5399
Sök

S40 t4-98 steg 2 eller steg 3?

Plåtslagarn
194 Inlägg
30 maj 2011
Trådstartare
Hejsan!

jag har en s40 t4-98 som är original 200hk men jag skulle vilja ha lite mer krut i min bil så började fundera på chippning

vad är det bästa enligt alla som har t4 eller kan chippa.

Är steg 3 bättre eller steg 2? eller ska man mappa om bilen tycker ni eller kan man ha i grundmapp?

hoppas på svar mvh victor

1 353 Inlägg
30 maj 2011
varför tror du att de finns ett steg 3 om de skulle va sämre än steg 2? går väl lista ut ganska lätt tongue

för att återgå:
steg 1 - programvara
steg 2 - samma program som steg 1, men kompletteras med avgassystem från katten.
steg 3 - 3" downpipe och ett nytt avgassystem, programvaran skiljer sig och möjliggör marginellt högre laddtryck, tidigare laddtryck, mer tändning och diverse småjusteringar (OBS!! detta är individuellt för varje trimföretag)

så ja, steg 3 är bättre OCH dyrare,

Plåtslagarn
194 Inlägg
30 maj 2011
Trådstartare
Crille88 skrev:
varför tror du att de finns ett steg 3 om de skulle va sämre än steg 2? går väl lista ut ganska lätt tongue

för att återgå:
steg 1 - programvara
steg 2 - samma program som steg 1, men kompletteras med avgassystem från katten.
steg 3 - 3" downpipe och ett nytt avgassystem, programvaran skiljer sig och möjliggör marginellt högre laddtryck, tidigare laddtryck, mer tändning och diverse småjusteringar (OBS!! detta är individuellt för varje trimföretag)

så ja, steg 3 är bättre OCH dyrare,

det är inte alltid bättre kompisen hade en s60R med steg 2 och andra hade s60R med steg 3 och kompisen med steg 2 drog den andra med steg 3

men asså måste man ha 3" downpipe eller kan man köra utan downpipe tar det skada ? för har 2.5 från katt och bakåt men vill ha så mycket krut som möjligt utan att betala hela sparkassan.

går det t.ex inte köpa steg 1 fast man mappar om den för har ju som sagt 2.5 bakåt så om du har rätt får jag även om jag köper steg 1 245 hk och med mappning om man kan få upp till kanske 255 eller 265?
Senast redigerat av virrebooi (30 maj 2011)

Elektriker
718 Inlägg
30 maj 2011
Klart det inte alltid är bättre, men då kan väl både du å jag räkna ut att det är något fel på bilen alternativt chippet om en steg 2 går bättre än en steg 3.
Kan ju dock va olika företag som utfört chippningen å då äre ju en annan femma. Men om samma företag chippat båda så borde dig steg 3 kompis verkligen rigna å kolla upp vad dem sysslar med..

Du kan ju köpa stegen utan hårdvara(hos dem flesta iaf), men då äre ju upp till dig själv om du vill riskera att koka turbon. Man har större DP dels p.g.a ett bättre flöde men även för att det kyler betydligt bättre, eller leder bort värmen bättre om man ska va noga smile

Och om du ska mappa om kan du ju lika gärna skita å att köpa chip först för det är ju pengar i sjön.

Som att kasta vatten i sjön.

Plåtslagarn
194 Inlägg
30 maj 2011
Trådstartare
monno skrev:
Klart det inte alltid är bättre, men då kan väl både du å jag räkna ut att det är något fel på bilen alternativt chippet om en steg 2 går bättre än en steg 3.
Kan ju dock va olika företag som utfört chippningen å då äre ju en annan femma. Men om samma företag chippat båda så borde dig steg 3 kompis verkligen rigna å kolla upp vad dem sysslar med..

Du kan ju köpa stegen utan hårdvara(hos dem flesta iaf), men då äre ju upp till dig själv om du vill riskera att koka turbon. Man har större DP dels p.g.a ett bättre flöde men även för att det kyler betydligt bättre, eller leder bort värmen bättre om man ska va noga smile

Och om du ska mappa om kan du ju lika gärna skita å att köpa chip först för det är ju pengar i sjön.

okej men vad är bäst då är det mer värt och köpa steg 3 och mappa eller bara ha steg 1 eftersom jag redan har 2.5" och mappa efter jag köpt chippet ?

Elektriker
718 Inlägg
30 maj 2011
Vrf ska du chippa om du ska mappa?:S

Att mappa är ju typ ett "inviduellt chip".

Tycker allt du ska läsa igenom den här tråden=) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=7854
Senast redigerat av monno (30 maj 2011)

Plåtslagarn
194 Inlägg
30 maj 2011
Trådstartare
monno skrev:
Vrf ska du chippa om du ska mappa?:S

Att mappa är ju typ ett "inviduellt chip".

okej jag trodde att man fick ut mer häst om man mappa efter att man chippade

Elektriker
718 Inlägg
30 maj 2011
Nepp, mappa är ju som sagt att man typ gör en "inviduell chippning" Så spelar ingen roll vad du har för "steg" innan. Hur mycket effekt du får ut beror på vilken hårdvara du har, avgas, insug, kam vilken turbo du har m.m.
Och då äre såklart lättare att få ut mer effekt med grövre DP, större turbo m.m m.m.

Plåtslagarn
194 Inlägg
30 maj 2011
Trådstartare
monno skrev:
Nepp, mappa är ju som sagt att man typ gör en "inviduell chippning" Så spelar ingen roll vad du har för "steg" innan. Hur mycket effekt du får ut beror på vilken hårdvara du har, avgas, insug, kam vilken turbo du har m.m.
Och då äre såklart lättare att få ut mer effekt med grövre DP, större turbo m.m m.m.

okej men jag får väll chippa min med bara steg 1 då det är billigast för är så dyrt med dp och får ändå bara ud 10 hk mer

Rylander
30 maj 2011
Satsta på steg 3 från ATM, 3" DP snabbare spoolup = tidigare ladd! Även inte lika snabbt överhettad turbo om du kör hårt = håller längre. vill du komma biligt undan köp en DP från JT tuning, finns med och utan kat !! Att din polare med steg 2 körde ifrån polare med steg 3 har mycket att göra med både förare, årsmodell, samt vilket företag chippen kom ifrån. Försök inte snåla dig på vägen till mkt effekt, bara dumt och saker går sönder = dyrare i slutändan, har du inte råd med allt just nu tkr jag du ska spara och vänta för att du ska bli nöjd.

Mvh

Edit: Finns absolute ingen idé att kosta på mappning för så små modifikationer som du ska göra! Kör på ett färdigt chipp/programvara!
Senast redigerat av Rylander (30 maj 2011)

Plåtslagarn
194 Inlägg
30 maj 2011
Trådstartare
Rylander skrev:
Satsta på steg 3 från ATM, 3" DP snabbare spoolup = tidigare ladd! Även inte lika snabbt överhettad turbo om du kör hårt = håller längre. vill du komma biligt undan köp en DP från JT tuning, finns med och utan kat !! Att din polare med steg 2 körde ifrån polare med steg 3 har mycket att göra med både både, årsmodell, samt vilket företag chippen kom ifrån. Försök inte snåla dig på vägen till mkt effekt, bara dumt och saker går sönder = dyrare i slutändan, har du inte råd med allt just nu tkr jag du ska spara och vänta för att du ska bli nöjd.

Mvh

Edit: Finns absolute ingen idé att kosta på mappning för så små modifikationer som du ska göra! Kör på ett färdigt chipp/programvara!

okej har ju jtsystem från katt så det funkar om man köper dp från jt och bara sätter ihop dom då men du blir det med lambdan då ? finns det hål på dp som är till för lambdan ?
mvh victor

Elektriker
718 Inlägg
30 maj 2011
Köper du DP anpassat för din modell har jag väldigt svårt å tro att det inte skall finnas uttag för lambda.

Rylander
30 maj 2011
Ska finnas ett uttag för lambdan ja, annars är det inte svårare än att svetsa dit ett uttag. Och klart de går att få ihop med systemet du redan har på, kanske inte är bolt on då jag inte vet vad som sitter, men finns inget en svetskunnig med svets inte kan lösa!

Plåtslagarn
194 Inlägg
30 maj 2011
Trådstartare
Rylander skrev:
Ska finnas ett uttag för lambdan ja, annars är det inte svårare än att svetsa dit ett uttag. Och klart de går att få ihop med systemet du redan har på, kanske inte är bolt on då jag inte vet vad som sitter, men finns inget en svetskunnig med svets inte kan lösa!

tyvärr så har jag ingen egen svets och jag går ut skolan nu om 2 veckor så hinner itne där heller men får väll se vad det blir steg 1 funkar väll ändå det är väll inget som går sönder mer än vad steg 3 gör ?

Sök