3902
Sök

Information angående Etanol (E85) och bilar.

Maskinbefäl
1 038 Inlägg
3 december 2008
Trådstartare
#1
På grund av de senaste diskussionerna om etanol här på forumet tänkte jag försöka förklara och klarlägga vissa saker. Det är många rykten, lösryckta formuleringar och rent skitsnack.

1. Etanol och bensin
Etanol och bensin är i sig inte blandbara. Etanolen kommer att lägga sig ovanpå bensinen om man låter blandningen att vila, det skiktar sig, men!!! E85 är inte ren etanol! E85 är 100% blandbar med bensin och är även lagringsbar i det tillståndet.

E85 innehåller 85% denaturerad alkohol (etanol) med 2,5% MTBE, metyl-tert-butyleter för att höja oktantalet samt göra etanolen fullt blandningbar med bensinen. 0,4% isobutanol som används som denatureringsmedel samt 12,5% bensin

Källa: http://www.okq8.se/servlet/ContentViewe … eId@100910
http://sv.wikipedia.org/wiki/MTBE

2. Etanolens farlighet.
Anledningen till att etanolen eller snarare E85 sågs som farligt i Sverige var p.g.a. att etanolens egenskaper går att den vidagar den bensin som är blandad i etanolens bränbarhetsområde samt förstör räddningstjänstens filmbildande släckmedel. Det blev alltså en produkt som blev lättare att antända under vissa förhållanden än ren bensin och samtigt omöjlig eller svår att släcka med brankårens befintliga utrustning. Brankåren har nu bytt ut sina filmbildande vätskor och därmed kan brankåren även hantera stora etanolbränder i dag. Hittar tyvärr inte längre länken till räddningsverket, men uppdaterar med den så snart jag hittat den.


Följande är en förenkling utav förbränningsteori:

3. Täta oljebyten.
Anledningen till att man i en etanoldriven motor måste genomföra täta oljebyten är flera, men en orsak som främst påverkar är etanolens förhållandevis höga flampunkt. Detta gör att det bränsle (etanol) som kondenserar på de "kalla" cylinderväggarna löser sig i oljefilmen och följer med smörjoljan ner i tråget.
Väl där nere börjar bränslet (etanolen) att förändra smörjoljans viskositet genom utspädning vilket i sin tur leder till att oljans filmstabilitet försämras vilket leder till att oljan smörjer sämre.

Etanolens kokpunkt gör att etanolen har svårt att koka ur olja och precis som alltid blir detta fenomen värre med kallare olja, d.v.s bilar med korta kör intervall. Den här relativt låga flampunkten gör att vid långa intervall mellan smörjoljebyten då tillräcklig mängd etanol smitit ner i vevhuset föreligger risk för Explosion. Detta är även en påtaglig risk för andra motorer med bränslen med "höga" flampunkter t.ex. Dieselmotorer.

4. Slangar Vs Etanol.
Det föreligger en myt om att slangarna inte skall tåla etanol. Som i alla myter finns det en viss gnutta sanning och det ligger i att gamla torra slangar som urlakats på harts genom många års av bensinkörning ger upp när man tankar etanol, då de ofta torkar ur fullständigt. Alla moderna slangar som är godkända för bensin är även godkända för etanol.

5. Bilen går varmare?
Japp det stämmer! Det kan den göra. Detta eftersom att entanolen har ett brett bränbarhetsområde till skillnad från bensin så kan en etanolmotor gå väldigt magert och ändå producera full effekt. Tack vare det höga oktantalet så spikar inte motorn. En mager bränsleblandning ger nackdelen, en mycket varm och hastig förbränning. Det här kan på sikt skada din motor genom brända avgasventiler och förstörd katalysator. Dessutom är det inte bra för miljön då motorns utsläpp av NOx gaser ökar lavinartat.

Hoppas ni fått lite kött på benen!

Mvh Magnus

Till att börja med. Ber om ursäkt för min applesi (apple dyslexi). Ipaddan och jag är inte alltid överens om vad som skall stå...

Whatever :)
1 652 Inlägg
3 december 2008
#2
Kanon fint. har man lärt sig en hel del på detta tongue

Bilen går varmare?

Miin gjorde aldrig de när efter jag hade höjt btr trycket från 3.0 -->3.9 bar?
Senast redigerat av XeptiQ (3 december 2008)

TIG-svetsare, Svart/Hastelloy X/Haynes 230/Aluminium
CNC-operatör, Fräsning/Svarvning/Laser

Jaha, vad kostar det den här gången?
64 Inlägg
4 december 2008
#3
Ska inte racka ner på någon, men det tåls att upprepas:

Det man ska komma ihåg är att cylindertryck och förbränningstemperatur kan bli fruktansvärt höga innan e85 spikar. Dvs, bara för att det inte spikar betyder det inte att allt är lugnt. Och kör du mager så skadar det snabbare än "på sikt". Jag hade vågat säga mer åt hållet "omedelbart".. Toppackningen gillar inte de cylindertryck som uppstår vid mager e85/luft-mix.

Det som även kan nämnas är att e85 brinner med "osynlig" låga. Dessutom antänds e85 mycket lättare än bensin. Bensin i en tank antänds inte då blandningen är för fet, inte samma med e85. Här finns en liten chans att blandningen i en tank faktiskt antänder av statisk elektricitet. Just därför som de flesta handtag till e85 inte är låsbara. Du är alltid jordad i handtaget, och undviker således att blandningen antänds av en eventuell statisk laddning. Ingen stor chans att detta händer.. Som dom säger i Dum och dummare: "One in a million? So you're saying there is a chance..."
Senast redigerat av charlz (4 december 2008)


Under upplärning
368 Inlägg
13 maj 2011
#4
Intressant! Tack för bra info! big_smile

"If God doesn´t drive BMW, then why is the sky blue and white..."
BMW 525 M50B25 E34 Team Track Attack, kolla här!
BMW 540/6 M60B40 projekt, kolla här!

Lat Perfektionist
6 359 Inlägg
13 maj 2011
#5
Nu visste jag allt det där, men det är väldigt trevligt att någon tog på sej att skriva upp allt och visa världen så att säga smile

E85 är bra tycker jag iaf! Min bil trivs med det än så länge! ^^,

Alla tycker olika, och det är därför du har fel...
Audi "S1.5" [OEM+] - 10-Ventils turbo - Projekttråd
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=297968

Under upplärning
368 Inlägg
13 maj 2011
#6
Ja jag är fortfarande i inlärnings stadiet på detta ämne men min 540 går på E85 och där är ett jävla drag i han men vi har märkt att det är stor skillnad på när han är varm och när han är kall och då menar jag att han är varm efter ca 6 mil så det var då jag började fundera på viskositeten på E85 med tanke på att han går torrt innan ''bränslet har börjat värmas upp''. Du verka ju vara kunnig så kan du svara om detta är något att läsa vidare om eller hur det ligger till med viskositet hos E85 vid olika temperaturer?

Mvh Dogge

"If God doesn´t drive BMW, then why is the sky blue and white..."
BMW 525 M50B25 E34 Team Track Attack, kolla här!
BMW 540/6 M60B40 projekt, kolla här!

Lat Perfektionist
6 359 Inlägg
13 maj 2011
#7
jonnielahti skrev:
LeafBox skrev:
Nu visste jag allt det där, men det är väldigt trevligt att någon tog på sej att skriva upp allt och visa världen så att säga smile

E85 är bra tycker jag iaf! Min bil trivs med det än så länge! ^^,

kör du med e85 helt i audin? konverterad eller?

Yes, 100% E85. VÄLDIGT simpelt att konvertera på /KE/KE3-jetronic smile
Kostar 0:- bara man har en multimeter och vanliga verktyg ^^

Ska snart sälja coupén och köpa en billigare brukis, blir det en audi 5-a kommer jag garanterat köra den på E85 oxå smile
Senast redigerat av LeafBox (13 maj 2011)

Alla tycker olika, och det är därför du har fel...
Audi "S1.5" [OEM+] - 10-Ventils turbo - Projekttråd
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=297968

Lat Perfektionist
6 359 Inlägg
13 maj 2011
#8
jonnielahti skrev:
LeafBox skrev:
jonnielahti skrev:
kör du med e85 helt i audin? konverterad eller?

Yes, 100% E85. VÄLDIGT simpelt att konvertera på /KE/KE3-jetronic smile
Kostar 0:- bara man har en multimeter och vanliga verktyg ^^

Ska snart sälja coupén och köpa en billigare brukis, blir det en audi 5-a kommer jag garanterat köra den på E85 oxå smile

du förlängde bara spridarsignalen? har själv kört med 50/50 i vintras utan att konvertera, hur mycket drar han?

Jag ställde om spridarhuvudet att mata på mer soppa, jag vet inte hur bilen tolkar det, om den håller öppet längre, öppnar mera eller sätter högre tryck. Men man kan ju inte veta allt här i världen ^^

Den drar faktiskt inte märkbart mer, tycker folk överdriver när dom säger 30% iaf.
Senast redigerat av LeafBox (13 maj 2011)

Alla tycker olika, och det är därför du har fel...
Audi "S1.5" [OEM+] - 10-Ventils turbo - Projekttråd
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=297968

5 710 Inlägg
13 maj 2011
#9
Bra info!
zovix skrev:
4. Slangar Vs Etanol.
Det föreligger en myt om att slangarna inte skall tåla etanol. Som i alla myter finns det en viss gnutta sanning och det ligger i att gamla torra slangar som urlakats på harts genom många års av bensinkörning ger upp när man tankar etanol, då de ofta torkar ur fullständigt. Alla moderna slangar som är godkända för bensin är även godkända för etanol.

Har du källa på det?
Jag kan inte bevisa motsatsen men därmot vet jag att plast och gummimaterial har olika egenskaper och tål olika ämnen olika bra.
Är det verkligen så att alla tillverkare använder samma typ av plast/gummimaterial och att det automatiskt tål etanol så fort det är klassat för bensin?

Det som får mig att ställa frågan är att exempelvis SAAB byter ut bränsletanken till en annan på Bio-powerbilarna.
Även bränslepumpen byts ut till vad jag har hört, rostfri pump . Känner du till anledningen till detta?

MVH Jonas
..............

Lat Perfektionist
6 359 Inlägg
13 maj 2011
#10
Pumpen byts ut för att en vanlig bensinpump inte får samma smörjning pga bristen av olja i e85.

Alla tycker olika, och det är därför du har fel...
Audi "S1.5" [OEM+] - 10-Ventils turbo - Projekttråd
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=297968


Sök