Vi har en Skoda felicia som bruksbil. Och jag funderade själv på att ha en som förtabil, men priset i förhållande till ekonomi avskräckte. 20000 eller så är lite dyrt för en förstabil.
Nog med OT...
1,6:an är att föredra då den är betydligt piggare än 1,3:an. Visst, 1,6:an drar mer bensin, men jag lovar, du kommer inte ångra att du valde den motorn. Med pigg menar jag att den är riktigt pigg. Den som Farsan har är en 1,6 GLX Combi, och i torre så går den lätt loss på både 1:an och 2:an, och i blöte på trean med. På femman så tröttnar dock motorn i ca 170, men så fort får man ändå inte köra

Farsans drar ca 0,7 liter per mil. Men då kör han hårt. Den vhar aldrig vart över 0,79 milen oavsett hur mycket man gasar. En släktings vanliga felicia 1,6 GLX drar 0,6 milen.
1,3:an är mer bottenstark, men har inte mycket skjut på högvarv, plus det att det är en stötstångsmotor konstruerad i Tjeckien, vilket visseligen inta bara är dåligt, eftersom den är överdimensionerad överallt och saknar kamrem, så du kommer undan ett serviceåtagande som kan vara dyrt

Dock måste den motorn gå varm, jag vet inte om dom gjorde nåt åt det, men såna motorer som inte går varma får kondens innuti som gör att dom rostar. En släkting fick bytt sin motor p.g.a det. Antagligen åtgärdat, men en motor ska ju egentligen alltid gå varm

Hennes drar ca 0,45 - 0,5 liter per mil. Kör jag kan den komma upp i 0,55, men sällan över 0,6. Är en combi, så vanliga är ännu lite snålare.
Chassi är ju samma som polo, och styrning m.m, så den är verkligen rolig att köra. 1,6:an kräver dock en försiktig fot i halka... Sen är dom rätt understyrda när det är halt, vill gärna gå rakt fram, men det går att åtgärda med en utmärkta handbromsen.

Baklucan har en väldas tendens att rosta precis under bakrutan. Både farsan, min farbror och min faster har rost i luckan, dock inte min faster längre, då den rostade av... så den är bytt och väl rostskyddad. Skärmkanterna rostar också, lisom alla veck i karossen. Dock inte trösklarna och nerderkant på dörrarna, för det är förzinkat.
Enda jag har emot den bilen egentligen är att den är rätt högljudd innuti. Inte outhärdligt, men den är mer högljudd än en gammal saab eller volvo.
När du kollar så kolla om fjädertallrikarna fram är rostskadade. Vanligaste felet på den modellen, om, och när du köpt så bör du gå över med stålborste och underredsmassa det första du gör. Det enda farsan bytt på sin under dom fyra åren han haft den är en spindelled och en bromscylinder bak, som hade torkat ihop för den stått länge.
Det enda som mon Faster (med 1,3:an) bytt är motor, av den anledningen jag nämde ovan, och bakluckan, för den rostae upp. Inte haft ett enda problem annars.
Min farbror, som har den vanliga felician, köpte sin ny 1999, och har till dags dato inte haft ett fel på den, förutom att han fick göra en hjulinställning när han hade vart i skogen och plockat svamp.

Värt att veta är att 1,3:an, p.g.a sitt ryska ursprung kan börja läcka olja. Lätt att se, för det är myyycket plats i motorrummet. Den får inte köras på tunnare olja än 10W-40 för att hålla sig tät. Var dock inte alltför rädd om den låter som en diesel, för dom gör det. det är helt normalt, men det får inte låta FÖR mycket såklart. 1,6:an är tysk kvalite, så den är det sällan problem med sålänge olje och kamremsbyterna sker i tid.
Finns med 1,9-liters VW dieseln också, men den har jag inte kört så mycket.
Årsmodeller F.o.m 1999 har den servostyrning som standard. Innan -99 så fanns det bara som tillval, och på de första årsmodellerna så fanns det inte alls.
Ingen årsmodell har ABS. Sitter det mot fömodan så är det tillval. men har för mig det inte fanns ens som tillval.