +26.3 hk

vridmoment: 18.3 Nm

är detta någon som har sin type-r chippad? märker man av 26 hästkrafter mycket eller?
dem snackar om att det inte märks av detta mycket för att bilen är högvarvard?

någon duktig som kan hjälpa till !

TacK!

5 Inlägg
29 april 2011
Trådstartare
sen är detta något som passar 2007 årsmodell

http://www.itgairfilters.com/maxogensys … &ID=24

dem snackar om att detta ska vara ett härligt luftfilter system?
Senast redigerat av Type-R-FN2 (29 april 2011)

3 860 Inlägg
29 april 2011

Ta en titt i min prjokttråd! V70 T5
Autotech

Ointresserad.
936 Inlägg
29 april 2011
Cold-air intake ska tydligen kunna ge upp till 15 hästar i din bil..

Teabag appreciation club.

1 587 Inlägg
29 april 2011
Snitch skrev:

Har jag svårt att tro, 15 hästar på ett filter bara.. Men de kanske stämmer, har du något som intygar ditt påstående..?

Ointresserad.
936 Inlägg
29 april 2011
Nej absolut ingenting.

Något jag hörde för längesen.

Teabag appreciation club.

807 Inlägg
29 april 2011
Severin skrev:
Snitch skrev:

Har jag svårt att tro, 15 hästar på ett filter bara.. Men de kanske stämmer, har du något som intygar ditt påstående..?

finns siffror på diverse dynotester. Stämmer bra faktiskt, blir en helt annan bil:) Men till trådskaparen, du ska ALDRIG chippa en ep3a, det är ett stort no no! Det du ska göra om du tänker trimma ordentligt är att köpa hondata, cai, grenrör, avgas, kammar.

I'd rather die like a man, than live like a coward

Forummoderator
10 576 Inlägg
29 april 2011
Severin skrev:
Snitch skrev:

Mja, 15hk låter mycket men står du vid ett rödljus och gasar och skall dra ifrån S40:n jämte så kommer bilen ha en insugstemp på säkert 100grader när det väl slår om till grönt.  Då stryper bilen automatiskt effekten och du får en toktrött bil tills fartvinten kylt motorrummet och bilen kranar på igen.  I det läget så kan ju CAI ge 50hk lätt.  Nu får ju inte bilen 200+50hk men den behåller sina 200hk istället för att det regleras ned till 150hk.  Så visst har man lätt 15hk mer vid ett rödljus med CAI.

märks toktydligt på en turbobil där laddtrycket regleras ned, då serm an svart på vitt på mätaren att nålen visar mindre = mindre effekt.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

1 587 Inlägg
29 april 2011
torpis skrev:
Severin skrev:
Snitch skrev:

Mja, 15hk låter mycket men står du vid ett rödljus och gasar och skall dra ifrån S40:n jämte så kommer bilen ha en insugstemp på säkert 100grader när det väl slår om till grönt.  Då stryper bilen automatiskt effekten och du får en toktrött bil tills fartvinten kylt motorrummet och bilen kranar på igen.  I det läget så kan ju CAI ge 50hk lätt.  Nu får ju inte bilen 200+50hk men den behåller sina 200hk istället för att det regleras ned till 150hk.  Så visst har man lätt 15hk mer vid ett rödljus med CAI.

märks toktydligt på en turbobil där laddtrycket regleras ned, då serm an svart på vitt på mätaren att nålen visar mindre = mindre effekt.

Happ, då kanske man ska skaffa sig ett sånt om de nu finns till min bil :p

388 Inlägg
29 april 2011
Nu vet jag inte hur det är i FN2:an (nya type r) men på EP3:an (gamla type r) är luftboxen ordentligt underdimensionerad och kommer direkt från familjebussen Honda Stream som har betydligt lägre effekt i motorn där av gör byte av luftfilter en hel del, på EP3 är även avgassytemet (mellanröret) efter katten i diameter som ett sugrör så att lätta andningsvägar är mycket effektivt på dessa bilar.
På min EP3 gjorde det lite mer än 1 sek 60-160 (detta var det ända jag uppmätte den original och kunde jämnföra med jag hade dock inget CAI utan ett sk short ram vilket gjorde att den sög en del varm luft.
Hondadata skulle jag nog föredra innan chip från it´s fun kolla med honda performance club där finns massa kunskap.
Senast redigerat av yoppe (29 april 2011)

