Rasad Turbo v40 t4 98

peterholm
26 mars 2008 · 216 Inlägg

hej min turbo ryker som fan  har hör att den e på g att gåsönder då e man fråga ni som har bytt   till större har ni byggt om mycket eller det e bara å skruva dit kan ni hjälpa  min ni som bytt till större.

Senast redigerat av peterholm (26 mars 2008)

Volvo V70 r-design "R-design" (2011)
torpis Forummoderator
26 mars 2008 · 10 576 Inlägg

saxat från X40nordic.com

Detta gäller 4 cyl motorerna till S40/V40.

Kit för 280-300hk

Turbo 16T/18T/19T gärna med 7:ans vinklade avgashus
Adapter platta mellan turbo och grenrör
Stålomspunna slangar för olja/vatten
Spridare från T4 fas2 eller S60R
Ombyggt bränslesystem med retur
Sport avgassystem från turbon med sport/racekat (downpipen behöver modifieras för att passa avgashuset)
3" LMM (om du har en fas1)
T4 eller S60R koppling kan behövas om du har en 2,0t
Portat grenrör (gärna fas2)
Sportluftfilter
Bosch Platina F5DP0R tändstift
och en fin mappning på det... (Autotech)

Helst en Alu intercooler oxå för att orka med laddtrycket i längden.

Detta ingrepp går bra på alla x40 turbo modeller, dock EJ 2,0t fas2 då dess kolvar förmodligen inte håller!

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
peterholm
26 mars 2008 · 216 Inlägg

men om man bara vill köpa en så sätta på direk utan å bygga om då men lite större

Volvo V70 r-design "R-design" (2011)
torpis Forummoderator
26 mars 2008 · 10 576 Inlägg

peterholm skrev:
men om man bara vill köpa en så sätta på direk utan å bygga om då men lite större

Det är listan ovanför...

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
Turbo-Performance
27 mars 2008 · 60 Inlägg

Du kan köpa 18t utan övriga modifikationer, men skulle rekomendera att du ändrar programvaran i bilen också.

Mvh

peterholm
27 mars 2008 · 216 Inlägg

jaså å var köper jag en sån som passar direki i bilen då vet du det  mvh

Volvo V70 r-design "R-design" (2011)
torpis Forummoderator
27 mars 2008 · 10 576 Inlägg

Turbo-Performance skrev:
Du kan köpa 18t utan övriga modifikationer, men skulle rekomendera att du ändrar programvaran i bilen också.

Mvh

jaså??

då får han trolla dit den, för den passar ej utan adapterplatta mot grenröret, downpipe passar ej, olja och vatten passar ej.

sen ser jag inte poängen att sätta dit en större turbo utan att använda den...  mao mappa bilen för de nya förutsättningarna.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
MST4
27 mars 2008 · 224 Inlägg

torpis skrev:

Turbo-Performance skrev:
Du kan köpa 18t utan övriga modifikationer, men skulle rekomendera att du ändrar programvaran i bilen också.

Mvh

jaså??

då får han trolla dit den, för den passar ej utan adapterplatta mot grenröret, downpipe passar ej, olja och vatten passar ej.

sen ser jag inte poängen att sätta dit en större turbo utan att använda den...  mao mappa bilen för de nya förutsättningarna.

hihi trolla....... trolldeg eller modelllera kanske smile


Nä lyssna på Torpis 16T 18T 19T är samma modd alltså nya slangar och andra adaptrar måste svetsas dit

Kan det mesta inom s/v40 så skulle det vara något så får ni gärna fråga :)
uppgraderingar och tillbehör PMa
Ramneborg Allt i allo
27 mars 2008 · 358 Inlägg

jag tycker att om du inte är typen som orkar stå i 1-2 månader och pula med bilen att du köper en exakt likadan turbo och bara trycker dit den.

De é nice !
peterholm
27 mars 2008 · 216 Inlägg

det blir så  men tack alla som har skrivet

Volvo V70 r-design "R-design" (2011)
ChiliPalmer
17 april 2008 · 6 Inlägg

torpis skrev:
saxat från X40nordic.com

Detta gäller 4 cyl motorerna till S40/V40.

