5805
Sök

Vad säger försäkringsbolag om sänkt bil?

Webbutvecklare
2 369 Inlägg
8 juli 2011
Trådstartare
Man har ju funderat några gånger på vad som händer om man smäller en trimmad bil, där har nog försäkringsbolagen en hel del anledningar till att inte betala ut något om dom vill sätta den sidan till.

Men hur är det med sänkta bilar? Ta min Passat t.ex. som har coilovers. Har någon hört om något försäkringsbolag som sätter sig på tvären vid olycka och hävdar att bilen inte har originalupphängning? Det påverkar ju hur bilen beter sig på vägen.

Ha det gött och kör försiktigt, livet du räddar kan vara mitt.
Mercedes w114 "Stance" projekttråd: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=277087

7 120 Inlägg
8 juli 2011
Beror nog på vilket försäkringsbolag man har, jag krockade min bil i höstas som var både trimmad och sänkt. Detta visste försäkringsbolaget om men det blev inget tjafs alls. smile

Webbutvecklare
2 369 Inlägg
8 juli 2011
Trådstartare
Mjo självklart beror det lite på vilket humör dom är på. Trimmar man så kör man ju oftast fortare, men sänker man så kör man ju väldigt mycket lugnare, så hade jag varit försäkringsbolag så hade jag föredragit sänkta bilar smile Kanske ska ringa och höra med något bolag och se hur mycket dom brukar väga in sånt.

Mercedes w114 "Stance" projekttråd: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=277087

Smålänning
7 887 Inlägg
8 juli 2011
Beror nog på.

Vid en normal tvåbilskrock  spelar knappas chassit så står roll, annat blir det kanske vid en singelolycka i högre fart, då kan dom kanske hävda att coiloversen orsakar olyckan.

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

Webbutvecklare
2 369 Inlägg
8 juli 2011
Trådstartare
twin_cam skrev:
Beror nog på.

Vid en normal tvåbilskrock  spelar knappas chassit så står roll, annat blir det kanske vid en singelolycka i högre fart, då kan dom kanske hävda att coiloversen orsakar olyckan.

Ungefär något sånt jag tänkte mig.

Tilläggas kan väl även att bilen är helbilsgodkänd. Så egentligen får man ju inte montera coilovers, även om det råkar gå igenom besiktningen.

Japanese Engineering
690 Inlägg
8 juli 2011
Just detta jag inte gillar med Svenska försäkringsbolag, finns bolag i andra länder som är just för folk som gillar att modifiera/trimma de tillåter modifiering så länge bilen går igenom besiktning har endast hört om det i USA och Kanada men är säker på att Australien har det.

I Australien heter bolaget "Just Car" de sponsrar MCM, som köpte en Daihatsu med sprängd motor och plockade en Daihatsu motor från en annan bil och turbo-konverterade den motorn, de gjorde en del annat på bilen också (liten breddning, sänkning, bortplockade säten bak mm).

MCM har inte sagt något om effekten så långt jag vet, men bilen har säkert mycket mer effekt än orginal.

Saknar verkligen ett sånt försäkringsbolag i Sverige.
Senast redigerat av 1EVOXIN1 (8 juli 2011)

"Engineering alone has no magic machines have no soul its inspiration that transforms movement into emotion"/Infiniti

Maskinbefäl
1 038 Inlägg
8 juli 2011
Har jag erfrenhet av.

Körde i ett potthål med frugas sänkta audi. Slog sönder front och oljetåg och lite annat jox under bilen. Trygghansa bärgar bilen till audiverkstad som reparerar upp bilen och det enda jag(min fru) behöver göra är att pröjsa självrisk.

Bilen är sänkt 40mm.

Mvh Magnus

Till att börja med. Ber om ursäkt för min applesi (apple dyslexi). Ipaddan och jag är inte alltid överens om vad som skall stå...

7 120 Inlägg
8 juli 2011
1EVOXIN1 skrev:
Just detta jag inte gillar med Svenska försäkringsbolag, finns bolag i andra länder som är just för folk som gillar att modifiera/trimma de tillåter modifiering så länge bilen går igenom besiktning har endast hört om det i USA och Kanada men är säker på att Australien har det.

I Australien heter bolaget "Just Car" de sponsrar MCM, som köpte en Daihatsu med sprängd motor och plockade en Daihatsu motor från en annan bil och turbo-konverterade den motorn, de gjorde en del annat på bilen också (liten breddning, sänkning, bortplockade säten bak mm).

MCM har inte sagt något om effekten så långt jag vet, men bilen har säkert mycket mer effekt än orginal.

Jag har www.bilsport-mc.com och dem har inga problem alls med trimmade och modiferade fordon. När jag ansökte om försäkringen fick jag skriva i att bilen var trimmad osv, var inga problem alls när jag krockade smile

Japanese Engineering
690 Inlägg
8 juli 2011
Aerodynamik skrev:
1EVOXIN1 skrev:

Jag har www.bilsport-mc.com och dem har inga problem alls med trimmade och modiferade fordon. När jag ansökte om försäkringen fick jag skriva i att bilen var trimmad osv, var inga problem alls när jag krockade smile

Tack för tipset! smile

Måste ringa upp de!

"Engineering alone has no magic machines have no soul its inspiration that transforms movement into emotion"/Infiniti

Fri fart för ett fritt folk!
15 172 Inlägg
8 juli 2011
fjädringen har dom bortsätt ifrån på bilprovningen så länge bilen inte är trafikfarlig
så försäkringsbolaget ska inte heller ha någon åsikt om det

men försäkringsbolag har en förmåga att göra helt som dom själva känner och skiter i logik helt

Kör fort så hinner inget hända...

Sök