4772
Sök

Val utav katalysator volvo

18 Inlägg
13 juni 2011
Trådstartare
Min volvo mår verkligen urrk! Den startar fint men jag måste gasa på för att den inte ska dö. Jag anar att det är katalysatorn som är slut. Svart ludd, typ två nävar flög ut när jag startade upp den sist.. och vad jag förstår så kommer det från katten, då den tydligen ska innehålla något som liknar ..bivax för att kunna filtrera/rena avgaserna. Sen är det Lamdan.. hur vet man om den är slut?
Nu undrar jag om man kan köpa Biltemas "universial" katalysator ist för orginal vilken kostar det dubbla.
Är den något att ha?
Jag ska lixom införskaffa delar och lämna iväg den åt en snubbe som kan byta detta och handbromsvajern. 
En annan grej.. HUR mycket ska man betala för själva jobbet?? 1000:- , är det för lite?

Jag vill bara få bilfan at gå igenom besikningen, ha den under sommaren och sen sälja den och då kan ju nästa ta vid och byta till den dyrare orginalkatten om den skulle börja krångla..
Tacksam e ja för svar:rolleyes:

8 283 Inlägg
14 juni 2011
Svart ludd kan ju även komma från en dämpare som håller på att haverera invändigt. Innehållet i en katalysator är som regel hårt och komer ut i bitar och brukar höras som skrammel.

18 Inlägg
14 juni 2011
Trådstartare
Oboy... hm.. hur vet man eller kollar det då? Känns ju onödigt isåfall och köpa ny katalysator.. 
Luddet som kom ut kändes som bränt gullfiber/isolering.  har tyckt det skramlat under bilen vid mellandämparen men .. även den bakre, men den sitter lite löst.
På instr.panelen lyser "avgaslampan" konstant och det är lite skrammel men inte så värrst rysligt. Det är lixom inget tryck när man gasar på utan den segar sig sakta upp och när jag kör i 50-60 går den skapligt. Sen är man växlar ner så tappar bilen fart och nästan dör.

Tack för svar iallafall.hmmhmm
Senast redigerat av Volvotokan (14 juni 2011)

8 283 Inlägg
14 juni 2011
Klassikern i sammanhanget är att att slå på katalysatorn och lyssna efter skrammel som brukar innebära att katalysatorn är kass. Men på din beskrivning av vad som kommit ut så skulle jag tippa på en havererad dämpare. Går väl att slå lite på dem och lyssna om det låter väldigt ihåligt från nån av dem.

Sök