Byta motor i v40

sherriffen
12 juli 2011 · 11 Inlägg

ja då var det dags att byta motorn i v40n en fas 2 precis fått hem motorn och vill få klart det så fort som möjligt men som sagt första gången jag gör det på en såhär ny och framhjulsdreven bil så alla tips man kan få är till all välkommnad är glad för all hjälp man kan få smile

TubRolf Avstängd
13 juli 2011 · 44 Inlägg

Är du osäker så fotografera lite grann innan och sätt lappar på saker och ting så du lättare kommer ihåg var allt ska sitta sen.
Ta tid på dig och ha ett gott humör så grejar du det där utan större problem.
Har lite långt annars hade ja gärna kommit och hjälpt till lite.

sherriffen
15 juli 2011 · 11 Inlägg

tack för svaret jag har bara en fråga för alla säger olika till mig vissa säger att man ska lossa framvagnen för det är (smidigare) men min mening det måste ju gå att lossa växellådan så den kan vinklas och på så sätt kunna ta motorn uppåt ? tusen gånger mindre jobb ju ?

torpis Forummoderator
15 juli 2011 · 10 576 Inlägg

sherriffen skrev:
tack för svaret jag har bara en fråga för alla säger olika till mig vissa säger att man ska lossa framvagnen för det är (smidigare) men min mening det måste ju gå att lossa växellådan så den kan vinklas och på så sätt kunna ta motorn uppåt ? tusen gånger mindre jobb ju ?

jo, men växellådan är förbunden med framvagnen via drivaxlarna och dem får du inte loss utan att lossa "framvagnen"  hissa upp bilen och titta lite, mycket enklare än att bara gissa sig fram :-P

Det tar ju bara ungefär 40minuter att lyfta ur motorn  :-)

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
sherriffen
15 juli 2011 · 11 Inlägg

haha 40 minuter byta min motor så får du 4000 rätt i näven !

Muttley
15 juli 2011 ·

De var snålt med 4 tusen.


Har du ingen haynes bok ?
Står rätt bra i den.
Men de borde inte vara några större problem att lyfta ur en sådan.
Som sagt märk grejjerna innan du glömmer bort vart dem ska sitta bara.
Ska du vara duktig när du sätter i den nya så ha en momentstav och dra allt i rätt moment.

Och jag tror nog på att torpis garanterat kan ta ur din motor på väldigt kort tid wink han kanske är villig om du ger han lite mer big_smile

Senast redigerat av tkd_rille (15 juli 2011)

torpis Forummoderator
15 juli 2011 · 10 576 Inlägg

Haynes är också ett bra tips, där står mängder. Men som sagt även att öppna motorhuven är ännu mera värdefullt, att lyssna på vad "folk" säger är oftast den sämsta idén.

Reflektion beträffande att byta motor åt någon så är det lurigt, för helt plötsligt är det mitt problem om nya motorn inte startar, eller om en bult in i karossen går av... så dedär 40minutrarna det tar att lyfta ur motorn och timmen det tar att montera nya motorn blir lätt en vecka om någonting jävlas och då är det inte värt besväret även om betalningen förefaller bra från början.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
sherriffen
15 juli 2011 · 11 Inlägg

haha jag kan höja mig lite inga problem kan till och med fixa så du får bilen hem till dig torpis du kan höra av dig om du är intresserad smile

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang