4862
Sök

Problem med ström försörjning. Skulle en kondensator kunna hjälpa?

Vorsprung durch Technik
2 432 Inlägg
15 juli 2011
#41
Lonefox skrev:
Sant.
Visst GÖR det nytta med grövre laddkabel.
Jag har ännu inte orkat byta på Punton, men o andra sidan har jag inte problem heller.

Men på 245an bytte jag till 50mm2 som laddkablage och spänningsfallet är inte mer än 0.1-0.2V i nuläget....mätt vid generatorn och vid steget bör tilläggas wink

har i org kabeln + 35mm2 + jordat motor/generator  till chassi med 1 50mm2 2 35mm2 + barrerierna smile jord kan man inte ha för mkt av tongue

21 761 Inlägg
15 juli 2011
#42
Det behös ca 280 A ström för att få 1 V spänningsfall i 5 meter lång 25 mm2 kabel.

Mest troligt rörde det sig ursprungligen om dålig kontakt, antingen där kabelskon satt fast eller i klämningen av kabelskon på laddkabeln. Så det så. wink

Vorsprung durch Technik
2 432 Inlägg
15 juli 2011
#43
Drönirettab skrev:
Det behös ca 280 A ström för att få 1 V spänningsfall i 5 meter lång 25 mm2 kabel.

Mest troligt rörde det sig ursprungligen om dålig kontakt, antingen där kabelskon satt fast eller i klämningen av kabelskon på laddkabeln. Så det så. wink

lr på de punkter där labbkabeln är delad på tongue  har ju den under baksäte så  de är en lång bit  bet inte hur de har  gjort om den går först till elcentralen lr  hur de är  men iaf nu har jag då mkt bättre  .)

451 Inlägg
18 juli 2011
Trådstartare
#44
Nu är problemet löst tongue Det var ju den där rackarns stereon som har tjuvat ström, att man inte kom att tänka på det från första början. Nu har jag bara ett batteri också. smile

2 665 Inlägg
18 juli 2011
#45
En batteriladdar ska du aldrig behöva om allt är som det ska.

Ditt steg kan dra max 97a står det i bruksen. Men det gäller väl i 1ohm. SÅ i ditt fall kanske 75A.
De stoppade i en 90 generator i din bil för att den behövs. O nu drar din stereo 75A extra.
Eftersom batterispänningen sjunker så orkar inte generatorn med.
http://www.dls.se/econtent/files/36/ampd1000s.pdf

Men om stereon orsakade alla problem så bra att det ordnade sig.

Golf R https://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=328740
Kärlek växer inte på träd, den byggs i Tyskland!

451 Inlägg
18 juli 2011
Trådstartare
#46
Hittils verkar det vara ok nu. Jag råkade komma åt knappen till flippfronten när jag tog ut stereon för att återställa kablarna där bak. Då lös knappen där man matar ut cd-skivan och där man stoppar in den utan att den var på eller nå. Så nog tömmer det ju batteriet nån gång med dom när små lamporna plus att jag kör väldigt lite med bilen nu så det hinner ju aldrig då ladda upp batteriet igen på den korta sträckan jag kör per dag.

2 665 Inlägg
18 juli 2011
#47
Kraftigare generator är nog lösningen.

Golf R https://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=328740
Kärlek växer inte på träd, den byggs i Tyskland!

451 Inlägg
18 juli 2011
Trådstartare
#48
Vi får se, det slutar nog med bilbyte tongue Nu ska jag ha kombi. smile

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
19 juli 2011
#49
Rickard-v skrev:
En batteriladdar ska du aldrig behöva om allt är som det ska.

Ditt steg kan dra max 97a står det i bruksen. Men det gäller väl i 1ohm. SÅ i ditt fall kanske 75A.
De stoppade i en 90 generator i din bil för att den behövs. O nu drar din stereo 75A extra.
Eftersom batterispänningen sjunker så orkar inte generatorn med.
http://www.dls.se/econtent/files/36/ampd1000s.pdf

Men om stereon orsakade alla problem så bra att det ordnade sig.

Klart man kan behöva laddare! Jag har 140A generator och totalt ca 200Ah batterikapacitet i min bil men när jag bara åker småvändor i stan och poppar så är jag tvungen att underhållsladda batterierna ibland, annars sjunker spänningen för mycket med motorn av.

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!

2 665 Inlägg
19 juli 2011
#50
Då har du väl för strömslukande stereo eller för klen generator.

Generatorn är ju batteriladdaren.

Jag äger ingen laddare o har klarat mig i 20år. (men ingen extremt strömslukande stereo)

Golf R https://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=328740
Kärlek växer inte på träd, den byggs i Tyskland!

21 761 Inlägg
19 juli 2011
#51
Grejen är att om man dels har en kraftig stereoanläggning och dels spelar en hel del med motorn avslagen så hinner inte generatorn ladda upp batterierna ifall det dessutom körs många korta körningar, även fast man har en rejäl generator så funkar det inte. smile

Bad music kills good sound
7 241 Inlägg
19 juli 2011
#52
Drönirettab skrev:
Grejen är att om man dels har en kraftig stereoanläggning och dels spelar en hel del med motorn avslagen så hinner inte generatorn ladda upp batterierna ifall det dessutom körs många korta körningar, även fast man har en rejäl generator så funkar det inte. smile

Tyckte jag det gjorde i min 245a.......
Ah men ja jag glömde....jag tycker 5 mil enkel väg till jobbet är kort sträcka. Jag är inte som alla andra barn wink

Nej men seriöst. Jag håller med dig.

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
20 juli 2011
#53
Rickard-v skrev:
Då har du väl för strömslukande stereo eller för klen generator.

Generatorn är ju batteriladdaren.

Jag äger ingen laddare o har klarat mig i 20år. (men ingen extremt strömslukande stereo)

Stämmer bra det, det drar en del när man vrider upp volymen och då orkar inte generatorn med (eftersom den är dimensionerad för bilens originalelektronik), därför så används som sagt laddaren ibland för att hjälpa till så generatorn slipper slita ihjäl sig.

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!


Sök