Ang biltullarna i sthlm

Feffy
20 september 2005 · 231 Inlägg

Har både läst och hört ett och annat om att folk tänker montera bort regplåtarna för atts lippa betala. Men det här är vad jag har hört om biltullarna:

Personer som ofta kommer åka in och ut i sthlm kommer få en liten dosa plaserad i bilen som kommer registrera ens besök i sthlm. Sen ska det tydligen komma en räkning hemskickad varje månad.

Personer som åker mer sällan in i city kommer få betala direkt i tullarna.

Jag kan inte lova att dessa uppgifter är korekta men det är vad jag har hört. Jag har letat och letat för att få något som styrker detta men inte kunnat hitta.

Kanske någon annan vet?

Uppvuxen med Volvo, så Volvo är och kommer alltid vara en del av mitt hjärta!
3/4 vitblå 1/4 blågul
Thom
20 september 2005 · 45 Inlägg

gå in på vägverkets hemsida, där finns det mer info

Dodge Aspen (1976)
Feffy
21 september 2005 · 231 Inlägg

Tack smile
Blev lite klokare av det men tycker fortfarande hela idén är kass.

Uppvuxen med Volvo, så Volvo är och kommer alltid vara en del av mitt hjärta!
3/4 vitblå 1/4 blågul
novaland
21 september 2005 · 99 Inlägg

Feffy skrev:
<snip> kommer få en liten dosa plaserad i bilen som kommer registrera ens besök i sthlm <snip>

Hehe.. den kommer bara bli dit-trollad eller vaddå? wink
Ok, nu har du ju läst hur det går till på riktigt när du läste deras hemsida, men ändå..

Jag har beställt en dosa själv men har inte fått den. Vet inte om dom skeppas ut ännu, men jag har ju väntat ett tag nu på den.

Det jag funderar på är om inte folk kommer gå dit med ett paintball-gevär och pricka en hel del färg på kamerorna som sitter ovanför vägbanorna för att "hjälpa medmänskligheten" (och sig själv). Visst hjälper inte det folk som placerar en dosa i fönstret, men för dom som väljer att inte ta med sig dosan så är det ju lite skillnad.

Did Henry Ford write “You can have any color as long as it’s black.” on his website?
Sharky
21 september 2005 · 10 287 Inlägg

Men om man varken har dosa eller regskylt fram då?

/Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI
Feffy
21 september 2005 · 231 Inlägg

Jag tror att många kommer arbeta mot dessa rent ut sagt idiotiska biltullar. Man registras tydligen både när man åker in och ut och det jag inte förstått är om man då ska betala för både in och utresa vilket verkar helt absurt. Men här har nu bara stockholmaran godtagit det här utan några större proterster samma sak med den höga bensinskatten NÅgra dekaler på bilen lär ju knappast sänka skatterna. Och om vi monterar denna dosa i bilen man kan skicka efter eller godtar att dom fotar reggplåtarna så kommer det här försöket med största sanolikhet bli permanent.

Uppvuxen med Volvo, så Volvo är och kommer alltid vara en del av mitt hjärta!
3/4 vitblå 1/4 blågul
novaland
21 september 2005 · 99 Inlägg

Lidingö röstade ju i senaste kommunalvalet och 95% röstade nej till biltullar. Lyssnar Stockholms kommun på det? Japp.. då "slopade" dom biltullarna för majoriteten av nej-sägarna, nämligen dom som måste åka igenom Stockholm (därav tillägget angående att bilar till/från Ropsten inte behöver betala inom en halvtimme).

Men för resten av befolkningen då? Då är det väl anarki som gäller efter som demokratin inte fungerar.

Senast redigerat av novaland (21 september 2005)

Did Henry Ford write “You can have any color as long as it’s black.” on his website?
Feffy
21 september 2005 · 231 Inlägg

Okej Lidingöborna MÅSTE genom city för att komma bort från deras ö och ja det röstades nej men ne då klart dom ska införa det ändå. Billström hade lovat väljarana att dte inte skulle bli några tullar och sen blev hon en av dom ledande politikerna i den frågan att det skulle införas. Jag trode politikerna skulle represenetra folket men dom har ju visat att dom inte gör det.

Och personligen tycker jag inte att Lidingöborna ska slippa undan helt med skatterna. Men som sagt måna på lidingö har pengar och folk brukar ju säga att har man pengar har man makt hmm

Själv skulle jag vilja se lite protestauktioner men jag tror ju knappast det ger en efekt av ett en person står och försöker göra det ensam.

Uppvuxen med Volvo, så Volvo är och kommer alltid vara en del av mitt hjärta!
3/4 vitblå 1/4 blågul
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang