3259
Sök

skoda felicia som bruksbil?

1 228 Inlägg
21 december 2007
Trådstartare
Funtar på om man kanske skulle köpa sig en Skoda Felicia att ha som bruksbil? Erfarenheter om denna bilmodell önskas... Funderar på både combin och den vanliga!

945 Inlägg
21 december 2007
skoda ägs ju numera av vag, så vad du får är ju en folka med anan kaross och kanske lite sämre ihopsättning. I fallet felicia så är väl en gissning att den bygger på en polo. Alltså samma moptor, växellåda och bottenplatta. Så även polo ägare borde ju kunna svara i den tråden.
Själv så har jag en octavia RS-03. Pinnar på hyfsat bra, inget strul förutom en styrbox till ena xennonljuset.

blinka blått om du vill rejsa!

ÖSM #1 -08
484 Inlägg
21 december 2007
Betänker man att det är en skoda dvs billig bil man tuffar runt i, så är det enda riktiga problemet på en Felicia jag hört om att fjäderbenstallrikarna har en förmåga att försvinna dvs rost, men det är bara att hålla rent och olja in dom så funkar det.

Mycket bil för pengarna, men jag skulle sikta på en Fabia, för en lite säkrare billig bil.

R.I.P.
2004-01-10
2007-06-17

Bilgalen
89 Inlägg
21 december 2007
farsan hade en felicia pickis som hade problem med växellänkaget som gick trögt så att man ibland fick vålda i växlarna, dock är det bara och smörja då o då.

Rakasta, kärsi ja unhoita, se se elämää on!

Smålänning
7 887 Inlägg
21 december 2007
Vi har en Skoda felicia som bruksbil. Och  jag funderade själv på att ha en som förtabil, men priset i förhållande till ekonomi avskräckte. 20000 eller så är lite dyrt för en förstabil.

Nog med OT...
1,6:an är att föredra då den är betydligt piggare än 1,3:an. Visst, 1,6:an drar mer bensin, men jag lovar, du kommer inte ångra att du valde den motorn. Med pigg menar jag att den är riktigt pigg. Den som Farsan har är en 1,6 GLX Combi, och i torre så går den lätt loss på både 1:an och 2:an, och i blöte på trean med. På femman så tröttnar dock motorn i ca 170, men så fort får man ändå inte köra wink
Farsans drar ca 0,7 liter per mil. Men då kör han hårt. Den vhar aldrig vart över 0,79 milen oavsett hur mycket man gasar. En släktings vanliga felicia 1,6 GLX drar 0,6 milen.

1,3:an är mer bottenstark, men har inte mycket skjut på högvarv, plus det att det är en stötstångsmotor konstruerad i Tjeckien, vilket visseligen inta bara är dåligt, eftersom den är överdimensionerad överallt och saknar kamrem, så du kommer undan ett serviceåtagande som kan vara dyrt smile Dock måste den motorn gå varm, jag vet inte om dom gjorde nåt åt det, men såna motorer som inte går varma får kondens innuti som gör att dom rostar. En släkting fick bytt sin motor p.g.a det. Antagligen åtgärdat, men en motor ska ju egentligen alltid gå varm smile Hennes drar ca 0,45 - 0,5 liter per mil. Kör jag kan den komma upp i 0,55, men sällan över 0,6. Är en combi, så vanliga är ännu lite snålare.

Chassi är ju samma som polo, och styrning m.m, så den är verkligen rolig att köra. 1,6:an kräver dock en försiktig fot i halka... Sen är dom rätt understyrda när det är halt, vill gärna gå rakt fram, men det går att åtgärda med en utmärkta handbromsen. wink Baklucan har en väldas tendens att rosta precis under bakrutan. Både farsan, min farbror och min faster har rost i luckan, dock inte min faster längre, då den rostade av... så den är bytt och väl rostskyddad. Skärmkanterna rostar också, lisom alla veck i karossen. Dock inte trösklarna och nerderkant på dörrarna, för det är förzinkat.

Enda jag har emot den bilen egentligen är att den är rätt högljudd innuti. Inte outhärdligt, men den är mer högljudd än en gammal saab eller volvo.

När du kollar så kolla om fjädertallrikarna fram är rostskadade. Vanligaste felet på den modellen, om, och när du köpt så bör du gå över med stålborste och underredsmassa det första du gör. Det enda farsan bytt på sin under dom fyra åren han haft den är en spindelled och en bromscylinder bak, som hade torkat ihop för den stått länge.
Det enda som mon Faster (med 1,3:an) bytt är motor, av den anledningen jag nämde ovan, och bakluckan, för den rostae upp. Inte haft ett enda problem annars.
Min farbror, som har den vanliga felician, köpte sin ny 1999, och har till dags dato inte haft ett fel på den, förutom att han fick göra en hjulinställning när han hade vart i skogen och plockat svamp. smile

Värt att veta är att 1,3:an, p.g.a sitt ryska ursprung kan börja läcka olja. Lätt att se, för det är myyycket plats i motorrummet. Den får inte köras på tunnare olja än 10W-40 för att hålla sig tät. Var dock inte alltför rädd om den låter som en diesel, för dom gör det. det är helt normalt, men det får inte låta FÖR mycket såklart. 1,6:an är tysk kvalite, så den är det sällan problem med sålänge olje och kamremsbyterna sker i tid.

Finns med 1,9-liters VW dieseln också, men den har jag inte kört så mycket.

Årsmodeller F.o.m 1999 har den servostyrning som standard. Innan -99 så fanns det bara som tillval, och på de första årsmodellerna så fanns det inte alls.

Ingen årsmodell har ABS. Sitter det mot fömodan så är det tillval. men har för mig det inte fanns ens som tillval.

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

AUTOBAHNRASER
3 804 Inlägg
21 december 2007
felicia är en rätt bra bil inte främst BILLIG verkar gå o gå me. Men kolla rost. speciellt bakluckan

Bmw osv..

272 Inlägg
23 december 2007
Felicia är ingen Polo under skalet, det är en Skoda favorit, en bil som presenterades 1984 !!

Det finns hur många bilar som helst som är bättre på alla sätt för samma pengar.

Åker helst på is =)

609 Inlägg
23 december 2007
Vi hade två felicia på mitt förra jobb, en med 1,3 motorn och den med diseln. Inget att hurra över någon av dessa. I alla fall när det gäller prestanda, hållbarhet eller komfort.. Det ända positiva var väl att bilarna gick billigt.

4 586 Inlägg
24 juni 2011
Min mor har en skoda felicia 1.3 -00 har nu gått snart 25.000 mil

mer driftsäker får man leta efter har aldrig stannat och mer än avgasystem och bromsar och 2st spindeleder har vi inte bytt.

Motorn känns inte alls tråkig bra riv ifrån start och drar 0.55-0.6 trots att det är en långmilare

vet att jag lyft upp tråden men dessa blir rekommenderar jag. Delar finns i överflöd då många rostat bort
Senast redigerat av jocke_gronberg (24 juni 2011)

Sök