5453
Sök

Laga aluminium

564 Inlägg
15 juni 2011
Trådstartare
Jag håller på att byta den ökända insugspackningen på en Chevrolet Trans Sport, men tyvärr så hade en av skruvarna till termostathuset ärjat fast och istället för att lossna sprack örat den är skruvad i, se bilden nedan.

http://www.abrahamsson.com/IMAG0085.jpg

Tips önskas på en duktig maskinfirma i Stockholmsområdet som klarar av att svetsa på nytt material, borra nytt hål och gänga det så att det blir bra resultat. Godset är aluminium så det är inte helt enkelt..

3 292 Inlägg
15 juni 2011
sverkera skrev:
Jag håller på att byta den ökända insugspackningen på en Chevrolet Trans Sport, men tyvärr så hade en av skruvarna till termostathuset ärjat fast och istället för att lossna sprack örat den är skruvad i, se bilden nedan.

http://www.abrahamsson.com/IMAG0085.jpg

Tips önskas på en duktig maskinfirma i Stockholmsområdet som klarar av att svetsa på nytt material, borra nytt hål och gänga det så att det blir bra resultat. Godset är aluminium så det är inte helt enkelt..

Låter som du inte behöver våran hjälp direkt... verkar mer som du skulle behöva googla lite på Mekaniska verkstäder i sthlm´s området... alternativt söka på Eniro... samt att ringa runt till dom och höra lite.

** Volvo 765 Dieselkonvertering på G, D24TIC motorpaket sökes **

1 758 Inlägg
15 juni 2011
Går nog att laga det där med kemisk metall om man vill.
Blir bra mycket billigare än att lämna iväg för svetsning och förhoppningsvis håller det bra. Skadar ju inte att prova iaf!
Skiter det sig har det bara kostat några tior. Håller det har man sparat flera hundra.

612 Inlägg
15 juni 2011
Går inte se ur denna vinkeln, men skulle det kunna gå borra ur resten av gängorna och sätta en längre genomgående skruv och en vanlig mutter på andra sidan?

Tesla Senior Technician
2 307 Inlägg
15 juni 2011
Säkerligen inga problem å svetsa men den måste förmodligen tas loss från  bilen... å det ser sådär halvskojj ut..

Kanske det kan vara ett alternativ å hitta en beggad??

The faster you go the closer you are to heaven. Mitt egna ordspråk
Proud Member of Team Trailer Trash

1 758 Inlägg
15 juni 2011
JaggaChafen skrev:
Kanske det kan vara ett alternativ å hitta en beggad??

Har aldrig kollat på en sådan motor med egna ögon, men jag tolkar bilden som att det är fästörat i motorblocket som gått sönder.

1 738 Inlägg
15 juni 2011
G-sson skrev:
Går inte se ur denna vinkeln, men skulle det kunna gå borra ur resten av gängorna och sätta en längre genomgående skruv och en vanlig mutter på andra sidan?

Tänkte på samma grej, det ska säkert funka!

1 738 Inlägg
15 juni 2011
G-sson skrev:

Tänkte på samma grej, det ska säkert funka!

Forummoderator
10 576 Inlägg
15 juni 2011
Svetsa gammal gjuten aluminium är absolut ingen självklarhet.   Kanske kan man som någon säger dra i en skruv, bricka och mutter för att sedan "måla över" skadan med tigsvetsen och på så vis bygga upp nytt material utan att behöva borra eller gänga.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

564 Inlägg
16 juni 2011
Trådstartare
Fästörat sitter i insuget och det är redan loss, den ökända packningen som går sönder på de här motorerna sitter under den. Jag har nu hittat rätt del på skroten, och samma del ny från USA till ungefär samma peng (+moms och frakt i det senare fallet), så det blir nog någon av de alternativen.

Tyvärr tror jag inte det fungerar med genomgående bult, då skulle man behöva slipa ur bakom så att det blir en klack för den att fästa mot och godset är inte så tjockt.

Att bygga upp nytt material går nog, men är skitsvårt och det går åt en riktigt duktig person för att göra det. Troligtvis blir kostnaden högre än skroten/ny del. Visst skulle man kunna prova med kemisk metall men om det inte håller så är det ett mindre elände att plocka loss insuget igen så det slipper jag gärna..

612 Inlägg
16 juni 2011
sverkera skrev:
Tyvärr tror jag inte det fungerar med genomgående bult, då skulle man behöva slipa ur bakom så att det blir en klack för den att fästa mot och godset är inte så tjockt.

Trä in skruven "bakifrån", alltså så muttern hamnar där skruvskallen är i vanliga fall. Slipa av ena sidan av skruvskallen så går den in utan att du behöver slipa ur insuget för att göra plats för en "normalformad" skalle/mutter.

Sök