Komlös VR6

Sassie
31 juli 2011 · 68 Inlägg

har nyligen renoverat toppen på min VR6a, igår blev den "äntligen" ihop plockad...
Bara de att den inte startade..
Den är komplös, vad kan felet vara ?
Vi har kollat så allt står rätt, kammare, nollning osv ?

Vi funderar på att riva toppen igen helt och kolla så ventilerna verkligen är täta!
en fråga med de är om jag även kan sätta tillbaka topplocksbultarna som jag nyss satte dit?
alltså, som äår nyköpta inför denna renovering, men nu "använda" behöver jag köpa nya igen ?
Men finns det inget annat vi kan kolla upp först?
och vad kan det vara OM ventilerna visar sig vara täta ?
Tacksam för svar, funderingar, tips eller bara att bolla tankarna lite smile

Jag längtar som en tok på att få igång min pärla igen...

www.customandpaint.com Kika gärna in där ;)
Spido
31 juli 2011 · 33 Inlägg

skit bil helt enkelt baby <3

Ett skratt förlänger livet
RD_87 Skrotsamlare
31 juli 2011 · 4 031 Inlägg

Är den helt komplös? Då lär det inte vara ventilerna, bilen brukar hoppa igång ändå. Så otäta ventiler är fan svårt att uppnå.
Men om du ändå river så bör du nog byta bultar, iaf om det är sträckbultar på VW.
Har du tagit ett riktigt kompprov på den eller låter den bara komplös?

Det är aldrig försent att förvärra ett dumt beslut...
SportPilot Ubåtsingenjör
31 juli 2011 · 7 248 Inlägg

ta ett komp prov som näms till och börja med ... är den helt komplös är det som sagt inte ventilerna

tyvär behöver du byta bultar om du lyfter toppen igen ( köp arp )

mätte du kolvringarna ?

hoppas du passade på att byta skenor och spännare när du ändå höll på och riva wink

Senast redigerat av CHEEVA (31 juli 2011)

Porsche 911 Targa "räserbubblan" (1972)
dawwe ...has left the building...
31 juli 2011 · 4 474 Inlägg

Nu känner ja inte till just VR6 men på vissa BMW med hydrauliska ventillyftare (det lär vara sådana på din motor med...) så kan de "hänga sig" varvid motorn blir "komplös". Minns jag rätt så är det bara att nöta på starten så släpper det tids nog, OM jag minns rätt. På BMW kan motorerna bli "komplösa" tex efter flertalet korta starter om typ 10 sek vardera...

Edit: Jag förutsätter att kamkedjan är korrekt monterad och att ni dubbelkollat vev resp kam mot dess märken, tex efter att ha dragit runt motorn några varv för hand

Senast redigerat av dawwe (31 juli 2011)

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang