Audi a8 95a 4.2 råd och tips .

Moonfury UNDERGROUND
25 juni 2011 · 649 Inlägg

hejsan jag skall kolla på audi a8 och undrar över vad man ska kolla på och undervika. hur är de med miltal ? rost kaross och elfel osv ... mvh simon

Saab 9-3 Aero 2.8 "Blackpearl" (2008)
fredrikwendt Stressad BMW
25 juni 2011 · 120 Inlägg

vet en sak och det är att karossen rostar inte då bilen är gjord i aluminium helt och hållet ! mvh

OUTLAW1
25 juni 2011 ·

svindyr att byta kamrem på...
klubkompisen bytte på en lite mindre verkstad och hamnade på ca 18 000:-
ungefär vad volvo tar för att byta på min t6:a som en onödigt vetande kommentar:-)
även  bromsskivorna pga tyngden i bilen samt länkarmarna..är svaga punkter på just A8..

Senast redigerat av OUTLAW1 (25 juni 2011)

Rquired Allmänt envis
25 juni 2011 · 12 512 Inlägg

Som någon redan nämnt är det aluminiumkaross (Kuriosa; Heter ASF "Audi Space Frame") på bilen, det vill säga ingen traditionell rost men annan typ av korrosion kan förekomma. Och framför allt, det är riktigt avancerad att reparera skador på en A8 och det är långt ifrån alla verkstäder som klarar av jobbet. Även en liten parkeringsskada kan alltså bli löjligt dyr att reparera, värt att tänka på! smile

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
Nobrando
25 juni 2011 · 214 Inlägg

OUTLAW1 skrev:
svindyr att byta kamrem på...
klubkompisen bytte på en lite mindre verkstad och hamnade på ca 18 000:-
ungefär vad volvo tar för att byta på min t6:a som en onödigt vetande kommentar:-)
även  bromsskivorna pga tyngden i bilen samt länkarmarna..är svaga punkter på just A8..

Det sitter kamkedja på v8:an, men visst det är dyrt att byta den.

Se till att dem som ägt bilen innan har utfört regelbunden service på bilen ifråga, sköter man bara om dem så går dem för jävla bra. Nu vet jag inte hur det är med a8 karossen, men C4 karossen brukar ha bekymmer med listerna under dörrarna, inget svårt att fixa till men bra att kolla upp innan.
Om du nu köper automat så ska den inte hugga när den växlar, kollar gärna så dem har bytt olja var fjärde år alt 6000 mil.

Senast redigerat av Nobrando (25 juni 2011)

Audi S6 Avant 4.2 "Nobrando" (1997)
BMW 728iA (1999)
Rspeter Audi A5 quattro driver.
25 juni 2011 · 2 203 Inlägg

Nobrando skrev:

OUTLAW1 skrev:
svindyr att byta kamrem på...
klubkompisen bytte på en lite mindre verkstad och hamnade på ca 18 000:-
ungefär vad volvo tar för att byta på min t6:a som en onödigt vetande kommentar:-)
även  bromsskivorna pga tyngden i bilen samt länkarmarna..är svaga punkter på just A8..

Det sitter kamkedja på v8:an, men visst det är dyrt att byta den.

Se till att dem som ägt bilen innan har utfört regelbunden service på bilen ifråga, sköter man bara om dem så går dem för jävla bra. Nu vet jag inte hur det är med a8 karossen, men C4 karossen brukar ha bekymmer med listerna under dörrarna, inget svårt att fixa till men bra att kolla upp innan.
Om du nu köper automat så ska den inte hugga när den växlar, kollar gärna så dem har bytt olja var fjärde år alt 6000 mil.

Är du helt säker på att det är kamkedja på den? för på S8 är det kamrem och motorn är ju nästan identisk.

Nobrando
25 juni 2011 · 214 Inlägg

Rspeter skrev:

Nobrando skrev:

OUTLAW1 skrev:
svindyr att byta kamrem på...
klubkompisen bytte på en lite mindre verkstad och hamnade på ca 18 000:-
ungefär vad volvo tar för att byta på min t6:a som en onödigt vetande kommentar:-)
även  bromsskivorna pga tyngden i bilen samt länkarmarna..är svaga punkter på just A8..

Det sitter kamkedja på v8:an, men visst det är dyrt att byta den.

Se till att dem som ägt bilen innan har utfört regelbunden service på bilen ifråga, sköter man bara om dem så går dem för jävla bra. Nu vet jag inte hur det är med a8 karossen, men C4 karossen brukar ha bekymmer med listerna under dörrarna, inget svårt att fixa till men bra att kolla upp innan.
Om du nu köper automat så ska den inte hugga när den växlar, kollar gärna så dem har bytt olja var fjärde år alt 6000 mil.

Är du helt säker på att det är kamkedja på den? för på S8 är det kamrem och motorn är ju nästan identisk.

Jag får be om ursäkt, hade helt fel, att man inte läser...

Senast redigerat av Nobrando (22 januari 2012)

Audi S6 Avant 4.2 "Nobrando" (1997)
BMW 728iA (1999)
OUTLAW1
25 juni 2011 ·

Nobrando skrev:

Rspeter skrev:

Nobrando skrev:

Det sitter kamkedja på v8:an, men visst det är dyrt att byta den.

Se till att dem som ägt bilen innan har utfört regelbunden service på bilen ifråga, sköter man bara om dem så går dem för jävla bra. Nu vet jag inte hur det är med a8 karossen, men C4 karossen brukar ha bekymmer med listerna under dörrarna, inget svårt att fixa till men bra att kolla upp innan.
Om du nu köper automat så ska den inte hugga när den växlar, kollar gärna så dem har bytt olja var fjärde år alt 6000 mil.

Är du helt säker på att det är kamkedja på den? för på S8 är det kamrem och motorn är ju nästan identisk.

Jag får be om ursäkt, blandade ihop motorerna, självklart är det rem!

det är också problem med att cd skivorna för navigatorn fastnar i läsaren..

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang