1760
Sök

Transportera tung o stor bil på släp/trailer?

9 Inlägg
1 augusti 2011
Trådstartare
Hej!

Jag har lite frågor angående biltrailer.

Jag har köpt en ford transit 69:a. Problemet är följande. Åbäket väger 1570 kg. Detta är inget problem iofs då jag har en kompis som har B-Ekörkort o lastbilskörkort som skall hjälpa mig frakta hem den. Vi har en dragbil som får dra 2,6. Nu till det stora problemet hmm : Bilen är 4,45 m lång och 1,98 cm bred. Kan inte hitta släp som är tillräckligt stora för detta hmm Får det bli bärgning (vilket blir väldigt dyrt) eller finns det såpass stora släp? vad ska jag göra?

Borde ju tänkt på detta innan jag skaffa den men va lite stressigt då tongue

Jag gjorde en liten hest!
2 100 Inlägg
1 augusti 2011
Min Volvo 850 är 4.85m lång och ca 1.8m bred. Och den var rätt precis att man fick upp på okq8:as stora biltransport. Så antingen köpa ett jättestort släp för runt 80pannor eller bärga hem den sad

Detta är vad jag vet ska jag ju tillägga. Nåt företag kanske hyr ut ännu större kärror, men du ska ju ha en bil som klarar allt också!

Tja!

2 230 Inlägg
1 augusti 2011
men om han har ett lastbilskort bör ju även han kunna fixa en lastbil med plantflak att köra hem den på?
och en tom lastbil drar inte spec mkt med tanke på storlek smile
Senast redigerat av Rojpen (1 augusti 2011)

så kan det vara då det inte blev som det skulle

79 Inlägg
1 augusti 2011
nu vet jag ju inte vart du bor men brandt i lagan har en stor biltransportkärra som tar fullsize jänkare och lastar lite över två ton som han hyr ut, det kan ju va nått om du bor i närheten.

9 Inlägg
1 augusti 2011
Trådstartare
Yeah! Vilket flyt jag hade. Syrrans kille hade tydligen tagit B-E i våras o han har en bil som får dra 3000 kg big_smile. Dock fortfarande problem med att hitta bra släp tongue.

564 Inlägg
1 augusti 2011
Det framgår inte var du bor men det finns ett företag i Vallentuna som hyr ut rejäla kärror, jag hyrde en av dem med 2 tons lastvikt när jag skulle flytta en Chevrolet Trans Sport. Sök lite på blocket för ditt närområde.

1570 kg är väl tjänstevikten? Det är med förare och full tank så med tom tank och ingen förare så får du ner bruttovikten mot 1400 kg. Att hitta en kärra som klarar det brukar inte vara så svårt, däremot kanske bredden är en utmaning.

9 Inlägg
2 augusti 2011
Trådstartare
Tjenare o tack för alla svar! smile Jag bor i Västra Götaland o här runt om kring verkar det vara rätt dåligt med så stora släp. Jag hitta dock ett släp som eventuellt kan passa. Jag håller tummarna! Släpet har en totalvikt på 2000 kg. Jag tror dess tjänstevikt var 520 vilket resulterar i att den får dra 1480 kg. Min Transits tjänstevikt är 1570 men är delvis nerplockad, den är ju reggad som skåbil med inredning bak, vilket är uttaget. Tanken ligger lös i bilen osv. Tjänstevikten= En förare + full tank. Bara där försvinner det runt 130 kg.

Nu till storleksproblemet: De uppgav att släpets längd va 4.10 (min transit är 4.45 m lång och 1.98 bred enl regbeviset) men ringde den förra ägaren o bad han mäta lite för säkerhets skull. Det var cirka 3.10 mellan däcken så lite överskjutande baktill e nog inga problem. Bredden mellan däcken (ytterkant till ytterkant) verkar vara 187 cm ungefär o då verkar det ju helt plötsligt som att det fixat sig smile. Blir lite "riskfyllt" att hyra släp när jag inte vet exakt storlek på släpet men den risken får jag tyvärr ta hehe.

9 Inlägg
2 augusti 2011
Trådstartare
En lite ironisk sak va att min chaffispolare va ute o körde sitt ekipage med totalvikt på 60 ton. Och så ska det va så svårt att hitta en biltrailer som passar min lilla bil! smile

9 Inlägg
2 augusti 2011
Trådstartare
Samtidigt som jag letade biltrailer alltså.....

KHRacing
2 augusti 2011
sverkera skrev:
Det framgår inte var du bor men det finns ett företag i Vallentuna som hyr ut rejäla kärror, jag hyrde en av dem med 2 tons lastvikt när jag skulle flytta en Chevrolet Trans Sport. Sök lite på blocket för ditt närområde.

1570 kg är väl tjänstevikten? Det är med förare och full tank så med tom tank och ingen förare så får du ner bruttovikten mot 1400 kg. Att hitta en kärra som klarar det brukar inte vara så svårt, däremot kanske bredden är en utmaning.

Sitter skyltarna på fordonet på släpet så kollar polisen endast fordonets registrerade skattevikt , råkar det vara ett tomt skal som kanske väger 500kg så får man ändå inte dra detta då de som sagt går på den reggade vikten, bästa är alltid att ta av skyltarna på bilen som står på släpet !.

564 Inlägg
2 augusti 2011
De kan kolla den registrerade vikten hur mycket de vill men det är ändå vad den väger just då som gäller så de måste väga ekipaget för att kunna ge ev böter. Däremot så kan de ju kolla den registrerade vikten för att se om det ligger i gränslandet eller över tillåten vikt för att se om det finns anledning att väga för att få fram den exakta vikten.

Det är möjligt att vissa försöker göra det enkelt för sig men vägra i så fall att godkänna ett strafföreläggande, det finns portabla vågar så de får skaffa fram en sådan eller eskortera till en fast våg. Jag blev stoppad vid Nyköping när jag jag var ute och körde med Trans Sporten på släpet, med en Chevrolet Tahoe som dragbil. Följande konversation utspelade sig:

Polis 1 till mig: "Finns det något körkort?!?"
Jag: "Ja, det finns" och lämnar över körkortet (med BE CE DE-behörighet).
Polis 1 till polis 2: "Han _har_ ju behörighet, då kanske det stämmer det här!"
Polis 2 till polis 1: "Ska vi åka bort till vågen?"
Jag: "Det ska inte behövas, alla vikter ska ligga väl innom marginalerna" och lämnar över regbevis på dragbilen, lastens och kopia på släpets regbevis."
Polis 1: "Det var ett rejält släp du fått tag på"

Sedan anmärkte de på hur jag surrat lasten då jag inte bundit runt hjulen utan i chassit för att kunna spänna ner fjädringen ordentligt så att inte bilen står och gungar på släpet, det kan bli väldigt otäckt då, men de gav med sig.

Det är iofs möjligt att de blivit griniga om tjänstevikten på lasten hade varit över tillåten lastvikt på släpet eller någon annan vikt varit för mycket men nu var det innom alla marginaler.

564 Inlägg
2 augusti 2011
De kommenterade också att när de ser bil med släp som kräver BE-behörighet så är det väldigt vanligt att föraren inte har det eller ens har koll på att han/hon skulle behöva det.

Sök