5430
Sök

Byta stereo i en Citroen Xantia.

Forummoderator
18 349 Inlägg
19 maj 2011
Trådstartare
Jag har en Kassett-stereo i Xantian nu. Bra ljud men vill iallafall ha CD även om det inte blir en MP3. Alternativt är ju en MP3-spelare med 3.5-utgång och det har jag på mobilen och fungerar bra. Fast lite jobbigt att hålla på att greja med då det ofta ringer på den!

Så kan man lösa detta med ny stereo eller nån sorts fake HD?

http://www.garaget.org/?car=248869&image=2342857

Mvh
Alexander

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

Allmänt envis
12 512 Inlägg
19 maj 2011
Köp en stereo med blåtand istället om din telefon stödjer detta? Då spelar du musik trådlöst via A2DP och stereon går automatiskt in i mute-läge om det ringer och du är fri att svara som vanligt. Enda nackdelen är att blåtand drar en del batteri, en laddare längre stunder är ingen dum idé. smile

Nu är detta inte direkt någon stereo för ljudentusiasten, men den är ett exempel på uppgiften:
http://www.kjell.com/?item=33356&pa … ,476500000
Senast redigerat av Rquired (19 maj 2011)

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

3 292 Inlägg
19 maj 2011
Ahaa det är en mk1 du har köpt.. mk2 kom ju i slutet på 98 och dom har ju cd växlare som standard dom allra flesta har jag för mig.. jag bytte ju stereo i min mk1 åxå satte dit en vanlig cd istället för den tråkiga kasetten som satt där.. så nu sitter där en liten lucka man kan fälla för om man vill.. i min mk2 sitter ju åxå kassett men som sagt med växlare bak i bagaget som man styr med multiratten lätt.. big_smile

** Volvo 765 Dieselkonvertering på G, D24TIC motorpaket sökes **

Forummoderator
18 349 Inlägg
19 maj 2011
Trådstartare
Danne_1977 skrev:
Ahaa det är en mk1 du har köpt.. mk2 kom ju i slutet på 98 och dom har ju cd växlare som standard dom allra flesta har jag för mig.. jag bytte ju stereo i min mk1 åxå satte dit en vanlig cd istället för den tråkiga kasetten som satt där.. så nu sitter där en liten lucka man kan fälla för om man vill.. i min mk2 sitter ju åxå kassett men som sagt med växlare bak i bagaget som man styr med multiratten lätt.. big_smile

Jupp. MK1. Så det finns alltså konvertering från den 1.5 DIN som sitter där till en vanlig?

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

3 292 Inlägg
19 maj 2011
Jag minns inte hur jag gjorde på min.. men jag tror att jag köpte en adapter som var från mk1 orginal till vanlig DIN standard... kolla om det finns sånna adaptrar att köpa.. så får du ju dit en vanlig cd snabbt och enkelt.. men du kanske måste ha en sarg åxå.. finns på skrot från äldre modeller tex 94 eller nåt sånt så får du en cool lucka att stänga för stereon åxå.. big_smile

** Volvo 765 Dieselkonvertering på G, D24TIC motorpaket sökes **

Team dBAkuten!
3 263 Inlägg
19 maj 2011
I min 1996:a som jag hade så satt det en lucka som täckte hela den ytan, sen tryckte man på den och så fälldes den upp och bakom så fanns det ett vanligt DIN-hål.

Extreme Fiestan 163.4dB
FLEXpressen 154.2dB @ 48Hz & 153.2dB @ 26Hz.
SPL-Hundkojan Svetsning pågår. 125 meter stål kan vara lagom ;)
TEAM dBAkuten

Forummoderator
18 349 Inlägg
19 maj 2011
Trådstartare
ExtraKim skrev:
I min 1996:a som jag hade så satt det en lucka som täckte hela den ytan, sen tryckte man på den och så fälldes den upp och bakom så fanns det ett vanligt DIN-hål.

Jo den varianten minns jag. Men ta en koll på mina bilder på bilen och då den tagen inifrån så ser du "problemet"

Team dBAkuten!
3 263 Inlägg
19 maj 2011
Ser inget problem, gå till skroten och skruva ur en panel med lucka så är problemet löst.

Extreme Fiestan 163.4dB
FLEXpressen 154.2dB @ 48Hz & 153.2dB @ 26Hz.
SPL-Hundkojan Svetsning pågår. 125 meter stål kan vara lagom ;)
TEAM dBAkuten

Forummoderator
18 349 Inlägg
19 maj 2011
Trådstartare
ExtraKim skrev:
Ser inget problem, gå till skroten och skruva ur en panel med lucka så är problemet löst.

Där sa du nåt! Ska se om jag får ut stereon idag så kanske man kan bygga om den till en med lucka.

Sök