4167
Sök

Trimkamaxlar på saab 9000

588 Inlägg
16 juli 2011
Trådstartare
tjena, har hittat en annons på beggade omslipad 262/9.45 T5 kamaxlar och jag undrar om vilken exekt jag får ut av det om det är stor liten eller detaljisk osv, min saab är en 9000 2.3 med 200 org hästar och tirm system smile Mvh ludwig

Saaboholic
3 129 Inlägg
16 juli 2011
Tja, antar att du sätt min annons. Kammarna möjliggör för att flytta upp registret och ger dig ett bredare effekt register. Dvs bilen får en trevligare karaktär!

"Liberty of thought is the life of the soul"

588 Inlägg
16 juli 2011
Trådstartare
haha joo trevligt  ganska intresserad men motor har ju rasat så blir ju tveksam hmm

Saaboholic
3 129 Inlägg
16 juli 2011
Hamster skrev:
haha joo trevligt  ganska intresserad men motor har ju rasat så blir ju tveksam hmm

Kammarna är till för att flytta upp registret något = mindre slitage på låga växlar= tar bort lite av de som dödar lådorna på låga växlar.

588 Inlägg
16 juli 2011
Trådstartare
alltså som blir lite bättre gasrespons osv smile?

Lastbilsmekaniker
3 878 Inlägg
17 juli 2011
Nej, mer att motorn går bättre på högre varv men blir tröttare på låga varvtal...

Bättre att köra fort med men sämre att dra husvagnen med ungefär! smile

Saaboholic
3 129 Inlägg
17 juli 2011
bumpe skrev:
Nej, mer att motorn går bättre på högre varv men blir tröttare på låga varvtal...

Bättre att köra fort med men sämre att dra husvagnen med ungefär! smile

Precis!
De flyttar upp effekten och ger ett bredare register.

Jag kör en annan bil med dessa kammar i och de passar utmärkt till just saabs karaktär på motorer. Får fäste tidigare än med vanliga kammar iallafall p.ga att max vridet kommer lite senare.

588 Inlägg
17 juli 2011
Trådstartare
okey då är det nog ej bra att trycka in dom i min för jag kör ganska mycket släp med  mark sten osv halv tung last hmm

Lastbilsmekaniker
3 878 Inlägg
17 juli 2011
Fast behöver du verkligen mer vrid på låga varv egentligen? Är ju ganska så okörbar momentkurva på dessa när man inte gjort några större modifieringar!

En jävla massa vrid och ladd runt 2-3000 och efter 4000 så  börjar den dö ut igen!
Är du ute efter mer vrid på låga varv så kommer du få offra toppeffekt och register, så enkelt är det tyvärr sad

Allvarligt, hur ofta ligger du på fullgas för att orka dra släpet kontra hur ofta du behöver max på högre varv om man ska leka/tävla?

Fin bil för övrigt! smile

MVH

588 Inlägg
17 juli 2011
Trådstartare
bumpe skrev:
Fast behöver du verkligen mer vrid på låga varv egentligen? Är ju ganska så okörbar momentkurva på dessa när man inte gjort några större modifieringar!

En jävla massa vrid och ladd runt 2-3000 och efter 4000 så  börjar den dö ut igen!
Är du ute efter mer vrid på låga varv så kommer du få offra toppeffekt och register, så enkelt är det tyvärr sad

Allvarligt, hur ofta ligger du på fullgas för att orka dra släpet kontra hur ofta du behöver max på högre varv om man ska leka/tävla?

Fin bil för övrigt! smile

MVH

fullgas kan jag inte prova och pressa den för den har dåliga motorfästen som hugger direkt om jag gasar för snabbt yikes jag håller på att byta dom nu men den har rasat något i motorn som jag ey vet yikes

Lastbilsmekaniker
3 878 Inlägg
17 juli 2011
Fyll dom gamla nedre med rutlim/sättlim/latexfog/sicaflex/you name it smile Precis lagomt stumt smile

588 Inlägg
17 juli 2011
Trådstartare
hat bytt övre och sen provade jag och då ryckte din lite smått sen smalll motorn så har inte hunnit kolla dom nedre men tack för tipset smile

Saaboholic
3 129 Inlägg
17 juli 2011
Inga problem att dra något med sånna kammar i.. kompisen drog biltransport med 9000 på och det gick fint. Tvivlar på att marksten väger mer än 1.5-2ton?

Lastbilsmekaniker
3 878 Inlägg
17 juli 2011
hedley skrev:
Tvivlar på att marksten väger mer än 1.5-2ton?

Tvivlar på att man vill dra mer än så med en 9000 iaf! smile

Saaboholic
3 129 Inlägg
17 juli 2011
Haha precis wink

588 Inlägg
17 juli 2011
Trådstartare
bumpe skrev:
hedley skrev:
Tvivlar på att marksten väger mer än 1.5-2ton?

Tvivlar på att man vill dra mer än så med en 9000 iaf! smile

haha det går fast inte i en blöt uppförsbacke då fick han knappt grepp big_smile

5 710 Inlägg
18 juli 2011
I mina öron har du inte behov att ett par andra kammar. Vill du trimma finns det andra saker som ligger "före på listan" .

MVH Jonas
..............

588 Inlägg
18 juli 2011
Trådstartare
jonTe skrev:
I mina öron har du inte behov att ett par andra kammar. Vill du trimma finns det andra saker som ligger "före på listan" .

okey, har du några tips om billiga trim saker? funderar på att hitta beggat box, och öppet luftfilter, tirmrör sitter redan på,

Saaboholic
3 129 Inlägg
18 juli 2011
Hamster skrev:
jonTe skrev:

okey, har du några tips om billiga trim saker? funderar på att hitta beggat box, och öppet luftfilter, tirmrör sitter redan på,

haru 3" å race katt så köp ett öppet filter på typ biltema = billigt sen en alu ic å begagnad box. Varför inte en aero turbo också?

Sök