De kan kolla den registrerade vikten hur mycket de vill men det är ändå vad den väger just då som gäller så de måste väga ekipaget för att kunna ge ev böter. Däremot så kan de ju kolla den registrerade vikten för att se om det ligger i gränslandet eller över tillåten vikt för att se om det finns anledning att väga för att få fram den exakta vikten.
Det är möjligt att vissa försöker göra det enkelt för sig men vägra i så fall att godkänna ett strafföreläggande, det finns portabla vågar så de får skaffa fram en sådan eller eskortera till en fast våg. Jag blev stoppad vid Nyköping när jag jag var ute och körde med Trans Sporten på släpet, med en Chevrolet Tahoe som dragbil. Följande konversation utspelade sig:
Polis 1 till mig: "Finns det något körkort?!?"
Jag: "Ja, det finns" och lämnar över körkortet (med BE CE DE-behörighet).
Polis 1 till polis 2: "Han _har_ ju behörighet, då kanske det stämmer det här!"
Polis 2 till polis 1: "Ska vi åka bort till vågen?"
Jag: "Det ska inte behövas, alla vikter ska ligga väl innom marginalerna" och lämnar över regbevis på dragbilen, lastens och kopia på släpets regbevis."
Polis 1: "Det var ett rejält släp du fått tag på"
Sedan anmärkte de på hur jag surrat lasten då jag inte bundit runt hjulen utan i chassit för att kunna spänna ner fjädringen ordentligt så att inte bilen står och gungar på släpet, det kan bli väldigt otäckt då, men de gav med sig.
Det är iofs möjligt att de blivit griniga om tjänstevikten på lasten hade varit över tillåten lastvikt på släpet eller någon annan vikt varit för mycket men nu var det innom alla marginaler.