3840
Sök

Eftermontera insprutning på Volvo B20

612 Inlägg
29 april 2011
Vad har du för effekt & vridmoment original? Jag antar att årsmodellen är 1975 eller tidigare?

Det finns ju ett gäng olika rödblockmotorer, någon som inte är insatt klarar inte ens att skilja på en B23 och en B230. Tittar man på dom minsta och klenaste så hittar vi B17A och B19A på 90-97hk och som lägst 132Nm tror jag. Förgasarmotorer förvisso, men bilar från 1975 eller tidigare får ha modifierade motorer, så då kan man kasta förgasaren och bygga Megasquirt, om man tänker på vad man gör bör det inte vara några problem att behålla så låg effekt att det borde gå regga med det.

Och med tanke på motorernas utvändiga likhet kommer det inte vara svårt att plocka ur den lilla B17-19-motorn, stoppa i en B23 (som möjligen fått nått nytt nummer instansat) och sätta Megasquirt-insprutningen på den. Med lite öppnare insug än vid effektkollen på lillmotorn och en lämplig kam borde det gå landa var som helst mellan 115 och 140hk, om inte högre.

Egen företagare Bilbygge & Chassie-teknik
1 594 Inlägg
29 april 2011
Raccoon skrev:
Läste tråden om att besiktiga med ny motor och det ser ju inte så lovande ut.
Det blir ju nästan 100% effektökning oavsett vilket alternativ jag väljer, B20 med sprut eller B230 och som jag tolkar det får man bara öka ca 20%.

Är det någon som vet om samma regler gäller för lastbilsreggade fordon?

Jag vet minst en som har satt en M47 på B20 i terrangbil.net forumet, hade bara hoppats att någon här visste skillnad i längd på växellådorna.

Man reggar ju Willysjeepar med V8 som original har en 60Hk sidspis. Det blir samma förfarande med din Valp som att bygga rod. Ramen klarar utan probs en mycket större motor, sedan är det bromsar och drivlina som måste klara den nya effekten. Regga dig på http://www.jeepsweden.net/ och ställ frågor, för även om du åker Valp så är många många Willysar lagd på valpchassin så där finns det kompetens att svara. I fråga om B20/B23-230 så passar väl B20 lådan rätt på och då står även B23´an rakt (kan ha fel) Vet även att en del bultar loss, borrar nya hål mot lådan så själva svepet kan vridas. Adapter mellan låda och trasfern behöver inte bli speciellt lång. Min är kanske 90mm totalt mellan Bw35´an och transferlådan. En 5-växlad manuell (alltså ingen OD-låda) är kortare än en automat men håller fortfarande på att du ska åka automat, det är kung i skogen.

Varför bara en bil när man ha flera...
Mest roddar & jänkare i verkstan,
men även en å annan Saab

13 Inlägg
30 april 2011
Trådstartare
Jag får kolla vidare på detta, vart vänder man sig för att fråga om det är möjligt?

Bilprovningen eller transportstyrelsen och vilken avdelning i så fall?

Automat hade ju varit grymt och då kanske jag t.o.m. kan få frugan att köra den (om jag får in servo i den också) hon har kört den till jobbet några gånger när det har varit problem med hennes bil, men är inte helt nöjd med det.
Hon har automat i sin och i min behöver hon båda händerna för att få i backen t.ex. roll

Bromsarna är grymma och borde räcka om det inte krävs skivbromsar, den har dubbla bromsservo som original, men jag har bytt till 2xTGB11 servo som har en av dom högsta förstärkningar som finns.
Hur garanterar man att drivlinan håller, det är frågan. Kardanerna vet jag ju inget om.

C202 är en förändrad valp och kom ut flera år efter den riktiga valpen hade slutat tillverkas.
Min är från 1980, har B20 med 82hk/60kW och max vrid 157Nm

612 Inlägg
30 april 2011
Kan det möjligen vara så att tillverkaren gett intyg till att den karossen får ha en viss maxeffekt/vrid? Volvo har ju gjort det med personbilsmodellerna åtminstone från Amazon till 740, där t.ex. 240 får ha 220hk och nått över 200Nm så länge man har rätt bromsar & bakaxel. Finns ett sånt intyg för din modell kan det öppna dörren för massor av motorer, utan att behöva fundera över reggningsbesvär.

13 Inlägg
30 april 2011
Trådstartare
Men om nu Volvo har godkänt den för högre effekt hur sjutton ska man få reda på det?
Volvo verkar inte särskilt intresserade av att hjälpa till med sådana uppgifter.

612 Inlägg
30 april 2011
Kollade intygslistan på SFROs hemsida, och där var den tyvärr inte med.

13 Inlägg
7 maj 2011
Trådstartare
Har pratat med en besiktningsman från SFRO idag och enda sättet att få det godkänt är att göra 2 större ändringar.

I det här fallet skulle det bli:

1 Byta motor inkl. avgasrening, växellåda samt hela drivlinan inkl axlar
2 Byta bromssystem

Det blir då ett ombyggt fordon.

Det finns en möjlighet till och det är att få det som ett ändrat fordon, men man måste då ha ett intyg från Volvo som säger att fordonet är godkänt för den starkare motorn.

Sök