4192
Sök

Val av olja?

Biltokig ingenjör
1 159 Inlägg
17 juli 2011
Trådstartare
Tjenare,

Ska inom en snar framtid byta olja och filter. Bilen ifråga är en BMW 525i Touring -96.
Kollat lite och kommit fram till att Castrol Magnatec 5W-40 verkar passa mig väldigt bra. Enligt Castrol ska den vara bra vid extrema kallstarter (kan behövas i kallaste Norrland wink)
I vilket fall kollade jag på mapodo.de och de har den, MEN det står HC-Synthese på förpackningen. På mekonomen står det "Fullt synthetic".
Vad står HC-Synthese för egentligen? Skillnad mot "riktig" helsyntet?
Det är ju en viss prisskillnad på mapodo mot mekonomen, men vill ju inte få någon skit.

Ge gärna förslag på andra oljor som funkar bra.

Vet heller inte vilken olja föregående ägare kört på, men det ska väl inte spela någon större roll?

// AD_

Erfarenheten är vad man brukar kalla sina misstag ;)
Projekttråd för E34:an: Länk
Projekttråd för 540:in: Länk

...has left the building...
4 474 Inlägg
17 juli 2011
HC=Hydro Crack, dvs ingen "äkta" syntet olja. Jag skulle köpt tex Shell Helix Ultra 10W40 eller där-i-kring, vet dock inte om just Mapodo har den men den finns på Ebay.de för typ 30 Euro för 4 liter.
Och...det är samma olja hos Mekonomen som hos Mapodo...

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure

Lat Perfektionist
6 359 Inlägg
17 juli 2011
Jag kör Magnatec i alla mina bilar smile
Har fastan för den, den har visat sej mer än värdig ett flertal gånger satt ^^

Alla tycker olika, och det är därför du har fel...
Audi "S1.5" [OEM+] - 10-Ventils turbo - Projekttråd
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=297968

Biltokig ingenjör
1 159 Inlägg
17 juli 2011
Trådstartare
dawwe skrev:
HC=Hydro Crack, dvs ingen "äkta" syntet olja. Jag skulle köpt tex Shell Helix Ultra 10W40 eller där-i-kring, vet dock inte om just Mapodo har den men den finns på Ebay.de för typ 30 Euro för 4 liter.
Och...det är samma olja hos Mekonomen som hos Mapodo...

Typ delsyntet då eller?
Jag tar och kollar upp den.

LeafBox skrev:
Jag kör Magnatec i alla mina bilar smile
Har fastan för den, den har visat sej mer än värdig ett flertal gånger satt ^^

Låter bra det! smile

Andra får gärna dela med sig av sina erfarenheter av Magnatec!

...has left the building...
4 474 Inlägg
18 juli 2011
Magnatec:en är ingen superbra olja, men däremot mer än tillräckligt bra, det fanns inte ens så bra oljor när din bil tillverkades. Jag skulle välja en annan olja, tex Formula RS 0W40, det är en äkta helsyntet.

Även Biltemas sk "syntet oljor" är Hydro Crack-ade, dessa oljor är dock inga "äkta" syntet, men däremot är de  bra mycket bättre än "mineral" oljor

http://www.youtube.com/watch?v=DGirwUAMnDE

Edit: Du kan med gott samvete o riskfritt använda dig av Biltemas "helsyntet" 10W40 tex!
Senast redigerat av dawwe (18 juli 2011)

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure

Biltokig ingenjör
1 159 Inlägg
19 juli 2011
Trådstartare
Det som är viktigt för mig är bra egenskaper vid kallstart, den kommer gå vintertid där kvicksilvret kryper neråt -45. (Inte sagt att den körs då wink) Och då låter ju magnatecen bra iom att den lämnar kvar en oljefilm uppe vid kamaxlarna, så då finns det ju någorlunda med smörjning  tills resten av olja kommer upp dit.
Fast det kanske mest är ett "uppblåssat" knep för att få kunder?

Finns väl någorlunda samma egenskaper i vilken olja som helst?

Priset på biltema oljan är ju lockande, men har hört lite si och så om den. Men om den verkligen är skitdålig borde den ju inte finnas att köpa? Får se hur jag gör...

Meister
6 763 Inlägg
19 juli 2011
I din bil skulle jag slå biltema olja i utan att blunda. Åker biltema i min s14. När jag börjar åka Ferrari då ska jag börja fundera på att köpa olja på mekonomen

Sök