Volvo V70 Polisutförande

polisjerran
26 maj 2011 · 66 Inlägg

Tjena, jag undrar hur långt man får dra det hela med att sätta blixtljus och ramp, målning med mera på min gamla polisbil, hur mycket och vad får man ha innan det blir kraftiga böter?

-Jag hörde av någon att blixtljus får man ha, men om de är påslagna på allmän väg så blir det böter, hur är det med detta, någon som vet?

-Ramp på taket, vilka färger får man ha? på som avslagen..

-Målning, dekaler på bilen, Polis får det ju inte stå, men något annat? reflexstripes får man ha det? eller blåvitlackerat?

jag är ingen dum jävel som kommer stanna stackars människor, det är bara som en kul grej att ha vid bilträffar m,m.

volvoentusiasten
26 maj 2011 · 4 005 Inlägg

"Hej
Jag ber om ursäkt för att svaret kommer senare än jag tänkt.

För länge sedan råkade vi på en privatimporterad amerikansk polismc. Då fick vi anledning att ta reda på svaret.
Om blåljusen saknar strömförsörjning och således inte har någon möjlighet att fungera....är det OK.

Vid filminspelningar mm är det inte ovanligt med privatägda "polisbilar" som skall agera. De brukar dessutom täcka över blåljusen under transport för att undvika misstag.

MVH
Per Lange

Per Lange
Polismyndigheten i Södermanland
Box 1033
611 29  NYKÖPING
010-56 69454
070-2180775"

volvoentusiasten
26 maj 2011 · 4 005 Inlägg

Det är ingen som har fått böter för att ha kört en blåmålad V70 vad jag har sett.

För ett tag sen så kom även tingsrätt fram till att en bil aldrig kan bli klassad som föregivelse av allmän ställning till skillnad om du har en polisuniform på dig.

Men för att undvika diskussioner, så klipp av alla kablar synligt så att du kan redovisa det med en trevlig enkel ton vid eventuell kontroll.

En Standbyramp kostar 15-25k tyvärr.. Fast du kan ju tillverka en själv istället med lite lysrör och fantasi smile

Senast redigerat av linuslinje (26 maj 2011)

polisjerran
27 maj 2011 · 66 Inlägg

okej, tack för svaret! Då blir det att ej ha ström till rampen då, har en som jag fick av en polare, men då är det alltså lagligt med även blåa glas?

Om jag har förstått det rätt så får jag ha..
-Blåmålad bil till viss mån
-blå ramp men utan funktion

Hur är det med texter osv? jag förstår att det absolut inte är lämpligt att skriva polis, men allt annat i samma skrivstil får man ha om jag tolkar det rätt? tongue

mvh

polisjerran
27 maj 2011 · 66 Inlägg

tack för länkten, den värmde wink

volvoentusiasten
31 maj 2011 · 4 005 Inlägg

Hej

Att enbart köra en privat bil som är polismålad, på samma sätt som en äkta polisbil, är i sig inte olagligt eller tillståndspliktigt. Detta till skillnad mot att gå klädd i en polisuniform utan att vara polis, där kan själva bärandet räcka för att brottet "föregivande av allmän ställning" ska betraktas som fullbordat.

En bil, eller annat motorfordon, får dock inte vara utrustat med utryckningsanordningar utan att vara kontrollbesiktigat och godkänt som utryckningsfordon (och det godkännandet ges endast till fordon som ska användas för tillståndsgiven utryckningskörning).

Sedan är det förstås så att en privatbil som ser ut precis som en polismålad tjänstebil riskerar att bli inblandad i mängder av missförstånd i trafiken. Falska polisbilar har exempelvis ibland använts av kriminella personer vid rån eller andra grova brott. Så rapporter om att "polisbilar" som inte är våra varit synliga i olika sammanhang kontrollerar vi upp noga. Vid (exempelvis) filminspelningar är vi väldigt måna om att man kontaktar oss i förväg och berättar om när, var och på vilket sätt man ska ska använda polismålade fordon som rekvisita.

Med vänlig hälsning
Wallén, Polismyndigheten i Södermanland

Polismyndigheten i Södermanlands län
Box 348
631 05 Eskilstuna
besökadress: Nygatan 4
tfn 11414
E-post: polismyndigheten.sodermanland@polisen.se

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang