5511
Sök

Gänginsatser (reparera trasiga gängor)

564 Inlägg
25 juni 2011
Trådstartare
Jag håller på att återmontera en GM 3.4L V6'a (Chevrolet Trans Sport) efter byte av insugspackningen och det bar sig inte bättre än att gängorna till en av bultarna till vipparmarna gick sönder långt innan rätt moment uppnåtts (89 inch/lbs på '97'an). Skruven har M10x1,5 gänga. Det gav anledning att kolla upp metoder för att reparera, heli-coil varumärket kände jag till sedan tidigare men det visade sig finnas ett antal varianter ytterligare.

Heli-coil - gänginsatsen är tillverkad av en tråd, man borrar upp hålet och gängar med STI-dimension, som verkar vara en standardisering av överdimensioner för att sätta i insatsgängor. Om man gängar i en sådan i aluminium-gods så påstås bli gängan starkare än orginalet, vilket är logiskt eftersom gängan i det mjukare materialet är större än orginalet. Spontant så ser dimensionerna på hål och gänga för insatsgängan för M10 ut att vara samma som M12x1,5 men jag har inte kollat om vinklar etc är samma. Heli-coil säljs av Colly Components i Akalla.

V-coil - en heli-coil liknande lösning som säljs av bla Mekonomen, Swedol etc. Enl vad jag kunnat googla fram så ska den vara likvärdig heli-coil i styrka men det verkar finnas mindre utbud på längd av själva insatsen, eller så har ovan nämnda butiker dem inte i sitt sortiment.

Jula och Biltema har också heli-coil liknande lösningar med varumärken som jag inte kommer ihåg nu, ytterligare varianter är perma-coil, uni-coil och recoil men hurvida de är likvärdiga eller ej vet jag inte.

Time-sert - Samma ytterdiameter som heli-coil (i princip M12x1,5 för insatsgängan till M10x1,5). Skillnaden är att time-sert insatsen inte är en tråd utan en hel hylsa och att den låser fast genom att när man skruvat i den i hålet så använder man ett medföjlande verktyg som expanderar hylsan. GM-verkstäder ska tydligen använda time-sert. I Sverige säljs de av Würth men en sats är 5 ggr dyrare en en v-coil sats sad. Ev kan jag via kontakter låna en sådan sats men det är inte bekräftat ännu. Samma företag har också en produkt som heter Big-sert, som är en större hylsa som kan användas om man redan använt en normal insatsgänga som inte hållit.

Keenserts - Fördelen med Keenserts är att man använder standarddimension på borr och gänga, sedan knackar man ner sprintar som låser fast den. Nackdelen är att de hylsorna är tjockare, för en M10-hylsa behöver hålet gängas upp till M14 så jag tror inte det är så lämpligt i mitt fall.

Svagheten i heli-coil (liknande) lösningar verkar vara att insatsen kan gänga ur sig om man måste montera isär igen och det verkar vara delade meningar hurvida de är tillräckligt starka för tillämningar som topplocksbultar, överfall etc. Kanske ger inte vipparmen sådana påfrestningar dock så att det vore ett problem.. Sökning på olika nätforum visar att andra har råkat ut för samma problem och skulle prova med heli-coil, men inte i någon av de trådarna har man kommit tillbaka med resultatet.

Jag tror att jag ska satsa på time-sert (om jag får tag på en sådan verktygssats) men det vore intressant att höra era erfarenheter av ovanstående lösninger.

/Sverker

Maskinbefäl
1 038 Inlägg
25 juni 2011
Den absout enklaste och förmodligen billigaste lösningen i ditt fall är att gänga i en stålskruv gängstång etc med låvätska modell stark och där efter plana den jäms med godset. Där efter borrar du ur den centumhål och gängar m10 eller vad du ville ha. Du har. Fördelen att kunna bestämma själv hur djup gängan ska vara.

Ang. Gängdjup har jag hört ett rykte som jag vill få bekräftat som påstår att hållfasthetsmässigt behöver inte gängan sitta på mer än tre varv, allt däröver är onödigt och stärer inte förbandet.

Mvh Magnus

Till att börja med. Ber om ursäkt för min applesi (apple dyslexi). Ipaddan och jag är inte alltid överens om vad som skall stå...

564 Inlägg
25 juni 2011
Trådstartare
Nja, jag undviker nog ful-lagningar då den eventuella besparingen inte uppväger risken att få skrället går sönder vid fel tillfälle (inkl risken för trasiga trumhinnor vid den efterföljande utskällningen från frugan)... För att kunna sätta i en gängstång så måste hålet tas upp till M14-dimension och isf skulle jag lika gärna kunna sätta i en keenserts-hylsa.

Maskinbefäl
1 038 Inlägg
25 juni 2011
sverkera skrev:
Nja, jag undviker nog ful-lagningar då den eventuella besparingen inte uppväger risken att få skrället går sönder vid fel tillfälle (inkl risken för trasiga trumhinnor vid den efterföljande utskällningen från frugan)... För att kunna sätta i en gängstång så måste hålet tas upp till M14-dimension och isf skulle jag lika gärna kunna sätta i en keenserts-hylsa.

Det är knappast en fullagning. Så här gjorde man innan hellicoil var uppfunnen. Är man orolig fr att yttergängan ska lossa vid stora moment borrar man ett 1,2mm hål i gängan och stiftar den med pianotråd.

Stålgängan blir alltid starkare än alu, men är materialet stål/gutjärn du ska gänga i behöver du ha koll på vilken hållfasthet du behöver uppfylla. Gängstng brukar hålla ganska låga hållfasthetsklasser...

Fullagning. Fyll hålet med kem.metall - härda - gängaom.

Mvh Magnus

Till att börja med. Ber om ursäkt för min applesi (apple dyslexi). Ipaddan och jag är inte alltid överens om vad som skall stå...

Sök