5559
Sök

Köpråd: Borde jag köpa den här Volvo 440:an

Forummoderator
9 299 Inlägg
16 juli 2011
Som alla andra sagt. Packningar, slangar etc etc. Visst, en Aston eller liknande, helt klart. Men en 440... Köp en Toyota för pengarna så slipper du åka de 30milen till verkstaden. Då får u istället åka 30mil för att hälsa på och dricka kaffe och grilla. Mycket trevligare.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.

749 Inlägg
16 juli 2011
Malheus skrev:
som99 skrev:
Hur kommer det sig att det r en så fruktansvärt dålig bil som alla säger? Jag menar man ser ju 440or till salu som rullat 30k+ och fungerar så jag tycker det är konstigt :S

Hollänska Volvobilarna kom med en Renaultmotor först. Renaultmotorer är inte lika slitstarka som en Volvomotor. Inte för att alla som har en Volvo inte kan sköta bilen men Volvo tål att misshandlas mer.. Dock så har 440n du har blivit erbjuden att köpa en Volvo motor.

Finns ju någon här på garaget som har en 760 med V6an som skulle vara en skitmotor men den killen servar ju bilen hela tiden och har inte har några problem med den bilen.

Volvo 760 med V6 har både och har inte en skitmotor.
Ursäkta att jag ej följer tråden men jag gillar ej att höra denna ständiga skröna som är uppdiktad av okunniga människor.

Motorn i Volvo 760 GLE heter B280E/F fro 1987- , det är en helt ombyggd motor jämfört med tidigare motorerna B27/B28 som tillhör samma motorfamilj men ej har ett bra byggt motorblock, de tidiga motorerna i familjen finnes i Volvo 260 och tidiga 760 före -1987.
Är man lite kunnig och vill så kan man även förbättra de tidigare motorerna med en ombyggnadssats.
Hela problemet med motorfamiljen ifrån början beror endast på 6st packningar som man kan byta ut mot stålpackningar och kostar bara några kronor.

Många tillverkare idag har liknande enkla fel, fast som kan få allvarliga motorskador som åtgärdas med "aktioner" dvs ombyggnads eller förbättringssatser i förebyggande syfte.
Det kan innebära att delar byts ut på bilverkstad kanske på en hel modellserie.

Ett exempel eftersom jag jobbat på Mercedes som de flesta säkert tycker är ett kvalitetsmärke:
Mercedes nyare motorer saknar oljetryckskontakt så ingen varningslampa tänds om motorn skulle tappa oljetrycket.
Oljetryckskontakten har ersatts av en oljenivågivare som är monterad i sumpen och som det låter endast känner av oljenivån i sumpen.
Mercedes hade tillverkat oljersugröret i oljesumpen så att det var för klent fastsvetsat på infästningen mot oljepumpen, så oljerören lossnade och trillade ner i oljesumpen.
Eftersom motorn saknade oljetryckskontakt så lyste ingen varningslampa då motorn tappade allt oljetryck, så föraren fortsätter köra i tron att allt är okej.
Det hela resulterade i att motorerna havirerade med motorbyte som följd.
Därför fick oljesugröret bytas ut på alla dessa motorer som hinnes med innan de havirerar.

Finns otaligt många sådana här missar av olika tillverkare.

Den senare modellen av 760 GLE motorn är precis lika driftsäker som Volvos femcylindriga motor, dessutom behöver man aldrig byta kamrem.
Den har även ett grymt starkt, kraftigt vevparti och block som tål grymt mycket med effekt än volvos 5a eller 4 gör utan förstärkningar.
Dock utnyttjar ej många potentialen i denna motor, troligen dels pga att det är svårt att få tag i delar, dock passar i stort sett alla "trimdelar"  som finns att köpa till DMC Deloreans motor men är säker mkt dyrare.
Sen är motorn svårare att jobba med, kanske endast för proffs, vilket gör att den ej blir så populär bland hemma mekaniker.
Senast redigerat av Bjornn (16 juli 2011)

Forummoderator
9 299 Inlägg
16 juli 2011
Det var lite offtopic tycker jag, men jag gillade att du sågar Mercedes om än bara till viss del. Skönt att man inte är ensam.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.

4 331 Inlägg
16 juli 2011
Lägg pengarna på en vällskött och servad 740 med lågt miltal istället. för 25k kan du få en 740 som har gått typ 12k mil i kanonskick. Då har du en mkt pålitligare och bättre bil i alla avseenden utom att den kanske är aningen törstigare. Men du får en större och bekvämare bil å andra sidan.

http://www.blocket.se/jonkoping/Volvo_7 … 15&w=3

http://www.blocket.se/orebro/Volvo_740_ … 15&w=3

http://www.blocket.se/sodermanland/Volv … 15&w=3

och så en liten humorlänk:) http://www.blocket.se/halland/Toppen_sk … 15&w=3

Bara några intreessanta bilar jag hittade på blocket snabbt. Kollade inte ens efter 940 men det kan du också få riktigt fina för 25k.

Forummoderator
18 530 Inlägg
16 juli 2011
Spontan reaktion: Nej. Som många kommenterat redan är det inte ett underbarn bara för det står Volvo på bakluckan. Det är ju ingen Volvo...

Lägg pengarna på nåt annat.

Skrotsamlare
4 031 Inlägg
16 juli 2011
Som andra sagt, som samlarobjekt är den ju kanon. Den skulle säkert göra sig bra på museum men som bruksbil så skulle jag inte köpa den.
Men om du ändå beslutar dig för att göra det så byt alla viktiga tätningar. Då tänker jag tex på främre vevaxeltätning, det är tråkigt med olja på kamremmen. Det dödade "hemchefens" 460, den hade inte ens gått över intervallen.
Den här bilen bör ju egentligen räddas till eftervärlden, och jag vidhåller att det är en riktig skitbil ur bruks-synpunkt.

Det är aldrig försent att förvärra ett dumt beslut...

* Voff voff *
11 267 Inlägg
16 juli 2011
Är det bara jag som faktiskt haft en 440/460 och varit nöjd med den?

Hade en som pendlarbil för nå´t år sedan och det enda jag behövde göra med den var att byta batteri...

Men å andra sidan har jag haft 760 och varit nöjd med den oxå, så... smile

//Brådhis

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...

Forummoderator
18 530 Inlägg
16 juli 2011
Brådhis skrev:
Är det bara jag som faktiskt haft en 440/460 och varit nöjd med den?

Hade en som pendlarbil för nå´t år sedan och det enda jag behövde göra med den var att byta batteri...

Men å andra sidan har jag haft 760 och varit nöjd med den oxå, så... smile

//Brådhis

Haft en ett kort tag som bara rullat 7000 mil. Inge kul men visst gick den. Drog förvånansvärt lite soppa! Fast nog tycker jag en Citroën känns som ett kassaskåp i jämförelse...

Sök