gilliland skrev:
Rquired skrev:
En 320d är både vettig och en stadig och bekväm bil att köra långt i, på det viset kan du knappast hitta mer rätt än en 3-serie diesel som pendlarbil. Men sedan finns 1-serie med, 118d som miljöbil (143hp, 2007 och framåt) är faktiskt åtminstone en deciliter snålare per mil.
Den är något stötigare och mycket trängre, men har du inte något behov av ett rejält baksäte duger den lika bra som en 3-serie. De ekonomiska vinsterna består utav lägre förbrukning (1.3dl/mil lägre landsväg på pappret) och lägre skatt, en 118d med "rätt" 143hk-maskin (Köp inte den äldre 122hk, den är törstigare så då kan du lika gärna köpa en 3-serie) är dock lite dyrare än en 320d 163hk.
Men den är som sagt fruktansvärt snål, och de gånger jag kört den har jag faktiskt klarat av de siffror BMW anger som är 4.0L/100Km på landsväg och 4.5L/100Km blandad körning; Jag lyckades faktiskt köra den på 0.43L/mil under vad jag uppskattar var blandad körning; Och jag kör aldrig som en kärring.

Så ta en titt på ettan, där finns pengar att spara på en nyare bil med ett lägre miltal!
Ok tack. Jag kikade nyss på den på blocket. Den låg runt 150 000 begagnad. Men skillnaden på den och 320 D rent "spara pengar" mässigt, är det mycket?
Jag antar att andrahandsvärdet är detsamma och kommer förbli så, 1-serie är populär och kommer troligen även i framtiden hitta sina köpare bland dem som inte behöver det extra utrymme en 3-serie erbjuder. Tror till och med en 1-serie eventuellt håller värdet bättre än en 3-serie sedan men mot en kombi är det nog jämt.
Besparing? Vi räknar lite snabbt:
Årsskatt 118d 2007: 1418:-
Årsskatt 320d 2006: 4427:- (118d är billigare i och med sin status som miljöbil)
Skillnad 3000kr/år
Förbrukning, jag räknar på landsväg men höjer siffran något, du kommer väl köra lite i stan och så vidare med? 118d, landsväg 4.0L/100km, vi säger 4.5 i praktiken. 320d 5.3L/100km på landsväg, jag tror inte 6.0 är orimligt då den är större och framför allt mindre modern. Så en skillnad på 1.5dl/mil, eventuellt mer i praktiken(?).
Hur långt kör du per år, 2000mil? 2000mil*0.15L/mil=300L diesel per år i besparing. Vi säger att dieselpriset landar på 14kr/liter i framtiden i snitt. Det blir 300*14=4200:-/år.
Servicekostnaderna är ungefär detsamma, bilarna bygger på samma grund. Räknar vi ihop detta blir det alltså drygt 7000:-/år i besparing om du kör 2000mil/år, och från förarperspektiv är skillnaden mellan 1-serie och 3-serie inte värd den summan i mina ögon.