Kit för 280-300hk

Turbo 16T/18T/19T gärna med 7:ans vinklade avgashus
Adapter platta mellan turbo och grenrör
Stålomspunna slangar för olja/vatten
Spridare från T4 fas2 eller S60R
Ombyggt bränslesystem med retur
Sport avgassystem från turbon med sport/racekat (downpipen behöver modifieras för att passa avgashuset)
3" LMM (om du har en fas1)
T4 eller S60R koppling kan behövas om du har en 2,0t
Portat grenrör (gärna fas2)
Sportluftfilter
Bosch Platina F5DP0R tändstift
och en fin mappning på det... (Autotech)

Helst en Alu intercooler oxå för att orka med laddtrycket i längden.

Detta ingrepp går bra på alla x40 turbo modeller, dock EJ 2,0t fas2 då dess kolvar förmodligen inte håller!

Förstfår jag be om ursäkt för att jag drar upp gamla trådar.. ;)

Men jag undrar vad dom menar me "Ombyggt bränslesystem med retur"? Har inte dessa bilar en sopparetur original?
Funderar på just den här modden själv till min V40 2.0t.

... ny här, hav överseende.. ;)

/Sami

torpis Forummoderator
17 april 2008 · 10 576 Inlägg

ChiliPalmer skrev:
Har inte dessa bilar en sopparetur original?
Funderar på just den här modden själv till min V40 2.0t.

... ny här, hav överseende.. wink

/Sami

Näpp det har dem inte. Man drar en extra grövre ledning och matar soppan genom den och använder original som retur. På så sätt cirkurerar det alltid kall soppa i fuelrailen smile

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
Stjernfelt Volvo performance for life !
17 april 2008 · 183 Inlägg

hade samtliga mod som torpis skrev med 19T då. Gick suveränt bra! Klart mycket vassare än originalturbo med steg 3 programvara! Org 14T T4 turbo är inte så värst hållbara heller! varken för original eller trimm!

Powered by autotech.
Ford Focus ST "ATM" (2007)
Volvo V70 2,5FT "ATM300" (2009)
ChiliPalmer
17 april 2008 · 6 Inlägg

Det var något nytt, i min värld så hade alla bilar en retur smile
Finns det ett uttag för detta i railen eller är det något som måste moddas dit?

Stjernfelt,
Jo, jag funderade på en 14T först, det känns ju som en mycket lättare lösning, men det känns ju lite riskigt att pressa fullt ur ett så litet agg hela tiden.
Så jag siktar på en 19T nu helst, siktar på 300 driftsäkra hästar.

Tack för era svar!

/Sami

torpis Forummoderator
18 april 2008 · 10 576 Inlägg

ChiliPalmer skrev:
siktar på 300 driftsäkra hästar.

Tack för era svar!

/Sami

Det är en udda siffra, man brukar stanna på 285hk med original stakar och i synnerhet med 2liters blocken.

bygger du för 300hk så är det nya stakar som gäller och en t4 98-00 i synnerhet om du är inne på driftsäkerheten.  19T, stakar, kammar och E85 ger dig 350 kuliga hästar smile

givetvis måste IC spridare, soppapump mm också dimensioneras rätt smile

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
ChiliPalmer
18 april 2008 · 6 Inlägg

torpis skrev:
Det är en udda siffra, man brukar stanna på 285hk med original stakar och i synnerhet med 2liters blocken.

bygger du för 300hk så är det nya stakar som gäller och en t4 98-00 i synnerhet om du är inne på driftsäkerheten.  19T, stakar, kammar och E85 ger dig 350 kuliga hästar smile

givetvis måste IC spridare, soppapump mm också dimensioneras rätt smile

Sedär, svar på tal, det är ju lysande! smile

Då får man väl hålla sig till tåls med en lite lägre siffra än man tänkt sig.

Det drar ju gärna iväg kostnadsmässigt när interna delar i motorn ska bytas, så det får bli ett framtidsprojekt.

Finns det ngn färdig programvara från t.ex autotech för 280 - 285hk? Eller åker man på mappning för 10000kr?

Har en 18T på gång, som ska på inom kort, passar på att göra de andra modifikationerna samtidigt som krävdes för den effekten.

/Sami

torpis Forummoderator
18 april 2008 · 10 576 Inlägg

ChiliPalmer skrev:
Finns det ngn färdig programvara från t.ex autotech för 280 - 285hk? Eller åker man på mappning för 10000kr?

