2835
Sök

Volvo S80 kupefläkt död..

136 Inlägg
3 juli 2011
Trådstartare
Tjena

Har gjort misstaget att låna ut bilen till morsan några dagar och märkte idag att kupefläkten inte går alls
har kollat så det inte är någon säkring så antar att det är typ fläktmotståndet eller motorn upptäckte även att det har läckt kylarvätska från värmelementet ner på förarmattan så lär ju ha något med det att göra.

Nu till frågan har inte tid att laga detta själv så vad tror ni Volvo( eller någon annan verkstad) tar för att fixa felet och vad för olika saker kan det va?

Förstår ju självklart att man inte kan säga exakt hur mycket det lär gå på men är det 5000 tusen eller typ 30.000 tusen? så man vet om det ens är värt att laga bilen är ju max värd typ 20.000 sad
Senast redigerat av 740Ragge (3 juli 2011)

136 Inlägg
6 juli 2011
Trådstartare
har vart och kollat felkoder idag och fick fram tempgivare till ecc signal saknas...

Kan det vara detta låter konstigt för då borde den iallafall gå att få snörr på bara att den inte slutar när tempen är uppnådd eller??

Hur som hällst så vill jag nog ha lite mera att gå på innan jag köper och byter givaren kostar tdligen 1800 på volvo.sad

2 266 Inlägg
6 juli 2011
Läcker de fortfarande kylarvatten så är värmepaketet paj, den går inte på högsta läget på manuell körning?
Har du en haynes bok?

svetsdiff !!!

136 Inlägg
7 juli 2011
Trådstartare
PMPerformance skrev:
Läcker de fortfarande kylarvatten så är värmepaketet paj, den går inte på högsta läget på manuell körning?
Har du en haynes bok?

Ne den läcker inte längre.

Fläkten är helt död spelar ingen roll hur jag gör och vilka inställningar jag pillar på.
Har plockat bort så att man kan se allt på passagerarsidan och tycker mig höra att fläkten vill starta lite men kan inbilla mig.hmm

2 266 Inlägg
7 juli 2011
Ser du fläkten då? om de gick att koppla på 12 volt direkt och se om den startar, annars kan klimatkontrollen ha sagt upp sig den som styr allt

svetsdiff !!!

136 Inlägg
7 juli 2011
Trådstartare
PMPerformance skrev:
Ser du fläkten då? om de gick att koppla på 12 volt direkt och se om den startar, annars kan klimatkontrollen ha sagt upp sig den som styr allt

Har gjort det idag det kommer ström till fläkten men den startar inte så det lär vara fläkten.
Det enda som stör mig är att det inte är 2 kablar det är 2 till så totalt är det en gul blå och sen svart och röd.
Svart och röd fattar man ju vad det är kopplade på och inget hände.
Den gula och blå är klenare kablar och jag antog att det kanske hade något med hastigheten att göra och den svarta och röda var typ konstant ström eller något.
Iallafall mätte när jag på den gula och blåa medans jag vred på hastighetsvredet och inget hände.

Men är nästan säker på att det är fläkten nu tror jag.

136 Inlägg
8 juli 2011
Trådstartare
PMPerformance skrev:
Bara leta tag på en då och byta

De är på G ska åka och köpa en efter jobbet idag sen får ja sitta ikväll och pilla:)

finns de någon guide hur man byter skiten på nätet kan nog fundera ut hur man gör själv men de går så segt:(

2 266 Inlägg
8 juli 2011
En haynes reparationshandbok funkar alltid både bilder och steg för steg hur man gör finns på ok, biltema, mekonomen, etc

svetsdiff !!!

136 Inlägg
8 juli 2011
Trådstartare
PMPerformance skrev:
En haynes reparationshandbok funkar alltid både bilder och steg för steg hur man gör finns på ok, biltema, mekonomen, etc

Nu har ja monterat ner allting och kommit på att jag gjorde värdens tabbe...

Fläktmotståndet sitter ju ihop med fläkten och jag mätte bara på sladden som gick till fläktmotståndet och vidare till fläkten.

Så nu står jag här med en fungernade fläkt men med vad jag misstänker är ett kasst fläktmotstånd.

har nu testat att koppla lite för att räkna ut vart strömmen bryts.

Den här kopplingen är som det är i bilen och skall det funka om det vore helt( tror jag)

http://imageshack.us/photo/my-images/28/namnlsuo.jpg/

Och när jag kopplar över - så här så funkar det.

http://imageshack.us/photo/my-images/715/namnlsgy.jpg/

har även kört med zoomer och + stiften piper men inte jord stiften så antar att det är avbrott... Men som sagt suger på el så mobba mig inte om jag är helt fel ute.

2 266 Inlägg
9 juli 2011
Ja ett fläktmotstånd ska ju ge ut olika volt beroende på vilken fart man vill ha på fläkten max fart är 12 volt rakt över, Ja du får försöka få tag på ett fläktmotstånd och testa

svetsdiff !!!

Sök