Larm funkar ej. Saab 9-5 -06:a

MrJR
10 juni 2011 · 62 Inlägg

hej har en saab 9-5 2.0t biopower 2006a. (sedan 2 ). märkte precis att larm dioden inne i bilen blinkar 2 gånger. tittade i instruktions boken och där står de startstpärr aktiverad men inte larm ! och har ingen aning om det alltid har varit så. åker snart på bilsemester och vill VERKLIGEN att larmet ska fungera. vad kan de bero på ?

MrJR
10 juni 2011 · 62 Inlägg

var hos saab och frågade om tips. så klart så säger det det vet vi inte förens vi måste göra en undersökning . och dessutom så är det inte säkert på att vi hittar felet

MrJR
10 juni 2011 · 62 Inlägg

ingen som vet något ?

TireSlayer Tvivlare
10 juni 2011 · 2 266 Inlägg

provat att trycka två gånger på lås på fjärren? smile

You can't polish a turd, but you can roll it in glitter.
Med reservation för ev. felskrivningar.
Jonas_Mellberg Dr. Mörker
10 juni 2011 · 211 Inlägg

Start spärren aktiveras när nyckeln tas ur tändningslåset. Det sitter en transponder i nyckeln och en mottagare vid tändningslåset. Vid ett tryck på larmdosan låses bilen. Vid två snabba tryck så aktiveras ett annat larmläge kallat TSL(Theft Sceurity Lock där bilens låsmotorer spärras. Det går helt enkelt inte att låsa upp bilen inifrån.

Hoppas att du fått svar på din fråga

Senast redigerat av iron_angel (10 juni 2011)

Saab 9-5 2,3t "Biltrim performance by JMTM" (2000)
Saab 9000i 2,3 16 "Biltrim Performance II" (1990)
MrJR
12 juni 2011 · 62 Inlägg

Ja men om jag har tex rutan öppen och trycker på lås knappen 2 gånger och efter ett tag öppnar dörren genom att dra upp "lås pinnen" då tjuter inte larmet till vilket den borde. på Insboken står de att om larm lampan lyser 2 ggr var 3 sec så är inte larmet aktiverad dock är start spärren aktiverad .. Sorry för dålig förklarig men skriver från mobil

MrJR
12 juni 2011 · 62 Inlägg

Förlåt glömde säga att har testat med att trycka 2-3-4 gånger hjälper ej

andreas1
12 juni 2011 · 1 020 Inlägg

är du säker på att du har larm?
vad jag vet finns alla funktioner bara att larmet saknas.
syns om du tittar in bakom vänster blinkers där ska sitta en stor svart klump om du har larm ..

Om du inte är tokförbannad har du inte koll på vad som pågår
Saab 99 le (1974)
Saab 900 "t8" (1982)
Jonas_Mellberg Dr. Mörker
12 juni 2011 · 211 Inlägg

Skumt.Det innebär att det räcker med att bilen är stöldskyddad för att garantier ska gälla??? Hm skumt

Saab 9000i 2,3 16 "Biltrim Performance II" (1990)
Saab 9-5 2,3t "Biltrim performance by JMTM" (2000)
MrJR
12 juni 2011 · 62 Inlägg

bilen är ju en 06a dessutom så står det på ink boken om alarmet och de står inte att det är någon extra utrustning, alltså borde den ju själv klart ha... ska ta en titt imorgon och se om de finns något där bakom blink.

andreas1 skrev:
är du säker på att du har larm?
vad jag vet finns alla funktioner bara att larmet saknas.
syns om du tittar in bakom vänster blinkers där ska sitta en stor svart klump om du har larm ..

MrJR
12 juni 2011 · 62 Inlägg

precis hur är det med om man åker på någon utlandssemester , det klart man vill ha larm på bilen de kan ju skrämma tjuven

iron_angel skrev:
Skumt.Det innebär att det räcker med att bilen är stöldskyddad för att garantier ska gälla??? Hm skumt

andreas1
13 juni 2011 · 1 020 Inlägg

grannens 05a har alla funktionerna men ingen larmbox.
har även för mig att man saknar givaren till huven då.ska sitta vid bromsvätskebehållaren.

Om du inte är tokförbannad har du inte koll på vad som pågår
Saab 900 "t8" (1982)
Saab 99 le (1974)
MrJR
15 juni 2011 · 62 Inlägg

andreas1 skrev:
grannens 05a har alla funktionerna men ingen larmbox.
har även för mig att man saknar givaren till huven då.ska sitta vid bromsvätskebehållaren.

va hur kan de göra en 05a utan larm ? , ja har 06a den så kallade "sedan 2" och skulle aldrig kuna tro om någon hade sagt till mig den har inte larm och ja har tydligen väldigt fel !

andreas1
16 juni 2011 · 1 020 Inlägg

inte helt säkert den är såld utan.
mina batteri tog slut o 2600 kr för en ny siren var inte ett allternativ.
Då erjöd dom sig att programera bort larmet bara för 500 kr istället.
Så svårt att veta om bilen togs ut utan larm eller någon programerat bort det..

Om du inte är tokförbannad har du inte koll på vad som pågår
Saab 99 le (1974)
Saab 900 "t8" (1982)
Black-Angel
17 juni 2011 · 260 Inlägg

Jag läste i en annan tråd att man kunde bara koppla ur kontaken till sirenen så skulle larmet funka ändå fast då hade man ingen backup om nån skulle klippa bilbatteriet...

Jag har börjat få min siren att tjuta men blinkers visar inget ska ju stoppa i ett nytt bilbatteri då det gamla höll en vilospänning på 12.13V vilket är dåligt det nya håller ju 12.9V larmet ska tydligen varna när spänningen är för låg läste jag oxå nånstans..

2004 Fiesta: Team dB-Akuten Kicker, Europa 3:a Extreme 1
2006 CRX:Team Soundmadness DigitalDesigns Bassrace/ESPL Unl
www.street-beat.se PB 163.4dB
2011> Nytt märke KoveAudio
andreas1
18 juni 2011 · 1 020 Inlägg

Black-Angel skrev:
Jag läste i en annan tråd att man kunde bara koppla ur kontaken till sirenen så skulle larmet funka ändå fast då hade man ingen backup om nån skulle klippa bilbatteriet...

Jag har börjat få min siren att tjuta men blinkers visar inget ska ju stoppa i ett nytt bilbatteri då det gamla höll en vilospänning på 12.13V vilket är dåligt det nya håller ju 12.9V larmet ska tydligen varna när spänningen är för låg läste jag oxå nånstans..

när man kopplar bort kontakten till larmet kommer service stöldlarm dyka upp i sid vid varje starttillfälle..
Om man ej programerar bort enheten

vad jag vet varnar bara larmet när backupen är dåliga,då kommer service stöldlarm upp o den blinkar ej ibland o tutar när den vill mm ..
att startbatteriet skulle vara dåligt borde komma upp i siden..

Om du inte är tokförbannad har du inte koll på vad som pågår
Saab 900 "t8" (1982)
Saab 99 le (1974)
Black-Angel
18 juni 2011 · 260 Inlägg

somsagt bara nåt jag snappade upp i nån tråd

2004 Fiesta: Team dB-Akuten Kicker, Europa 3:a Extreme 1
2006 CRX:Team Soundmadness DigitalDesigns Bassrace/ESPL Unl
www.street-beat.se PB 163.4dB
2011> Nytt märke KoveAudio
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang