4031
Sök

Varför dör alla mina batterier? Eclipse -97.

Försöker iaf
12 819 Inlägg
14 maj 2011
Putteliten skrev:
te_wik skrev:
Evildan skrev:

Det är inte en myt, pga närheten till armeringsjärnen i betonggolvet skapas det ett magnetfält som på så vis kan förstöra/ladda ur batteriet, även att fukten i betonggolvet kan skapa krypströmmar.

Jag vill ha bevis för detta, har själv lagrat massor med batterier under längre tid på golv utan det minsta problem.  Eller har jag för klen armering? cool

Mvh Tommy

Då kan du få komma ner till mig så ska du få se. Har förstört ett antal batterier både nya och gamla genom att förvara dom direkt på betonggolvet, fort går det också faktiskt. Köpte sen ett helt nytt av samma märke jag haft på golvet och förvarade det på garagebänken istället och det höll i många år.

Hur kallt är ditt golv? Eller varmt för den delen.. Tror det har mer med klimatet (temperatur, luftfuktighet ock kanske även ljus) än underlaget att göra faktiskt. Men jag är å andra sidan inte insatt i ämnet utan talar bara utifrån mina egna erfarenheter.

Mvh Tommy

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!

9 138 Inlägg
14 maj 2011
te_wik skrev:
Putteliten skrev:
te_wik skrev:

Jag vill ha bevis för detta, har själv lagrat massor med batterier under längre tid på golv utan det minsta problem.  Eller har jag för klen armering? cool

Mvh Tommy

Då kan du få komma ner till mig så ska du få se. Har förstört ett antal batterier både nya och gamla genom att förvara dom direkt på betonggolvet, fort går det också faktiskt. Köpte sen ett helt nytt av samma märke jag haft på golvet och förvarade det på garagebänken istället och det höll i många år.

Hur kallt är ditt golv? Eller varmt för den delen.. Tror det har mer med klimatet (temperatur, luftfuktighet ock kanske även ljus) än underlaget att göra faktiskt. Men jag är å andra sidan inte insatt i ämnet utan talar bara utifrån mina egna erfarenheter.

Mvh Tommy

Använder 3 fas värmefläkt när man är i garaget, och väggarna är väl isolerade, men ingen isolering i golvet.

21 761 Inlägg
14 maj 2011
Hur nära värmefläkten var batterierna när de stod på golvet och på bänken?
Hur fort blev batterierna dåliga?

Eftersom jag också har förvarat batterier på betonggolv utan problem så är det svårt att gå med på att själva betonggolvet orsakar problemet. smile

Försöker iaf
12 819 Inlägg
14 maj 2011
Sen är frågan, hur kallt är det på golvet.

Mvh Tommy

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!

9 138 Inlägg
14 maj 2011
Drönirettab skrev:
Hur nära värmefläkten var batterierna när de stod på golvet och på bänken?
Hur fort blev batterierna dåliga?

Eftersom jag också har förvarat batterier på betonggolv utan problem så är det svårt att gå med på att själva betonggolvet orsakar problemet. smile

Väldigt långt ifrån garaget är byggt i en vinkel så en 4-6 meter kanske och fläkten blåser inte direkt på batterierna på något ställe. Batterierna som blev förstörda stod direkt mot betongen under bänken, nya stället var ca 20 cm ovan gamla stället fast på en MDF hylla istället.

Elektriker
718 Inlägg
14 maj 2011
Magnetfält i armeringsjärnen som laddar ur batterierna? Låter som nått Elallergi förbundet hittat på (om de nu finns ett sånt).

Som att kasta vatten i sjön.

9 138 Inlägg
14 maj 2011
monno skrev:
Magnetfält i armeringsjärnen som laddar ur batterierna? Låter som nått Elallergi förbundet hittat på (om de nu finns ett sånt).

Hahahaha.

Forummoderator
18 306 Inlägg
14 maj 2011
Har betonggolv i eget garage. Det står båtbatterier där vintertid. Inga problem. Lite underhållsladd ibland. Det är 12-22 grader beroende på yttertemp och om vi jobbar med något där inne. Där står även mina 2 Chrysler och farsans sommarbilar för det mesta under vintern. 300C:n fick ingen laddning alls i vinter (Nybilsgaranti kvar, tänkte man kunde få ett nytt batteri till våren...) Den startade snällt utan laddning.

Mvh
Alexander

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

Evildan
15 maj 2011
te_wik skrev:
Evildan skrev:
Drönirettab skrev:
Det där är en myt, jag håller inte med om att batterierna pajjar pga förvaring på betonggolv. Har själv ställt batterier på sånt underlag och de har inte pajjat. En sak som dock kan ha med betonggolv att göra är om det finns värmeslingor inbyggda, men då blir det alltså värmen som påskyndar självurladdningen och inte betonggolvet i sig självt. smile

Det är inte en myt, pga närheten till armeringsjärnen i betonggolvet skapas det ett magnetfält som på så vis kan förstöra/ladda ur batteriet, även att fukten i betonggolvet kan skapa krypströmmar.

Mvh Tommy

självklart kan det vara skillnad på olika golv och olika garage beroende på andra faktorer såsom, temperatur, fukt.
mät upp skillnaden på urladdningen i batteriet när du har det stående i olika miljöer och de om du får någon skillnad.
Är enkel fysik/kemi.

Evildan
15 maj 2011
monno skrev:

precis, håna det du inte förstår, så har vi människor gjort i årtusenden, tidigare var inte jorden rund heller och cigaretter var nyttiga.
Så ingen pajkastning, bara historiska fakta.
Senast redigerat av Evildan (15 maj 2011)

Forummoderator
18 306 Inlägg
15 maj 2011
Pajkastning undanbedes!

Mvh
Dieselsmurfen
Moderator

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

Elektriker
718 Inlägg
15 maj 2011
Evildan skrev:
monno skrev:

precis, håna det du inte förstår, så har vi människor gjort i årtusenden, tidigare var inte jorden rund heller och cigaretter var nyttiga.
Så ingen pajkastning, bara historiska fakta.

Nu är väl jorden är rund å magnetfält i armeringen inte av samma utsträckning direkt?
Och jag säger inte att de du säger inte är sant, men låter då förjäkla otroligt, måste ju va enormt litet, eller?
Vore ju faktiskt rätt häftigt om det var så, vore kul å se bevis faktiskt?smile

Men då borde batterierna även förstöras om de står på en metallhylla, eller? smile

Som att kasta vatten i sjön.

21 761 Inlägg
15 maj 2011
Evildan skrev:
självklart kan det vara skillnad på olika golv och olika garage beroende på andra faktorer såsom, temperatur, fukt.

Magnetfält och krypströmmar pga betonggolv+armeringsjärn har jag aldrig hört talas om, jag kan helt enkelt inte gå med på detta och kan heller inte komma på vettiga förklaringar till att sånt påverkar batterierna märkbart.

Temperatur påverkar i allra högsta grad, tex en varm omgivningstemperatur påskyndar självurladdningen och kall omgivningstemperatur minskar självurladdningen. Sånt står även i diverse "allmän batterilitteratur". På så sätt kan ett uppvärmt betonggolv orsaka att batterier blir "dåliga" relativt snabbt, men fortfarande är inte betonggolvet i sig självt problemet.

Om armeringsjärn skulle orsaka kraftfält som är skadliga för batterier så borde det vara omöjligt att ha batteriet i bilen eftersom det är mycket metall där. smile

Helt klart vore det mycket intressant med någon form av seriöst vetenskapligt rättvisande test med tex 10-20 batterier (eller fler) som står direkt på ett fuktigt betonggolv som innehåller armeringsjärn jämfört med att stå "en bit ifrån" golvet, då får man "fakta".

Sök