5 Inlägg
29 april 2011
Trådstartare
tja igen tack för alla svar och funderingar man har fått smile

modellen är ju en honda civic type-r FN2   -års2007

spokenratt: jag pratade med dem på dendära sidan japtunning,  men han rekomenderade inte detta iaf om jag inte är kunnig på mek osv.. han sa att det behövs bytas rätt mycket annat om man lägger in kompressesor på insug.  och så kunnig är jag inte. därför håller jag mig till ett stepp mindre smile

jag tog jag kontakt med itsfun.nu      där finns det ju chip   som man får  26.3HK  kostar  8000kr

sendan skall detta  sportluftsfilter vara den en av dem billiga samt värsta som finns nu? (stämmer det)

såg att ni nämnde Cold air intake?   det är en sådan med "skumfilter"    och den är med olja .. fast han som ska chippa bilen säger att olja ska man skippa för att slippa skit i motorn?....  han snackade om att luftmassemätare kan gå sönder om man har olja?

sen säger han som säljer luftfiltret att olja ska du självklart ha för att det samlar damm osv så det inte åker in i motorn.. FAST oljan skall smörjas på ytters lite.     

http://www.itgairfilters.com/maxogensys … amp;ID=24#

den skall tydligen ge ut 13HK   kostar 4300kr

sen funderar jag på avgassystem fast det kommer ju senare... och det är ju milltek  där får man ut 8HK

eller finns det bättre avgassystem?

grymt tacksam för all hjälp jag får smile

Got VTEC?
1 593 Inlägg
1 maj 2011
Chipet ska du totalt ignorera när det gäller din FN2, bortkastade pengar. Ska du köpa något som gäller databox så är det Hondata Flashpro du ska kolla på, med det kan du mappa bilen efter precis de modifieringar som sitter på din bil, när du vill, hur ofta du vill. Brukar dock oftast finnas färdiga mappar för specifika mods t.ex avgas o cai som man kan använda istället för att mappa på rullande landsväg.

Angående CAI så gör det väldigt mycket på en EP3 som nämnt - luftbox med filter, avgassystemets mellanrör, katalysator samt grenrör stryper enormt mycket på denna bil vilket gör att du får bra med respons vid byte av dessa saker. Köper du då motsvarigheten till flashpro till EP3:an (K-pro) och mappar bilen så har du enkelt cirkus: 230hk. Men nu är det FN2 vi snackar om och det är inte riktigt lika lätt på den, till att börja med så sitter det en LMM (luftmassemätare) på FN2 vilket gör att du får felkoder om du skulle byta ut OEM-luftbox med filter eftersom LMM:en får fel värden. På EP3an sitter där ingen LMM vilket gör att du inte får samma problem. Köper du däremot flashpro så försvinner då även detta. Köper du ett AEM CAI som är vanligast så sitter det ett dryflow-filter på den = ingen inoljning behövs.
Det de flesta gör är att endast ersätta OEM luftfilter mot eftermarknadsfilter, t.ex KN. Det resulterar i bättre flöde jämfört med OEM-filtret och inga felkoder eftersom du endast byter filter.

Avgassystem från katten -> bakåt kan du däremot byta utan problem med felkoder och liknande. Ska du köra med kat.ersättare behövs däremot flashpro återigen eftersom du får felkoder pga av att lambdasonden försvinner (tror den sitter på katten på FN2an).

Kortfattat, ska du ge dig på större modifieringar så blir det lättast att börja med att köpa Hondata Flashpro för att slippa felkoder. Är det för dyrt - köp annat filter o ersätt OEM o köp cat-back (avgassystem från katten -> bakåt).

Angående ITG-kittet så tror jag att det endast passar EP3.

Långt inlägg, men svarade nog på de flesta frågorna smile

JDM - can't beat that with a baseball bat
http://www.hondaklubben.com/forum/

5 Inlägg
2 maj 2011
Trådstartare
TACK SOM FAN smile  härligt då vet jag det iallafall ska nog vänta ett tag iaf, känns som att allt kommer bli komplicerat  med att beställa Hondata Flashpro osv när jag e så okunnig smile

Got VTEC?
1 593 Inlägg
2 maj 2011
Finns ett flashpro till salu på Hondaklubben -> http://www.hondaklubben.com/forum/viewt … t=flashpro

Beställa delar är inget komplicerat, man lär sig ganska snabbt. Kan man engelska och har antingen paypal eller kort så funkar det klockrent att beställa utomlands från seriösa företag. Är kanske montering och mappning som kan bli lurigt om man inte är kunnig. smile

JDM - can't beat that with a baseball bat
http://www.hondaklubben.com/forum/

5 Inlägg
2 maj 2011
Trådstartare
fan va nice! tog kontakt med han direkt smile köper det iaf han inte redan har hunnit göra det:)  tack så mycket!

Sök