Lådbygge till Alpine SWR-1243D, volymuträkning etc.

S_Henjer
20 juli 2011 · 1 150 Inlägg

Tja.

Ska bygga en låda tänkte jag till en bas jag har haft liggande länge. Har kikat runt på lite olika sajter och försökt hitta hur jag ska bygga lådan.

Framför allt, volym?
Typ av låda?

Den ska sitta i en sedan. Vill Ni ha någon info om basen, så har jag en jävla massa. Skriver ner lite.

Finns säkert någon som kan hjälpa mig lite, komma med lite tips osv.

Alpine SWR-1243D, 12" med dubbla 4ohm talspolar
Frekvensgång: 24-200hz
Känslighet: 85db
Re: 3.7ohm+3.7ohm
Le: 3.85mH/1.92mH
Fs: 31Hz
Vas: 38L

/S_Henjer

I take my life with a pinch of salt
a slice of lemon
and a shot tequila..
fcm
20 juli 2011 · 147 Inlägg

gå in på alpines hem sida eller skaffa katalog det brukar stå vilka liter man skall ha både för sluten o portad

Ze3n
20 juli 2011 · 14 Inlägg

S_Henjer skrev:
Tja.

Ska bygga en låda tänkte jag till en bas jag har haft liggande länge. Har kikat runt på lite olika sajter och försökt hitta hur jag ska bygga lådan.

Framför allt, volym?
Typ av låda?

Den ska sitta i en sedan. Vill Ni ha någon info om basen, så har jag en jävla massa. Skriver ner lite.

Finns säkert någon som kan hjälpa mig lite, komma med lite tips osv.

Alpine SWR-1243D, 12" med dubbla 4ohm talspolar
Frekvensgång: 24-200hz
Känslighet: 85db
Re: 3.7ohm+3.7ohm
Le: 3.85mH/1.92mH
Fs: 31Hz
Vas: 38L

/S_Henjer

Spring in på jobbets hemsida och kolla på Sev 112 lådan, den är på typ 47 liter med slitsad port, funkar riktigt bra med den basen faktiskt.

http://www.ullareddigital.se/sev-baslad … c-144.aspx

du kan bygga efter dom måtten om du vill tongue

Ze3n Out
Volvo V60 D4 "Summum Plus" (2013)
S_Henjer
21 juli 2011 · 1 150 Inlägg

Den du hade där kan nog bli kanon. Den porten som sitter där, är de bara ett hål eller går det en vägg innanför en bit in i lådan med?

I take my life with a pinch of salt
a slice of lemon
and a shot tequila..
Ze3n
25 juli 2011 · 14 Inlägg

Det går en vägg innanför så slutar den ganska långt bak, jag slänger upp lite bilder snart som visar ungefär hur det ser ut inuti.

Ze3n Out
Volvo V60 D4 "Summum Plus" (2013)
S_Henjer
25 juli 2011 · 1 150 Inlägg

Ze3n skrev:
Det går en vägg innanför så slutar den ganska långt bak, jag slänger upp lite bilder snart som visar ungefär hur det ser ut inuti.

Jag byggde ihop den, blev la rätt bra. Hade dock ingen dämpning, vilka väggar ska de sitta på?

I take my life with a pinch of salt
a slice of lemon
and a shot tequila..
Ze3n
29 juli 2011 · 14 Inlägg

släng in dämpning i hela lådan, borde bli hyfsat optimalt, har inte haft tillgång till dator därför har jag inte hunnit slänga upp bild till dej.

Ze3n Out
Volvo V60 D4 "Summum Plus" (2013)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang