5513
Sök

Förbrukning vid vilken hastighet?

Klåpare
36 Inlägg
25 juni 2011
Trådstartare
Hej,

När man läser om förbrukning så får man väldigt ofta olika svar på samma bilar. Jag undrar hur baserar biltillverkarna sina resultat?

Finns det någon standard som följs, att man ska köra vid en viss hastighet osv?

"Du dör direkt!" - Bosse bildoktorn

Vettemannen
25 juni 2011
Michaeldahlkvist skrev:
Hej,

När man läser om förbrukning så får man väldigt ofta olika svar på samma bilar. Jag undrar hur baserar biltillverkarna sina resultat?

Finns det någon standard som följs, att man ska köra vid en viss hastighet osv?

Det borde väl vara en standard som alla biltillverkare tillämpar.

/Benny

6 733 Inlägg
25 juni 2011
Gissar på stads: 50kmh med en del rödljus
Landsväg: 70kmh
Motorväg (I ommöjligt ): 100-110kmh

De/Dem

Klåpare
36 Inlägg
25 juni 2011
Trådstartare
Sökte vidare och läste att biltillverkare inom EU använder sig utav EU-cykeln vid tester, i en artikel från Teknikensvärd förklarar man mer om den.

Den europeiska körcykeln, New European Driving Cycle (NEDC), har sett likadan ut sedan år 2000, då man införde en kallstart. Den innebär att bilen ska vila minst sex timmar i ett rum som håller en temperatur av 20–30 grader. När bilen startas får den först gå på tomgång i 40 sekunder. Sedan startas stadskörningsdelen UDC, Urban Driving Cycle. Från början var det tänkt att UDC skulle motsvara bilkörning i en stor europeisk stad. UDC-delen består av fyra identiska delcykler. Sammanlagt varar denna del 780 sekunder. Högsta hastighet är 50 km/h. Efter stadskörningen kommer landsvägsprovet, EUDC, Extra Urban Driving Cycle. Denna del består av en körcykel om 400 sekunder som inte upprepas. Maxhastigheten är 120 km/h, vilken bara uppnås vid ett tillfälle. Kritiken mot denna och flera andra körcykler som används i USA och Europa har varit densamma i flera decennier och kan sammafattas i en mening: ”körcyklerna är för snälla”. Förbrukningsvärdena blir därför ibland orealistiskt låga.
Teknikens Värld har under årens lopp kritiserat en del biltillverkare för att ägna sig åt ”cycle beating”. Det är en av anledningarna till att Teknikens Värld har utvecklat en egen körcykel, tuffare och mer verklighetsnära än NEDC-testet. Se länken nedan för mer information.

Trucker
2 710 Inlägg
25 juni 2011
Går aldrig/sällan efter vad tillverkaren skrivit för det stämmer sällan! Allt handlar om hur man sköter bilen, hur gasglad man är o allt sånt. En liten motor, säg en 1.8, dricker oftast mer när man överstiger 100km/h än om man te.x. håller 90km/h. Det är inte lika självkklart på en större motor!

Färddatorn är däremot lite mer pålitlig än tillverkarens uppgifter! smile

Fart missbrukare

Rumpmas
3 860 Inlägg
25 juni 2011
Så här ser körcykeln ut:

http://www.konsumentverket.se/bilar/Nyb … rbrukning/

Den körs på rullande landsväg istället för ute i verkligheten för att inte temp, terräng och vind ska kunna påverka.

Edit: Nu har jag aldrig haft någon nyare bil ån -02, men hittills har jag inte haft någon bil det har varit några problem att komma under det specificerade värdet med. Men det kan mycket väl bero på att man säkert avviker rätt kraftigt från körcykelns utseende, inte gör lika många stopp osv. Hur långa sträckor man kör inverkar ju också mycket kraftigt på förbrukningen.
Senast redigerat av Andromeda (25 juni 2011)

Vettemannen
25 juni 2011
Andromeda skrev:
Så här ser körcykeln ut:

Den körs på rullande landsväg istället för ute i verkligheten för att inte temp, terräng och vind ska kunna påverka.

Inte undra på att man får lägga på ett par dl på biltillverkarnas siffror.

/Benny

Klåpare
36 Inlägg
25 juni 2011
Trådstartare
Andromeda skrev:
Så här ser körcykeln ut:

Edit: Nu har jag aldrig haft någon nyare bil ån -02, men hittills har jag inte haft någon bil det har varit några problem att komma under det specificerade värdet med. Men det kan mycket väl bero på att man säkert avviker rätt kraftigt från körcykelns utseende, inte gör lika många stopp osv. Hur långa sträckor man kör inverkar ju också mycket kraftigt på förbrukningen.

Denna cykel har verkligen en dålig verklighetskoppling, den simulerar verkligen inte hur man kör på något vis skulle jag säga.

Rumpmas
3 860 Inlägg
25 juni 2011
Vettemannen skrev:
Andromeda skrev:
Så här ser körcykeln ut:

/Benny

Men hur skulle du annars kunna få ett rättvist värde att använda för jämförelser bilmodeller emellan? Volvo kör sin nya modell i Stockholm i januari i -10 och snålblåst, och Seat kör sin i det soliga Spanien en stilla sommarkväll t ex. Visst är det inte optimalt, men mest rättvist. De skriver ju själva på sidan att EU-cyklen inte ger några korrekta siffror på förbrukningen utan mest är till för att jämföra olika modeller.

Men du kanske vill att Trafikverket börjar beräkna skatten på annat än utsläpp beräknade efter körcykeln då de visar för lågt? wink

Trucker
2 710 Inlägg
25 juni 2011
Vettemannen skrev:
Andromeda skrev:
Så här ser körcykeln ut:

/Benny

Bl.a. de jag syftar på! Sen att bilen är trött o sliten efter 5-10års användning av ett X antal ägare gör inte saken bättre! Som sagt, tillverkarens uppgift är väldig ointressant för min del!

Fart missbrukare

Vettemannen
25 juni 2011
Andromeda skrev:
Vettemannen skrev:
Andromeda skrev:
Så här ser körcykeln ut:

/Benny

Men hur skulle du annars kunna få ett rättvist värde att använda för jämförelser bilmodeller emellan? Volvo kör sin nya modell i Stockholm i januari i -10 och snålblåst, och Seat kör sin i det soliga Spanien en stilla sommarkväll t ex. Visst är det inte optimalt, men mest rättvist. De skriver ju själva på sidan att EU-cyklen inte ger några korrekta siffror på förbrukningen utan mest är till för att jämföra olika modeller.

Men du kanske vill att Trafikverket börjar beräkna skatten på annat än utsläpp beräknade efter körcykeln då de visar för lågt? wink

Det var bara lite ironi i mitt svar! wink

/Benny

Sök