/Sami

tja, egentligen inte, dock har jag en ATM-mapp som ger 286hk/435Nm.  Spec 2.0t -00 gröna spridare, fas2 lmm mod bränsle, 3" DP med racekatt, 2.5" catback samt alu IC, 16T turbo.

kommer du så långt så du gör slag i saken så kan vi diskutera ang min programvara i PM, jag har möjlighet att klistra in den i din box... "begagnade" saker är ju billigare än nya... wink

PS. Med de modsen gick bilen 13.86@167km/h på strippen med gatdäck (iof diffbroms)  100-200 på 13sek 0-200 på ca 19.1  mao väldigt snarlikt M3 E36 som är lite av benchmarken i den "klassen" DS

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
Fref Baron
6 maj 2011 · 16 Inlägg

peterholm skrev:
hej min turbo ryker som fan  har hör att den e på g att gåsönder då e man fråga ni som har bytt   till större har ni byggt om mycket eller det e bara å skruva dit kan ni hjälpa  min ni som bytt till större.

Du kan få tag på en turbo och turbotech eller GIK Då lämnar du in din gamla som renoveringsobjekt och köper en uppgraderingsturbo med mellanskillnad bara... då gör dem fästena likadana så det går att slänga på den direkt på både grenrör och Dp, Men du måste ha 7ans vinklade avgashus!

Sen tror jag inte det är så smart att BARA kasta på en större turbo och tro att bilen går bättre.. du behöver även byta småsaker, men det bör räcka med, Stor turbo, Dp, spridare och en liten mappning hos nån lokal trimfirma! då kan du  plocka ut 250 häst utan att tjaffsa med kopplingar och vevstakar och Ic och grejer... såna saker är att rekomendera men inget måste! Du kanske ska köpa en Fas II LMM om det inte är en sån du har!

Mvh

Överdriv gärna.. Men överdriv inte så det går till överdrift!
torpis Forummoderator
6 maj 2011 · 10 576 Inlägg

Fref skrev:

peterholm skrev:
hej min turbo ryker som fan  har hör att den e på g att gåsönder då e man fråga ni som har bytt   till större har ni byggt om mycket eller det e bara å skruva dit kan ni hjälpa  min ni som bytt till större.

Du kan få tag på en turbo och turbotech eller GIK Då lämnar du in din gamla som renoveringsobjekt och köper en uppgraderingsturbo med mellanskillnad bara... då gör dem fästena likadana så det går att slänga på den direkt på både grenrör och Dp, Men du måste ha 7ans vinklade avgashus!

Sen tror jag inte det är så smart att BARA kasta på en större turbo och tro att bilen går bättre.. du behöver även byta småsaker, men det bör räcka med, Stor turbo, Dp, spridare och en liten mappning hos nån lokal trimfirma! då kan du  plocka ut 250 häst utan att tjaffsa med kopplingar och vevstakar och Ic och grejer... såna saker är att rekomendera men inget måste! Du kanske ska köpa en Fas II LMM om det inte är en sån du har!

Mvh

Mja, det stämmer väl sådär det du skriver. Faktiskt ingenting som stämmer även om det är nästan på sina ställen.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
Busgrabb Rejsa ?
6 maj 2011 · 2 959 Inlägg

torpis skrev:

Fref skrev:

peterholm skrev:
hej min turbo ryker som fan  har hör att den e på g att gåsönder då e man fråga ni som har bytt   till större har ni byggt om mycket eller det e bara å skruva dit kan ni hjälpa  min ni som bytt till större.

Du kan få tag på en turbo och turbotech eller GIK Då lämnar du in din gamla som renoveringsobjekt och köper en uppgraderingsturbo med mellanskillnad bara... då gör dem fästena likadana så det går att slänga på den direkt på både grenrör och Dp, Men du måste ha 7ans vinklade avgashus!

Sen tror jag inte det är så smart att BARA kasta på en större turbo och tro att bilen går bättre.. du behöver även byta småsaker, men det bör räcka med, Stor turbo, Dp, spridare och en liten mappning hos nån lokal trimfirma! då kan du  plocka ut 250 häst utan att tjaffsa med kopplingar och vevstakar och Ic och grejer... såna saker är att rekomendera men inget måste! Du kanske ska köpa en Fas II LMM om det inte är en sån du har!

Mvh

Mja, det stämmer väl sådär det du skriver. Faktiskt ingenting som stämmer även om det är nästan på sina ställen.

Tänkte skriva det men det gjorde du så bra....

Ett alternativ till en turbo som leverarar lite mer är är köpa en från Uffe på Turbomeck som gör modellanpassade 16, 18 och 19T till X40 bilarna, dock med mindre avgashus för att passa bolt on.
Polaren köpte en sådant 16T och den knuffar på bra i hans V40.

Autotech
BMW 335D (2008)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang