7105
Sök

Trimma 200sx s13 seriöst

1 163 Inlägg
25 juli 2011
Trådstartare
Hejsan!

Drar min lilla historia nu att jag skaffade mig en 200:a som jag skulle satsa på utseende men efter hand så började det med att turbon höll på att rasa och jag skaffade mig en t28 från en s14. och samtidit som jag monterade den så ville jag inte vara med om några turboras mer så jag monterade en 16 raders oljekyl samt stor Fmic kit.
just nu laddar turbon orginalt så ligger på 0.4 i ladd.. och nu börja jag tröttna på att hamna bakom dom flesta.

Så mina mods är:
*Aluminiumkylare
*FMIC
*T28 från s14
*oljekylare

med andra ord rätt bra grund att kunna trimma?
Bilen har varit orginal tills nu och gått c.a 13500mil.

så här lyder mina frågor nu:

*Hur ska jag gå till väga?
*funderade på ett steg 1 chip .. dock undrar jag hur bilen kommer gå med t28 turbon?
*ska man satsa på ett steg 2 chip kanske?
*hur stor är skillnaden på steg 1 och 2 i både acc å slitage på motor?

tacksam för all hjälp och vad för saker jag ska köpa och vart jag ska köpa smile

Mvh håkan

Made by myself, always going to thank my Dad, Brother, Mother and all my Friends for all Support to my projects!

TBM NINJA
917 Inlägg
26 juli 2011
vilken är din "bra grund" tycker du??
hur många hk satsar du på?
trimma seriöst ser jag som över 500hk å då behöver du minst smidda stakar, total renoverad botten (lager, packningar, balansering)
sen ärre ju mest å mosa på större spridare, större lmm, större tryck/avgasrör, större turbo, ja asså poängen är större av allt. bearbetad topp också med stålpackning så du kan ladda på, arp bultar så det vill hålla...

angående chippen så ger dom inte någon tokyodrift bil utan du kanske får en ca 20-50hk å kanske plus 100 i vrid men chipen är mer grunden för allt det andra trimmet

im not drunk that's just torque steer
jorden är världens största räserbana, njut försiktigt...PFFFF haha
mobba mig inte, barnen är ju framtiden HAHA :D

2 230 Inlägg
26 juli 2011
http://www.garaget.org/?car=163544

där har du bra grund, den med steg 2/3 + en t28 och z32 lmm och 444cc spridare så har du 300hk typ.

så kan det vara då det inte blev som det skulle

7 282 Inlägg
26 juli 2011
http://www.h-dev.co.uk/product_info.php … b2319bd446
Där har du ett vettigt chip och koncept att följa.

1 163 Inlägg
26 juli 2011
Trådstartare
henke_92 skrev:
trimma seriöst ser jag som över 500hk å då behöver du minst smidda stakar, total renoverad botten (lager, packningar, balansering)
sen ärre ju mest å mosa på större spridare, större lmm, större tryck/avgasrör, större turbo, ja asså poängen är större av allt. bearbetad topp också med stålpackning så du kan ladda på, arp bultar så det vill hålla...

angående chippen så ger dom inte någon tokyodrift bil utan du kanske får en ca 20-50hk å kanske plus 100 i vrid men chipen är mer grunden för allt det andra trimmet

läser du allt ja skriver så ser du ja e intresserad av steg 1 / 2 vilket innebär mellan 220-250 hk allltså inte 500hk , å mellan 220-250 hk tycker jag att jag har en bra grund eller är jag ute å cyklar?

Vet väll att om ja ska upp i 500hk att ja måste bygga om allt i motorn , vilket ja ej e intresserad av.

Made by myself, always going to thank my Dad, Brother, Mother and all my Friends for all Support to my projects!

1 163 Inlägg
26 juli 2011
Trådstartare
Brains skrev:
http://www.h-dev.co.uk/product_info.php?cPath=78_169_382_387_388&products_id=5031&osCsid=55e673fd3716ac75ab96a9b2319bd446
Där har du ett vettigt chip och koncept att följa.

tack ska du ha fast skulle helt vilja ha en svensk sida smile å som ja förstår det så för steg 2 så saknar jag 255l/h bensinpump samt pysventil.. ?

2 230 Inlägg
26 juli 2011
typ sen kommer du garanterat måste byta till värre koppling om det inte är gjort^^

så kan det vara då det inte blev som det skulle

1 163 Inlägg
26 juli 2011
Trådstartare
Rojpen skrev:
typ sen kommer du garanterat måste byta till värre koppling om det inte är gjort^^

ahh precis, nej det är icke gjort ännu! smile

TBM NINJA
917 Inlägg
26 juli 2011
Hoaken skrev:
henke_92 skrev:

läser du allt ja skriver så ser du ja e intresserad av steg 1 / 2 vilket innebär mellan 220-250 hk allltså inte 500hk , å mellan 220-250 hk tycker jag att jag har en bra grund eller är jag ute å cyklar?

Vet väll att om ja ska upp i 500hk att ja måste bygga om allt i motorn , vilket ja ej e intresserad av.

för 220-250hk har du ju bra grund i en fiat punto tongue ...
men om du siktar på 250hk bör det väl räcka med steg 2 chip, öka laddet å sen lite krimmskramms runt det som filter, större avgas..tror det räcker med bränsle chip upp till 250hk

im not drunk that's just torque steer
jorden är världens största räserbana, njut försiktigt...PFFFF haha
mobba mig inte, barnen är ju framtiden HAHA :D

Sök