BMW 525 e34 Knackar om ventillyftarna

Endid
16 juli 2011 · 130 Inlägg

Hej!

Jag är spekulant på en 525:a men som tyvärr har ett litet knackande missljud från ventillyftarna och således behöver lite hjälp och insyn i ett sådant ingrepp.

först och främst så är väll frågan om hur pass allvarligt ett sådant missljud är och om man rakt av ska försöka byta bara lyftarna, eller om det är lika bra att byta hela toppen om man skulle komma över en sådan för ett rimligt pris. har nämligen en kille som har en topp till salu men skulle även där behöva en fingervisning på priset av en sådan?

om man skulle få tag på bara en uppsättning lösa lyftare, är bytet avancerat eller lätt att lösa?

tacksam för svar

Mvh -

Audi S4 (2011)
CarpeDiem German Engineering
16 juli 2011 · 9 082 Inlägg

Är oljan bytt då? De hydrauliska lyftarna kan kärva vid undermåligt underhåll eller vid någon onormal förslitning i motorn. Föroreningar i oljan, exempelvis små metallpartiklar eller sotflagor kan få lyftarna att kärva. Detta ger sig till känna som ett tickande ljud som följer motorvarvet.

Innehar SFROs bygghandbok så har du frågor, skicka gärna PM :)
Biltransport? Tveka inte att höra av dig :) Skicka PM :)
LeafBox Lat Perfektionist
16 juli 2011 · 6 359 Inlägg

Oftast när man har ventiltick så är det relativt ofarligt. Men det kommer med ett gäng nackdelar. Ökat slitage på kam och tryckare eftersom tryckaren inte hinner komma upp riktigt innan kamnocken är på väg ner igen. Så nocken "slår" lite på tryckaren. Är väll den största nackdelen.

Första och billigaste man gör är väll att byta till ny och bra olja. Coupén min tickade lite när jag köpte den (En vanlig 10v åkomma) Så slog jag i Castrol Magnatec 10-40 och wips, så försvann det helt och hållet. smile

Planerar att göra samma sak på min betydligt äldre mer långmilade quattro inom en snar framtid. Så får man se hur effektivt det verkligen är

Är det fortfarande dåligt och man vill ha bort det så är väll att byta tryckare nästa steg. Bara bort med kammen lyft upp dom gamla och ploppa dit dom nya. Inte jätte allvarligt svårt smile

Senast redigerat av LeafBox (16 juli 2011)

Alla tycker olika, och det är därför du har fel...
Audi "S1.5" [OEM+] - 10-Ventils turbo - Projekttråd
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=297968
Audi Coupé Turbo "S1.5" (1990)
Mitsubishi Spacewagon "Driftbussen" (2004)
Endid
16 juli 2011 · 130 Inlägg

LeafBox skrev:
Oftast när man har ventiltick så är det relativt ofarligt. Men det kommer med ett gäng nackdelar. Ökat slitage på kam och tryckare eftersom tryckaren inte hinner komma upp riktigt innan kamnocken är på väg ner igen. Så nocken "slår" lite på tryckaren. Är väll den största nackdelen.

Första och billigaste man gör är väll att byta till ny och bra olja. Coupén min tickade lite när jag köpte den (En vanlig 10v åkomma) Så slog jag i Castrol Magnatec 10-40 och wips, så försvann det helt och hållet. smile

Planerar att göra samma sak på min betydligt äldre mer långmilade quattro inom en snar framtid. Så får man se hur effektivt det verkligen är

Är det fortfarande dåligt och man vill ha bort det så är väll att byta tryckare nästa steg. Bara bort med kammen lyft upp dom gamla och ploppa dit dom nya. Inte jätte allvarligt svårt smile

kanske kan vara värt att testa med ett oljebyte först då, men "tryckare" är det något annat än lyftare eller?

någon speciell olja man bör köra på eller funkar nån vanlig helsyntet 5/10-40 ?

Audi S4 (2011)
LeafBox Lat Perfektionist
16 juli 2011 · 6 359 Inlägg

Endid skrev:

LeafBox skrev:
Oftast när man har ventiltick så är det relativt ofarligt. Men det kommer med ett gäng nackdelar. Ökat slitage på kam och tryckare eftersom tryckaren inte hinner komma upp riktigt innan kamnocken är på väg ner igen. Så nocken "slår" lite på tryckaren. Är väll den största nackdelen.

Första och billigaste man gör är väll att byta till ny och bra olja. Coupén min tickade lite när jag köpte den (En vanlig 10v åkomma) Så slog jag i Castrol Magnatec 10-40 och wips, så försvann det helt och hållet. smile

Planerar att göra samma sak på min betydligt äldre mer långmilade quattro inom en snar framtid. Så får man se hur effektivt det verkligen är

Är det fortfarande dåligt och man vill ha bort det så är väll att byta tryckare nästa steg. Bara bort med kammen lyft upp dom gamla och ploppa dit dom nya. Inte jätte allvarligt svårt smile

kanske kan vara värt att testa med ett oljebyte först då, men "tryckare" är det något annat än lyftare eller?

någon speciell olja man bör köra på eller funkar nån vanlig helsyntet 5/10-40 ?

Näe tryckare och lyftare är samma sak. Vet inte var ordet lyftare kommer ifrån, efter som "koppen" i fråga trycker på ventilen, inte lyfter den. Det gör ju ventilfjädrarna. Ngt som blivigt förvridet i folkmun under åren antar jag.

Nja, olja är ju inte alltid olja så att säga. Köp hellre märkesolja skulle jag säga. Och just Castrol Magnatec är ju inte så dyr nu för tiden tro jag

Alla tycker olika, och det är därför du har fel...
Audi "S1.5" [OEM+] - 10-Ventils turbo - Projekttråd
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=297968
Audi Coupé Turbo "S1.5" (1990)
Mitsubishi Spacewagon "Driftbussen" (2004)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang