4217
Sök

Vevhusventilation Saab 9-5 -00

DanielHedberg
12 maj 2011
Trådstartare
Hej! Har precis skaffat mig en Saab 9-5 aero sportkombi -00, 230hk. Och har läst mycket om oil sludge att det är ett  problem på dessa bilar. Då jag är ny inom motorer och bilar så tänkte jag ställa några enkla frågor.

1. Ska man ofta Uppgradera vevhusventilation, den är senast uppgraderad 2006-05-15. Kanske dax nu då?
    (Jag kör mestadels statskörning, korta sträckor osv..)
2. Hur ofta ska jag serva den med olja, oljefilter, tändstift och andra filter?
3. kan man göra något så man slipper oroa sig för oil sludge.

4. Kanske en av de dummaste frågorna, jag skulle titta olje nivån häromdan. Och jag tog upp stickan och tittade. Men nu när jag tittade i instruktions boken så står det att den stickan är för automat lådans olja? Vart sitter då motoroljans sticka?

Nordic Tuning i Norrköping
839 Inlägg
12 maj 2011
DanielHedberg skrev:
Hej! Har precis skaffat mig en Saab 9-5 aero sportkombi -00, 230hk. Och har läst mycket om oil sludge att det är ett  problem på dessa bilar. Då jag är ny inom motorer och bilar så tänkte jag ställa några enkla frågor.

1. Ska man ofta Uppgradera vevhusventilation, den är senast uppgraderad 2006-05-15. Kanske dax nu då?

4. Kanske en av de dummaste frågorna, jag skulle titta olje nivån häromdan. Och jag tog upp stickan och tittade. Men nu när jag tittade i instruktions boken så står det att den stickan är för automat lådans olja? Vart sitter då motoroljans sticka?

1. Om den byttes senast 2006 så finns det (flera stycken) nya versioner på denna. BYT!
2. Var 1000e mil säger vi på bensinbilar när dessa är trimmade, men jag skulle rekomendera att göra det på en standard bil också. Låt dig inte luras och stoppa i långlivständstift för tusentals kronor. Bcpr7es-11 ska du ha.
3. Om du förljer punkt 1 och 2 så bör det inte vara någon fara. Generellt sett så är inte kortkörningar bra för motorn, det är oftast så oilsludge uppstår. Ta gärna lite längre turer imellanåt ´så motorn får arbeta en längre tid och få upp tempen i oljan.

4. Oljestickan hittar du enkelt genom att titta på det gula locket under huven. Det ovanför SAAB, alltså wink
http://www.shiningcar.se/gallery/d/294-2/SAAB+95_+Rengjord+motor+m_+motorlack_.jpg

Vad är det för fel på folk?
På det här forumet diskuterar man inte längre, man skriver +1.

DanielHedberg
12 maj 2011
Trådstartare
UhrJr skrev:
DanielHedberg skrev:

1. Om den byttes senast 2006 så finns det (flera stycken) nya versioner på denna. BYT!
2. Var 1000e mil säger vi på bensinbilar när dessa är trimmade, men jag skulle rekomendera att göra det på en standard bil också. Låt dig inte luras och stoppa i långlivständstift för tusentals kronor. Bcpr7es-11 ska du ha.
3. Om du förljer punkt 1 och 2 så bör det inte vara någon fara. Generellt sett så är inte kortkörningar bra för motorn, det är oftast så oilsludge uppstår. Ta gärna lite längre turer imellanåt ´så motorn får arbeta en längre tid och få upp tempen i oljan.

4. Oljestickan hittar du enkelt genom att titta på det gula locket under huven. Det ovanför SAAB, alltså wink
http://www.shiningcar.se/gallery/d/294- … rlack_.jpg

Tackar för snabbt svar! smile

En till fråga, du värkar ju vara kunnig så. Jag servade precis bilen, är det lugnt att vänta tills nästa service med att uppgradera vevhusventilationen? Alltså om 1000 mil till då. Och sen kommer det upp var 1000 mil att den ska servas på siden. Eller får jag räknad det själv?
Senast redigerat av DanielHedberg (12 maj 2011)

839 Inlägg
12 maj 2011
DanielHedberg skrev:
UhrJr skrev:
DanielHedberg skrev:

En till fråga, du värkar ju vara kunnig så. Jag servade precis bilen, är det lugnt att vänta tills nästa service med att uppgradera vevhusventilationen? Alltså om 1000 mil till då. Och sen kommer det upp var 1000 mil att den ska servas på siden. Eller får jag räknad det själv?

Känn på slangarna till vevhusventilationen och se hur de känns. Känns de ofräscha och gamla, byt!

De är enkla att hitta, det går ut en grov ifrån ventilkåpan (syns om du lyfter på plastlocket under huven) den delar sig till en mindre med en backventil på. Följ sedan dessa och känn på närliggande slangar.

Du bör räkna milen själv. Gör bara ett snabbt överslag om hur många mil du kör per år, sen utgår du ifrån det smile

DanielHedberg
12 maj 2011
Trådstartare
UhrJr skrev:
DanielHedberg skrev:
UhrJr skrev:

Känn på slangarna till vevhusventilationen och se hur de känns. Känns de ofräscha och gamla, byt!

De är enkla att hitta, det går ut en grov ifrån ventilkåpan (syns om du lyfter på plastlocket under huven) den delar sig till en mindre med en backventil på. Följ sedan dessa och känn på närliggande slangar.

Du bör räkna milen själv. Gör bara ett snabbt överslag om hur många mil du kör per år, sen utgår du ifrån det smile

Stort tack för hjälpen, ska titta på det där med slangarna. smile

Såg att du hade en Saab med, skaplig motor wink Även ett fint motto "Behålla bilen tills jag dör" wink hehe

839 Inlägg
12 maj 2011
DanielHedberg skrev:
Stort tack för hjälpen, ska titta på det där med slangarna. smile

Såg att du hade en Saab med, skaplig motor wink Även ett fint motto "Behålla bilen tills jag dör" wink hehe

Tackar. Jamen så tycker jag alla ska känna. smile

DanielHedberg
12 maj 2011
Trådstartare
Var ut och tittade på slangar, tror jag hittade rätt. Men menar du den på bilden? Annars verkade alla slangar i bra skick, väldigt bra skick enligt mig då. tongue Sen är bilen import, finns det nå speciellt och tänka med just de eller är de skit samma? Motorn och allt verkar vara i väldigt bra skick. Bara barn familjer som har haft den. Och mesta dels kvinnor som har kört den.

https://www1.garaget.org/gallery/images/141/140516/140516-ef6c3c759b06bf74acdcc48bca986c74.jpg

839 Inlägg
12 maj 2011
Stämmer bra, det är dessa grova slangar jag menar. Är de friska och fina och inte färgar av sig osv så kan du nog vänta till nästa service med att byta dom.

Att det är en import spelar ingen roll. Från vilket land? Det är ju snarare bättre om den kommer från ett land där inte salt används i samma utsträckning som här. (har visserligen inget att göra med oilsludge, men ändå)

Den bör ju vara ganska lugnt körd om det varit barnfamiljer som åkt i den. Tyvärr bör du nog byta koppling om det varit mycket kvinnor bakom ratten.

Det där sista var ett skämt wink

DanielHedberg
12 maj 2011
Trådstartare
UhrJr skrev:
Stämmer bra, det är dessa grova slangar jag menar. Är de friska och fina och inte färgar av sig osv så kan du nog vänta till nästa service med att byta dom.

Att det är en import spelar ingen roll. Från vilket land? Det är ju snarare bättre om den kommer från ett land där inte salt används i samma utsträckning som här. (har visserligen inget att göra med oilsludge, men ändå)

Den bör ju vara ganska lugnt körd om det varit barnfamiljer som åkt i den. Tyvärr bör du nog byta koppling om det varit mycket kvinnor bakom ratten.

Det där sista var ett skämt wink

Okej, de slangarna var de fräschast av alla slangar, kanske de har uppgraderat vevhusventilationen utan att lämnat kvittot bland de jag fick? Fast kanske inte så bra och chansa. Den är importerad ifrån Tyskland,Frankfurt.

Det är en automat så kan nog vara lugn på den fronten wink

839 Inlägg
12 maj 2011
Vänta med att byta dom till nästa service, men bytas ska dom tycker jag. Kan vara svårt att se om det är nya versionen. Tror inte man saltar i tyskland, det är ju alltid nått smile

Ja då är det ju bara att köra!
Grattis till bilen föressten

DanielHedberg
12 maj 2011
Trådstartare
UhrJr skrev:
Vänta med att byta dom till nästa service, men bytas ska dom tycker jag. Kan vara svårt att se om det är nya versionen. Tror inte man saltar i tyskland, det är ju alltid nått smile

Ja då är det ju bara att köra!
Grattis till bilen föressten

Stort tack för hjälpen!
Tackar smile

DanielHedberg
12 maj 2011
Trådstartare
Kom på en till sak när jag andå håller på och frågar. Det sitter ju en automatlåda i den. Och man bromsar och trycker i Driven och släpper på bromsen ska ju bilen dra lite sakta iväg. på raka vägar osv. Då drar den. Men så fort det blir liten backe då orkar den inte dra. Och om man ställer den på en gräsmatta och det blir lite tyngre då orkar den inte häller dra. Har hört att lådan är dålig och det är så.

För jag hade en Bmw 328 med automat låda för och den orkade dra sig i backar och gräsmattor. Därför är jag lite orolig om lådan är dålig. Vet du något om de?

839 Inlägg
12 maj 2011
Det är ingen större fara. Men jag skulle nog allt ta och byta oljan i lådan. Det är inte många som tänker på det, om de inte servar bilarna hos bilverkstäder såklart.

DanielHedberg
12 maj 2011
Trådstartare
UhrJr skrev:
Det är ingen större fara. Men jag skulle nog allt ta och byta oljan i lådan. Det är inte många som tänker på det, om de inte servar bilarna hos bilverkstäder såklart.

Okej de bytes precis också i samband med servicen. Men inge större fara annars då? har hört att det är typ slut med lådorna om de inte orkar dra riktigt.

Men vad är det för olja till automatlådan? Så jag kan byta själv sen också.
Och vart sitter skruven till automatlådan, så oljan rinner ut?

Vet vart motoroljan rinner ut men hitta ingen till automatlådan.

5 710 Inlägg
13 maj 2011
Bra info från lille Uhr....jag har bara några detaljer att tilllägga.

Jag tror redan du har den senaste versionen...denna kom under 2006 V14 så du borde ha den.
Lite vägledning finns här:
http://www.mitt-eget.com/saab/informati … ifieringar

• Kolla oljan ofta....T7 motorerna gilla olja. Mellan servicarna (även om det är 1000 mila intervall) tar ofta oljan slut. Kör man med lite olja i ökar risken för sludge + att man kan få motorskador om det är alldeles för lite i. Mätstickan på de tidiga modellna är kass med svart "mätplupp" vilket gör det svårt att se nivån.
Köper man en ny sticka på SAAB idag (~200kr) får man en vit plupp = mycket lättare.

• Byt olja ofta. Jag kör alltid ett extra oljbyte på min mellan de vanligaste servicarna. De skall servas var 2000 mil / eller varje år men jag kör oljebyte var 1000:e.

• Rätt olja kika i instruktionsboken. GM:s 5W30 är rätt klassad och dessutom billig ~350 kr för 5L.

MVH Jonas
..............

DanielHedberg
13 maj 2011
Trådstartare
jonTe skrev:
Bra info från lille Uhr....jag har bara några detaljer att tilllägga.

Jag tror redan du har den senaste versionen...denna kom under 2006 V14 så du borde ha den.
Lite vägledning finns här:
http://www.mitt-eget.com/saab/informati … ifieringar

• Kolla oljan ofta....T7 motorerna gilla olja. Mellan servicarna (även om det är 1000 mila intervall) tar ofta oljan slut. Kör man med lite olja i ökar risken för sludge + att man kan få motorskador om det är alldeles för lite i. Mätstickan på de tidiga modellna är kass med svart "mätplupp" vilket gör det svårt att se nivån.
Köper man en ny sticka på SAAB idag (~200kr) får man en vit plupp = mycket lättare.

• Byt olja ofta. Jag kör alltid ett extra oljbyte på min mellan de vanligaste servicarna. De skall servas var 2000 mil / eller varje år men jag kör oljebyte var 1000:e.

• Rätt olja kika i instruktionsboken. GM:s 5W30 är rätt klassad och dessutom billig ~350 kr för 5L.

I min instruktionsbok så står det att det ska vara 10W-30 eller 10W-40.

Sök