5523
Sök

hur kan en bill hina lada upp en 15" basslåda med 2500wat!

778 Inlägg
22 november 2006
Trådstartare
Cloud skrev:
Tjena,

Ny på forumet och inte så mkt haj på bilar o högtalare så jag blev nyfiken på..

Varför försöker du ha en bas med så mycket wattantal som möjligt??

En bas med 500W kan slå en bas på 2500W som ingenting om det är en bra bas, skaffa en bra bas som ditt bilbatteri klarar av så slipper du batteri problemet..

Finns väl Basar där 60% av effekten går ut i tomma intet dvs gör absolut ingenting för ljudet utan bara förbrukas i luft som bara åker ur högtalaren osv..

//

Dennis

du jag har inte dom grejerna men jag öndra hur en bill kan lada så mycket!

543 Inlägg
22 november 2006
Är du efterbliven eller?

Jag har haft fel en gång, det var den gången jag trodde att jag hade fel men det visade sig att jag hade rätt.

592 Inlägg
22 november 2006
Cloud skrev:
Tjena,

En bas med 500W kan slå en bas på 2500W som ingenting om det är en bra bas, skaffa en bra bas som ditt bilbatteri klarar av så slipper du batteri problemet..

Finns väl Basar där 60% av effekten går ut i tomma intet dvs gör absolut ingenting för ljudet utan bara förbrukas i luft som bara åker ur högtalaren osv..

//

Dennis

Det är ju inte basen som drar ström, utan slutsteget! Hur menar du med att effekten förbrukas till luft, en av basens uppgifter är väl att flytta luft.
Senast redigerat av Slaktarin (22 november 2006)

2much.fi
Accessories for your DSLR

1 058 Inlägg
22 november 2006
Slaktarin skrev:
Cloud skrev:
Tjena,

//

Dennis

Det är ju inte basen som drar ström, utan slutsteget! Hur menar du med att effekten förbrukas till luft, en av basens uppgifter är väl att flytta luft.

han menar säkert att en viss del av den energin som man skickar till basen övergår i mekaniska förluster, tex så ger ju uphängningarna ett motstånd och talspolen alstrar värme..

PoLoud =D

Dä ä bare o åk
798 Inlägg
22 november 2006
Snälla försök skriva så man förstår :S 
bill=bil
lada=ladda
ochså=också
hina=hinna

o.s.v..........

Sådär där fick du en släng av Jimpas svenska kurs tongue
Senast redigerat av racing-jimpa (22 november 2006)

592 Inlägg
22 november 2006
racing-jimpa skrev:
Snälla försök skriva så man förstår :S 
bill=bil
lada=ladda
ochså=också
hina=hinna

o.s.v..........

Sådär där fick du en släng av Jimpas svenska kurs tongue

Håller med, lite seriös med stavningen kan man ju vara tongue

2much.fi
Accessories for your DSLR

Piratpartiet
339 Inlägg
22 november 2006
Om man har en fet batteribank så behöver man inte lika fet generator, man kan ju köpa en batteriladdare och ladda när bilen står i garaget.

Rörkrökare
575 Inlägg
22 november 2006
vilka mäniskor de finns(:

Lever för ljud!
Kolla--->http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=30406&p=1

21 761 Inlägg
22 november 2006
Snoppen skrev:
Är du efterbliven eller?

Mycket onödigt inlägg. Inte särskilt snällt.

21 761 Inlägg
22 november 2006
Alphasonic skrev:
Om man har en fet batteribank så behöver man inte lika fet generator, man kan ju köpa en batteriladdare och ladda när bilen står i garaget.

Iof kan man göra så om man nu känner för det men då får man verkligen lov att underhållsladda ofta, annars blir det som Streckkoden skriver.

Jag har dock en egen teori angående batteribank:

Ju fetare batteribank man har desto större risk är det att batterierna är konstant underladdade, en orsak till det är att man inte märker när de blir dåligt laddade eftersom det ändå finns tillräckligt med kräm för att tex starta motorn eller att spela lagom högt.

Den andra orsaken är förstås att generatorn inte har kapacitet att hinna fylla upp när man spelar mycket med motorn avslagen.

Det är faktiskt ganska viktigt att hålla reda på batteriets laddstatus, ju mer prylar man slänger in i bilen desto viktigare blir det med laddningen.

Fast nu har jag hamnat OT ytterligare en gång, får försöka hitta tillbaka.

543 Inlägg
15 januari 2007
Drönirettab skrev:
Snoppen skrev:
Är du efterbliven eller?

Det kan så vara, men han har då inte hängt med på svenska lektionerna!

Jag har haft fel en gång, det var den gången jag trodde att jag hade fel men det visade sig att jag hade rätt.

10 287 Inlägg
15 januari 2007
§1 Sundhet och "netikett"
För att Garaget.org ska vara trivsamt för alla måste du som medlem följa de lagar samt den etik som gäller när man som privatperson använder Internet. Ha särskilt det här i åtanke:

• Var trevlig och respektera andras åsikter.
• Du får absolut inte skapa eller sprida uttalanden som är stötande eller ärekränkande.
• Använd sunt förnuft. Om du är osäker om det är OK att skriva något eller inte, skriv det inte!
• Personliga ärenden, "chatt" och liknande får inte förekomma i forumet.
• Diskussioner rörande mopeder, epa-traktorer och annat som normalt brukas av personer under 18 år hör inte hemma här.

Att fråga huruvida någon är efterbliven för att dom inte kan hantera språket bra är ett sätt att uttala sig stötande och inget som hör hemma på Garaget.

Göran
Moderator

Snoppen skrev:
Drönirettab skrev:
Snoppen skrev:
Är du efterbliven eller?

Det kan så vara, men han har då inte hängt med på svenska lektionerna!

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

Lastbilsmekaniker
3 878 Inlägg
15 januari 2007
Hej, att driva ett 2500w på fulltös så hinner en standard bil inte att ladda upp batteriet och det lär behövas mer än ett... Om vi nu ska ladda på med så mkt effekt vid 12.8V (toppladdade batterier i skuffen med 0.1V totalt spänningsfall) så lär det behövas en 230-250A generator (vid 75% effektiv laddning) för att orka hålla systemet uppe...

Morderna större bilar närmar ligger runt 100A +-20A vilket är halvvägs, så 2 stora morderna generatorer med lågt spänningsfall så bör man klara sig även på full effekt...

Ska man spela med motorn avstängd så kan vi ju ta ex 3*60Ah batterier så kan man spela på full effekt i 30 min...

Detta är ju räknat för ett riktigt digitalt steg på uppåt 80% verkningsgrad och med lite "kalle anka Watt"

10 287 Inlägg
15 januari 2007
Nu skall vi reda ut lite.

Antag att vi spelar musik, och inte ren sinuston.

Då har vi i alla fall en dynamik i musiken på minst 12dB
.
3dB motsvarar en halvering av effekten och 6dB en fjärdedel.

Med 12dB dynamik så kommer medelnivån att ligga 6dB under max.

Har vi då ett 2500W slutsteg och kör det i klipp med 12dB dynamik så kommer det att leverera 2500/4 i medeleffekt = 600W.

Antag att det är ett klass-D steg: då har vi runt 90% verkningsgrad.

Dvs medeleffekten som behövs till ett 2500W basslutsteg är runt 700W så länge vi lyssnar på musik.

/Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

Sök